حماس تحت فشار شدید کشورهای عربی

خالد مشعل نمی‌خواهد به اسد پشت کند

۰۹ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۳:۳۸ کد : ۱۸۹۷۳۹۰ اخبار اصلی
دفتر حماس در دمشق هنوز به طول کامل بسته نشده و هنوز شماری از مسئولان عالی‌رتبه این جنبش در آن مستقر و فعال هستند. این بدان معنا است که حماس هنوز نمی‌خواهد اعلام کند که سوریه را ترک کرده یا می‌خواهد دفتر خود را در این کشور ببندد.
خالد مشعل نمی‌خواهد به اسد پشت کند

دیپلماسی ایرانی: منابع دیپلاماتیک و برخی منابع آگاه در سازمان امنیت سوریه اعلام کردند، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، عملا مقر خود در دمشق را ترک کرده و ظاهرا قصد ندارد تا بازگشت آرامش به سوریه به این کشور بازگردد.

به گزارش پایگاه خبری میدل‌ایست آنلاین، یک دیپلمات آگاه در منطقه که نخواست نامش فاش شود، در این باره گفت: «مشعل مدتی است که در سوریه نیست و بیشتر وقت خود را در خارج از سوریه می‌گذراند.»

یک منبع آگاه در سازمان امنیت سوریه که نخواست نامش فاش شود نیز گفت: «مشعل به سوریه باز نخواهد گشت و این تصمیمی است که خود شخصا اتخاذ کرده است. البته دفتر حماس در سوریه همچنان فعال است ولی این فعالیت مثل سابق پررنگ نیست.»

یک دیپلمات عربی فعال در سوریه نیز در این باره گفت: «دمشق به دلیل برخوردهای خشونت‌‌آمیزی که این روزها با معترضانش می‌کند دیگر جای امنی چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ امنیتی برای خارجی‌ها نیست و سیاستمداران نمی‌توانند به راحتی میزبان میهمانان خارجی‌شان باشند.»

تحلیلگران می‌گویند که خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حرکت اسلامی حماس به دلیل تحولاتی که در سوریه رخ می‌دهد و خشونتی که حکومت سوریه علیه معترضان طی 10 ماه گذشته اعمال کرده به شدت تحت فشار است. سوریه حداقل طی نزدیک به 11 سال گذشته از جنبش حماس حمایت قاطع کرده و این جنبش نمی‌خواهد که در چنین وضعیتی به دولت دمشق پشت کند ولی فشار کشورهای عربی باعث شده تا رهبران آن مجبور شوند در تعامل خود با دمشق محافظه‌کاری بیشتری به خرج دهند.

از سویی بحث شیعه و سنی در سوریه مطرح شده و بسیاری از کشورهای عربی حماس را تحت فشار گذاشته‌اند که چون بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و متحدان او در حکومت اکثرا علوی هستند و بیشتر مورد حمایت علویان قرار دارند، جنبش حماس که یک گروه سنی مذهب محسوب می‌شود در تعامل خود با دمشق تجدید نظر کند. به رغم وجود این فشارها، منابع آگاه می‌گویند که خالد مشعل همچنان بر سر بستن دفتر حماس در سوریه مقاومت می‌کند و تا کنون نیز اعلام نکرده است که می‌خواهد دفتر این جنبش در این کشور را ببندد.

یک دیپلمات آگاه گفت: «در طول ماه گذشته میلادی خالد مشعل فقط پنج روز در سوریه بود و مابقی روزهای این ماه را در قطر، ترکیه و مصر گذراند.»

وی تاکید کرد، دفتر حماس در دمشق هنوز به طول کامل بسته نشده و هنوز شماری از مسئولان عالی‌رتبه این جنبش در آن مستقر و فعال هستند. این بدان معنا است که حماس هنوز نمی‌خواهد اعلام کند که سوریه را ترک کرده یا می‌خواهد دفتر خود را در این کشور ببندد.

این منبع تاکید کرد، مشعل در حال حاضر در قاهره است ولی تا کنون توافقی برای افتتاح دفتری از سوی این جنبش در قاهره  به دست نیامده است.

این دیپلمات پیش‌بینی کرد، مشعل به فکر تاسیس دفتری در قطر بیفتد و بیشتر وقت خود را در آن‌جا بگذراند تا پس از بازگشت آرامش در سوریه مجددا به این کشور باز گردد.

قطر در حال حاضر بزرگ‌ترین کشور منتقد نظام اسد محسوب می‌شود و در کنار عربستان و ترکیه تحرکات بسیاری را علیه نظام حاکم بر سوریه انجام داده است. با این حال قطر تلاش کرده است تا روابط حماس با دیگر کشورهای عربی را بهبود بخشد که از جمله آن وساطت میان این جنبش با اردن است. قرار است نخست‌وزیر این کشور در این هفته خالد مشعل را در سفر به اردن همراهی کند تا پس از گذشت بیش از 10 سال از قطعی روابط حماس با اردن، روابط امان با حماس تا اندازه‌ای بهبود یابد.

در همین رابطه منابع خبری اعلام کردند، اسماعیل هنیه، یکی دیگر از رهبران بلندپایه حماس ظرف روزهای آینده به ترکیه و از آن‌جا به ایران سفر خواهد کرد.

منبع: تحریریه دیپلماسی ایرانی 

نظر شما :