مجله هفته/ روسیه جریمه داد، روسیه جریمه نداد

۰۷ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۳:۳۹ کد : ۱۸۹۷۳۳۵ اخبار اصلی
چند روز پیش محمود رضا سجادی سفیر ایران در روسیه خبر از بازپس دادن پول ایران بابت پیش خرید موشک های اس 300 و نیز غرامت دهی روس ها خبر داد ولی یک مقام روسی عنوان کرد که روسیه فقط اصل پول را بازگردانده است و نه سود یا غرامت معامله را.
مجله هفته/ روسیه جریمه داد، روسیه جریمه نداد

دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسد دیگر بحث موشک های اس 300 تمام شده و مسائل مهم تری میان ایران و روسیه وجود دارد. از زمانی که مناقشه تهران و مسکو بر سر فروش این موشک ها آغاز شد و محمود احمدی نژاد به مقام های روسیه هشدار داد که فریب بازی غرب را نخورند و ایران را به چشم یک متحد منطقه ای بنگرند و ... اتفاقات زیادی در منطقه و پیرامون ایران رخ داده و دیگر بحث و جدلی بابت موشک دادن یا ندادن روس ها مطرح نیست.

البته زمانی که قرار شد سامانه موشکی ناتو در ترکیه مستقر شود، بار دیگر ایران از روسیه خواست تا این سامانه اس 300 را طبق قرارداد واگذار کند اما روس ها بحث را تمام شده دانستند و اعلام کردند که پول ایران را که به صورت پیش خرید داده شده بود پس می دهند.

سردار وحیدی وزیر دفاع در اظهارنظری امیدوارکننده گفته بود که ایران همچنان پیگیر موضوع موشک هایs300 است و این امیدواری وجود دارد تا روس ها در تصمیم تنگ نظرانه خود بازنگری کنند و خلاف مسیر تحریم ها گام بردارند. البته پیش از آن یک مقام نظامی کشورمان اعلام کرده بود که باید تحریم نظامی و منع فروش s300 به ایران را به فال نیک بگیریم و آن را زمینه خودکفایی در ساخت این تجهیزات قلمداد کنیم. او خلف وعده روس ها را به یک نعمت تشبیه کرده و گفته بود که کارشناسان و تولیدکنندگان خلاق ایرانی درحال ساخت نمونه ای مشابه s300 هستند که حتی به لحاظ توانمندی و برد نیز از آن موفق تر عمل می کند.

به هرحال در آن مقطع یک روزنامه روسی خبر داد که روسیه به دلیل امتناع از اجرای قرارداد تحویل سامانه‌های ضد موشکی s300 ، پیش پرداخت ۱۶۷میلیون دلاری جمهوری اسلامی ایران را پس داده است. این خبر را هیچ مقام رسمی در ایران تایید نکرد. روس ها پیشتر اعلام کرده بودند اگر این قرارداد به سرانجامی نرسد و روسیه طبق تعهدات بین المللی نتواند سامانه مزبور را در اختیار ایران قرار دهد، می تواند جنسی مشابه s300 را به تهران واگذار کند.

قرارداد فروش سامانه s300 به ایران در اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی امضا شده بود و به موجب آن قرار بود روسیه پنج گردان سامانه‌های ضد موشکی را به مبلغ حدود ۸۰۰ میلیون دلار به جمهوری اسلامی ایران تحویل دهد. اما سه سال بعد دیمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه فرمانی را در جهت اتخاذ تدابیری مربوط به اجرای چهارمین قطعنامه شورای امنیت در مورد ایران (قطعنامه شماره ۱۹۲۹ مورخ ۹ ماه ژوئن سال ۲۰۱۰) صادر کرد. فرمان مذکور متضمن ممنوعیت در تحویل سامانه‌های ضد موشکی s300، تجهیزات زرهی، هواپیما، بالگرد و ناوهای جنگی به ایران بوده است.

حالا به تازگی سفیر ایران در روسیه خبر دریافت پول پیش خرید و حتی سود پول را داده و گفته است: این قرارداد به همراه پیش پرداخت و سود پیش پرداخت به ایران برگردانده شد اما ما همکاری‌های دیگری نیز با روسیه داریم و تازمانی که روسیه علاقمند باشد این همکاری‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

این درحالی است که خبرگزاری روسی ریانووستی به نقل از یک مقام ذیربط گزارش داده که روسیه به خاطر عدم تحویل سیستم های"اس ـ 300" پیش پرداخت را به ایران بازگردانده اما هیچ گونه جریمه ای پرداخت نکرده است. سوال دیگر این است که آیا رقم مزبور براساس دلار پرداخت شده است یا روبل یا...؟

با این وجود همکاری دو کشور در زمینه هایی که مشمول قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد نیستند، ادامه دارد. "کنستانتین بیریولین" معاون مدیر سازمان فدرال همکاری های نظامی ـ فنی روسیه اکتبر سال 2011 اطلاع داد که روسیه وسایل مبارزه رادیوالکترونیکی از نوع "آوتو بازا" را به ایران تحویل داده است.


نظر شما :