سفیر واشنگتن در اسلام‌آباد فراخوانده شد

۰۲ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۹ کد : ۱۸۹۸۲۲۱ سرخط اخبار
وزارت امور خارجه پاکستان فرستاده موقت آمریکا را برای ارایه نارضایتی اسلام‌آباد در مورد قطعنامه کنگره آمریکا در رابطه با اعطای حق تعیین سرنوشت به مردم بلوچستان پاکستان، احضار کرد.

به گزارش ایسنا در بیانیه دفتر وزارت امور خارجه پاکستان آمده است: "ریچارد هوآگلند"، فرستاده موقت آمریکا در پاکستان برای دریافت نارضایتی اسلام‌آباد در مورد قطعنامه کنگره آمریکا در رابطه با مردم بلوچستان پاکستان به وزارتخانه احضار شد.

به گزارش پایگاه خبری The News، به این فرستاده موقت آمریکا گفته شد که این اقدام واشنگتن در تضاد با مبنای ارتباطات دوستانه میان دو کشور است و عملا نقض قوانین و اصول منشور سازمان ملل، قوانین بین‌الملل و ضوابط شناخته‌شده درون کشوری محسوب می‌شود.

در این بیانیه همچنین به نگرانی عمیق دولت پاکستان از این اقدام دولت آمریکا اشاره شده است. این اقدام جدیدترین عامل تحریک‌کننده در روابط میان اسلام‌آباد و واشنگتن محسوب می‌شود.

یوسف‌ رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان واکنش خصمانه خود را از این قطعنامه ابراز داشت و آن را حمله به استقلال و تمامیت ارضی پاکستان توصیف کرد.

حنا ربانی، وزیر امور خارجه پاکستان نیز اعتراض و مخالفت شدید خود را از این قطعنامه در مورد بلوچستان ابراز داشت و آن را به نوعی تشدید خشونت‌های گروه‌های ملی‌گرا برای دستیابی به خودمختاری بیشتر دانست.

شبکه خبری جئو پاکستان گزارش داد، وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرده که بلوچستان موضوع داخلی است و نمایندگان منتخب این ایالت پاکستان برای حل مساله بلوچستان باید عمل کنند نه کنگره آمریکا.

وزیر امور خارجه پاکستان اعلام کرد که قطعنامه کنگره آمریکا در مورد بلوچستان پاکستان یک اقدام "احمقانه" است که می‌تواند تنها باعث وخیم‌ شدن روابط میان واشنگتن و اسلام‌آباد شود. این امر می‌تواند میان دو کشور بیش از پیش فاجعه ایجاد کند.

مجمع ملی پاکستان نیز پیشتر این قطعنامه را محکوم کرده بود.

فرستاده موقت آمریکا در پاکستان روز گذشته به شبکه تلویزیونی دولتی "PTV" گفته بود که دولت آمریکا به صورت کامل به استقلال و تمامیت ارضی پاکستان احترام می‌گذارد و از این قطعنامه که توسط کنگره آمریکا مطرح شده، حمایت نمی‌کند.

اعضای کنگره یا سناتورهای آمریکایی حق مطرح کردن موضوع قطعنامه یا لایحه‌ای را دارند، اما نمی‌توانند سیاستی را به دولت آمریکا تحمیل کنند. فردی که این قطعنامه را مطرح کرده تنها می‌تواند از حمایت دو تن از 435 عضو مجلس نمایندگان برخوردار باشد.

نظر شما :