غرب در تفسیر گزارش آژانس اشتباه کرد

۲۳ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۷ کد : ۱۸۹۷۸۷۹ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی : پیتر جنکینز نماینده بریتانیا در آژانس بین المللی انرژی هسته ای در گفتگوی اختصاصی با دیپلماسی ایرانی تاکید می کند که غرب در برخورد با برنامه هسته ای ایران با استناد به آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای دچار اشتباهاتی شده است. وی در خصوص گزارش اخیر آژانس که در نومابر 2011 منتشر شده می گوید:

این گزارش در رسانه های غرب تعبیری اشتباه داشته است. این گزارش حاوی شواهدی نیست که نشان دهد ایران برای تولید تسلیحات هسته ای تصمیم گیری کرده یا می خواهد مواد هسته ای را در برنامه تسلیحات هسته ای مورد استفاده قرار دهد یا از پیمان منع اشاعه هسته ای مشهور به ان پی تی، به هر نحو تخطی کند.
این گزارش به نوعی از شدت تردید های من در مورد اعتبار اصولی که بر مبنای آنها ادعا ها در مورد تحقیقات هسته ای مطرح می شود ، کاسته است. اما من تمایل داشتم که دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی به ذات منابع چند گانه ای که این نتیجه را در پی داشته که ادعا ها پایه و اساس خوبی دارند، اشاره کند. این احتمال وجود دارد که همه این منابع چندگانه بر مبنای یک منبع اصلی ترسیم شده باشند یا چندین منبع برای حصول اصولی که به طور چند وجهی حمایت می شوند، دست به یکی کرده باشند(هرچند تجربه من به عنوان یک دیپلمات چنین امری را نامحتمل می داند).
من در حیرتم که آیا مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش بینی می کردند که این گزارش از سوی آنهایی که به دنبال ایجاد فشار سیاسی برای تحریم های بیشتر بودند تا این اندازه بد نمایش داده می شود. من مطمئن نیستم که آنها این پیش بینی را می کردند. بلکه آنها این گزارش را به عنوان راهی برای افزایش فشار بر ایران تعبیر می کردند. چرا که تا زمانی که ایران در این موضع است، پیشرفت در جهت حل این سئوال ها غیر ممکن است و به این ترتیب به دشمنان ایران نیز راهی آسان برای افزایش ایران هراسی در غرب، پیشکش شد.
متن کامل این گفتگو رااینجا بخوانید.

نظر شما :