پنتاگون:‌ ناوگروه ایرانی در بندر سوریه پهلو نگرفته بود

۰۳ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۵ کد : ۱۸۹۸۲۴۰ سرخط اخبار
در حالی‌که فرمانده نیروی دریایی ارتش کشورمان اعلام کرد که نیروی دریایی راهبردی ارتش برای دومین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از کانال سوئز عبور کرد و سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز پهلو گرفتن این ناوگروه در کنار بنادر سوریه را برنامه‌ای از قبل تعیین شده عنوان کرد، پنتاگون ادعا کرد که ناوگروه ایرانی در هفته گذشته در بندر سوریه پهلو نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خبرگزاری رویترز از واشنگتن ‌گزارش داد: شبکه خبری پرس‌تی‌وی روز شنبه اعلام کرده بود که دو ناو ایرانی در یک بندر سوری پهلو گرفتند و گفته می‌شود این گروه برای آموزش نیروهای دریایی سوریه به این مقصد سفر کرده بود.

با این حال جورج لیتل، سخنگوی پنتاگون مدعی شد: قطعا ما هیچ نشانه‌ای از اینکه ناوهای ایرانی در بنادر سوریه پهلو گرفته باشند، در دست نداریم.

وی افزود که آمریکا معتقد است این ناوگروه در واقع "در سوریه پهلو نگرفته است" .

سخنگوی پنتاگون افزود که به نظر می‌رسد هیچ چیز قابل توجهی در خصوص اعزام این گروه وجود ندارد و گفت: ظاهرا این یک ترانزیت نسبتا عادی از طریق کانال "سوئز" بوده است و اکنون ظاهرا آنها بازگشته‌اند.

خبرگزاری فرانسه روز سه شنبه به نقل از یک منبع در کانال سوئز خبر داد ناوگروه ایرانی که هفته گذشته راهی سوریه شده بود، روز سه‌شنبه برای بازگشت به ایران مجددا از این کانال عبور کرد.

این منبع گفت: ناوگروه ایران که حرکتش را از بندر سوریه آغاز کرده بود، اوایل سه‌شنبه با عبور از کانال سوئز راهی دریای سرخ شد.

به گزارش ایسنا، این ادعا در حالی مطرح می‌شود که هفته گذشته امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش در جمع فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی ارتش اعلام کرد: نیروی دریایی راهبردی ارتش برای دومین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از کانال سوئز عبور کرد.

وی ادامه داد: در راستای تحقق فرمایشات فرماندهی معظم کل قوا درباره الهام‌بخش و امید‌آفرین بودن حضور مقتدرانه یگان‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آب‌های آزاد، دریادلان ولایت‌مدار این نیروی راهبردی در قالب ناوگروه هجدهم برای دومین بار از کانال سوئز عبور کردند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: هجدهمین ناوگروه نیروی دریایی ارتش که تعدادی از دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) به منظور طی دوره کارورزی آن را همراهی می‌کنند با عبور از تنگه باب‌المندب و حضور در دریای سرخ، به سمت بندر جده حرکت کرد و همزمان با سی و سومین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به عمره مفرده مشرف شدند و در ادامه ماموریت خود با بهره‌گیری از رهنمودهای رهبر کبیر انقلاب مبنی بر اهمیت اعتماد به نفس و خوداتکایی به سمت کانال سوئز حرکت و با موفقیت از آن عبور کرد.

سیاری با تاکید بر تاثیرات حضور ناوگروه نیروی دریایی ارتش در دریای مدیترانه در سال گذشته گفت: هم‌چنان که نیروی دریایی ارتش سال گذشته با حضور در دریای مدیترانه، تمام منطقه را تحت تأثیر قرار داد، ناوگروه هجدهم این نیرو هم به بهترین نحو و با اعلام پیام صلح و دوستی به کشورهای منطقه، اقتدار مملکت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به نمایش می‌گذارد.

وی در پایان تصریح کرد: این ناوگروه به دنیا ثابت خواهد کرد که با وجود تحریم‌های روزافزون دشمنان در طول سی و سه سال، نیروی انسانی ما گوش به فرمان مولا و مقتدای خود امام خامنه‌ای به توان علمی و نظامی خود می‌افزاید و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز روز سه‌شنبه در نشست با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که هدف از ماموریت عبور دو ناو ایرانی از کانال سوئز چیست؟ تصریح کرد: حضور در منطقه خود و آب‌های بین‌المللی جزو حقوقی است که داریم و نباید حساسیت خاصی ایجاد شود. این حضور توانایی و اقتدار کشورمان را ثابت می‌کند و آمادگی کشور ما را برای برقراری امنیت در منطقه نشان می‌دهد. ما با کشورهای مختلفی همکاری‌های نظامی در بخش دریایی و آموزش پرسنل دریایی داریم که طبق برنامه دنبال می‌شود. حرکت ناوهای ایرانی و عبور آن‌ها از کانال سوئز و پهلو گرفتن در کنار بنادر سوریه برنامه‌ای از قبل تعیین شده بود و طبق برنامه کار خود را دنبال کرد. نباید حساسیتی ایجاد کند زیرا جزو حقوق ماست و با اقتدار کامل نیروی دریایی کشورمان در آب‌های منطقه و بین‌المللی با هرگونه ناامنی مقابله خواهیم کرد.



نظر شما :