دیوید پترائوس، رئیس سازمان جاسوسی آمریکا:

تحریم های ایران گزنده بود

۱۲ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۳ کد : ۱۸۹۷۴۹۷ اخبار اصلی
همزمان مدیر بخش جاسوسی ملی، جیمز کلپر نیز خاطرنشان کرد که تحریم ها تا کنون در تغییر رفتار مقامات تهران موثر نبوده اند اما به نظر می رسد برخی مقامات تهران به دنبال رویارویی با ایالات متحده در صورت افزایش تهدید ها هستند.
تحریم های ایران گزنده بود
دیپلماسی ایرانی : عالی ترین مقام جاسوسی آمریکا بعد از ظهر روز سه شنبه در مقابل قانونگذاران کنگره اظهار داشت که ایران پیامد تحریم های اقتصادی را که به دلیل ادامه فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی اعمال می شود، احساس کرده، هرچند که هنوز مقامات تهران برای تولید سلاح هسته ای تصمیم گیری نکرده اند.
دیوید پترائوس، رئیس سازمان جاسوسی آمریکا، سیا، افزود: تحریم ها گزنده بوده اند و به خصوص در هفته های اخیر پیام آنها برای جمهوری اسلامی بیشتر بوده است. به گفته وی آنچه که هم اکنون باید مورد توجه قرار گیرد، میزان اثرگذاری تحریم ها بر نارضایتی مردم و تاثیر تحریم ها بر روند اتخاذ تصمیم های استراتژیک از سوی رهبران ایران است. خبرگزاری رویترز به نقل از پترائوس گزارش داد: این در حالی است که ارزش ریال کاهش یافته و با وجود تورم، سرمایه ها از بانک ها خارج می شود.

از سوی دیگر مدیر بخش جاسوسی ملی، جیمز کلپر نیز خاطرنشان کرد که تحریم ها تا کنون در تغییر رفتار مقامات تهران موثر نبوده اند اما به نظر می رسد برخی مقامات تهران به دنبال رویارویی با ایالات متحده در صورت افزایش تهدید ها هستند. وی در مقابل قانونگذران آمریکایی مدعی شد: سوء قصدی که در سال 2011 به جان سفیر عربستان سعودی در آمریکا طراحی شده بود، نشان می دهد که برخی مقامات تهران به دنبال حملاتی علیه منافع آمریکا هستند. این در حالی است که در مورد سوء قصد های بیشتر علیه منافع آمریکا و متحدانش در سراسر جهان نیز نگرانی هایی وجود دارد.
پترائوس در پاسخ به سئوالی که از سوی یکی از سناتور ها در مورد احتمال حمله اسرائیل به ایران مطرح شده بود،گفت: ما اخیرا با رئیس موساد ملاقات داشته ایم. ما با آنها همکاری داریم و البته ایران برای اسرائیل یک تهدید است.

تحریم نفت
رئیس سیا در بخش دیگری از اظهاراتش روابط چین و ایران در بخش نفت را مورد توجه قرار داده و یادآور شد که چین میزان واردات نفت از ایران را کاهش داده است و اکنون در صدد بررسی ادامه این روند است.
وی افزود: به نظر می رسد که تولید نفت عربستان افزایش یافته و می تواند بخشی از نیاز بازار را در صورت تحریم نفت ایران برآورده کند.
این در حالی است که آمریکا در 31 دسامبر 2011 تحریم بانک مرکزی ایران را تصویب کرده و این قانون موجب می شود که بانک ها و موسسه های مالی خارجی در پرداخت پول نفت به ایران دچار مشکل شوند. علاوه بر این اتحادیه اروپا نیز قصد دارد از اول جولای، واردات نفت از ایران را متوقف کند.

2012، سالی حساس
در مقابل اظهارات پانه تا یکی از دمکرات های سنا نیز مدعی شد که سال 2012 سالی بسیار حساس در بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته ای است. این در حالی است که برخی مقامات جاسوسی آمریکا می گویند که مقامات تهران هنوز برای تولید بمب هسته ای تصمیم نگرفته اند و از سوی دیگر جمهوری اسلامی نیز اهداف هسته ای خود را صلح آمیز توصیف می کند.
به گفته کلپر، تحریم ها علیه ایران بسیار آسیب رسان خواهد اما در عین حال ایران گزینه ها را برای تولید سلاح هسته ای باز گذاشته است و این امکان وجود دارد که ناگهان برای تولید سلاح تصمیم گیری کند. چرا که ایران تکنولوژی غنی سازی اورانیوم را در دست دارد و بنا بر برخی برآورد ها در صورتی که بخواهد می تواند در مدت یک سال مقادیر کافی اورانیوم مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته ای را تولید کند.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش به روابط ایران و سوریه اشاره و خاطرنشان کرد در صورتی که تغییر رژیم در سوریه اتفاق بیافتد، به منزله یک ضرر استراتژیک برای ایران خواهد بود.

 

نظر شما :