تحرکات تازه رهبران حماس در منطقه

خالد مشعل به زودی همه را شوکه می کند

۰۶ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۳:۵۳ کد : ۱۸۹۷۳۴۷ اخبار اصلی
خالد مشعل، رئیس جنبش اسلامی حماس تصمیم دارد به زودی سفر تاریخی ای را به نوار غزه انجام دهد و یکشنبه هفته آینده نیز برای اولین بار پس از 12 سال به طور رسمی به اردن سفر کند.
 خالد مشعل به زودی همه را شوکه می کند
دیپلماسی ایرانی: خالد مشعل، رئیس جنبش اسلامی حماس تصمیم دارد به زودی سفر تاریخی ای را به نوار غزه انجام دهد و یکشنبه هفته آینده نیز برای اولین بار پس از 12 سال به طور رسمی به اردن سفر کند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، وی که از سال 1999 که امان دفتر حماس را در خاک خود بست تا کنون به عنوان یک مقام رسمی به این کشور سفر نکرده است، قصد دارد در سفر خود به اردن صفحه تازه ای در روابط حماس با این کشور عربی بگشاید.

احمد یوسف، یکی از رهبران جنبش اخوان المسلمین به خبرگزاری فرانسه گفت: «مشعل واقعا قصد دارد به غزه بیاید و رغبت بسیاری دارد که این سفر در نزدیک ترین زمان ممکن باشد تا همه ما را شوکه کند.»

وی درباره زمان این سفر گفت: «زمان آن باید با طرف های مختلف به ویژه مصری ها هماهنگ شود تا وی بتواند به غزه بیاید.»

یوسف همچنین احتمال داد که مشعل با محمود عباس به غزه بیاید تا گامی بزرگ برای صلح میان فتح و حماس برداشته شود و اعتمادی نزد افکار عمومی برای آشتی صلح ملی به وجود آید.

هم زمان با اعلام این خبر، راکان المجالی، وزیر دولت در امور رسانه ای و ارتباطات اردن به فرانس پرس گفت: «مشعل یک شنبه آینده به همراه شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، ولیعهد قطر به اردن می آید و قرار است ملک عبدالله اردن از هر دوی آنها استقبال کند.»

وی تاکید کرد، این سفر باعث خواهد شد تا صفحه ای تازه در روابط اردن و حماس گشوده شود و امان این رابطه را به حساب رابطه اش با حکومت خودگردان که آن را نماینده ملت فلسطین می داند، نمی گذارد.

المجالی تاکید کرد، اردن با همه جریان های سیاسی فلسطینی از رویکرد منطقی بر خورد می کند به ویژه اهمیت خاصی به افزایش روابط با حماس می دهد.

این مقام مسئول در دولت اردن همچنین گفت: «نزدیکی میان حماس و فتح باعث خواهد شد تا اعتدال در میان فلسطینیان تقویت شود و بدین ترتیب راه حلی برای خروج از بحران های موجود میان فلسطینیان به وجود آید.»

سامی ابو زهری، سخنگوی جنبش حماس نیز به این خبرگزاری گفت: «هدف از این سفر افزایش همکاری های سیاسی و از سرگیری روابط معلق مانده میان حماس و اردن است و امان می خواهد بدین ترتیب تغییری در رفتارهای خود با جریان های سیاسی فلسطینی ایجاد کند.»

اوج تیرگی روابط حماس با اردن در سال 2006 بود که در آن سال اردن حماس را متهم کرد که از خاک سوریه به خاک خود به طور مخفیانه سلاح وارد کرده است.

همچنین مشعل در سال 1997 توانست از ترور موساد در امان جان سالم بر در برد. حادثه ای که حماس دست های مخفیانه اردن در همکاری با اسرائیل برای انجام آن ترور را به روشنی می دید.

ابوزهری از دیگر اهداف سفر مشعل به اردن را افتتاح دفتری توسط این جنبش در خاک اردن دانست و گفت: «حماس در کشورهای مختلف عربی دفتر دارد و می خواهد در اردن نیز دفتری دایر کند.»

این در حالی است که المجالی از خبر افتتاح دفتر حماس در اردن اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: «که چنین موضوعی مطرح نشده و آنها هنوز چنین خواسته ای را ارائه نداده اند.»

در ماه نوامبر، عون الخصاونه، نخست وزیر اردن گفته بود: «اخراج رهبران حماس از اردن خطایی قانونی و سیاسی بود و امان باید بتواند که با همه جریان های سیاسی فلسطینی روابط متوازنی برقرار کند.»

اردن در سال 1999 پنج تن از رهبران حماس از جمله خالد مشعل را از خاک خود اخراج کرد. آنها مدت کوتاهی را در قطر به سر بردند ولی پس از آن راهی سوریه شدند و فعالیت های سیاسی خود را از آن کشور دنبال کردند. این اتفاق آغازگر تیرگی روابط حماس با اردن شد. از آن تاریخ تا کنون مشعل یک بار در سال 2009 برای شرکت در مراسم تشیع پدرش و بار دیگر در سپتامبر سال گذشته میلادی برای عیادت از مادر بیمارش به طور غیر رسمی به اردن سفر کرده است.

مخیمر ابوسعده، تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه الازهر در غزه در این باره گفت: «این نشان می دهد که حماس بازیگری اساسی در عرصه سیاسی فلسطین و جامعه عربی است که به رغم تغییراتی که منطقه به روی خود می بیند همچنان با قدرت به بازی اثرگذار خود ادامه می دهد.»

وی همچنین گفت: «بهبود روابط اردن با حماس باعث می شود تا اسرائیل، ایالات متحده امریکا و غرب که روابط نزدیکی با اردن دارند و تا کنون تلاش می کرده اند که حماس را بیش از پیش منزوی کنند، در مواضع خود تجدید نظر کرده و حماس را به عنوان یک بازیگر تاثیرگذار سیاسی به رسمیت بشناسند.»

ابوسعده تاکید کرد، آنها مجبورند که حماس را به رسمیت بشناسند چرا که می ترسند این جنبش در آینده کنترل کرانه باختری را نیز به دست گیرد.

منبع: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

 

 

 

( ۱ )

نظر شما :