با وجود اصرار سنا و کنگره بر انزوای ایران

بریتیش پترولیوم به دنبال معافیت از تحریم ها است

۰۳ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۳:۲۱ کد : ۱۸۹۷۲۸۷ اخبار اصلی
مقامات وزارت امور خارجه انگلیس، اتحادیه اروپا و بریتیش پترولیوم اعلام کرده اند که در ماه دسامبر از کنگره خواسته اند که تحریم های تازه علیه ایران بر روند اجرای پروژه شاه دنیز در دریای خزر تاثیر نگذارد.
بریتیش پترولیوم به دنبال معافیت از تحریم ها است
دیپلماسی ایرانی : در حالی که دولت های غربی به دنبال ایزوله ایران بدون آسیب زدن به امنیت انرژی خود هستند، مقامات انگلیسی و اتحادیه اروپا برخی قانونگذاران آمریکایی را متقاعد کرده اند که تحریم های تازه علیه ایران، فعالیت شرکت بریتیش پترولیوم در دریای خزر را شامل نشود.

این شرکت انگلیسی در حال فعالیت در یک پروژه 20 میلیارد دلاری خط لوله گاز در دریای خزر است که هدف اصلی آن کاهش وابستگی گازی اروپا به روسیه عنوان شده است و شرکت ملی نفت ایران نیز در آن سهم 10 درصدی دارد.
یکی از مشاوران کنگره آمریکا با اشاره به لابی اروپا با واشینگتن این نکته را خاطرنشان کرد که بین کنگره و سنا در خصوص اینکه تحریم ایران بتواند بیشترین فشار اقتصادی را بر جمهوری اسلامی داشته باشد اجماع وجود دارد اما در ضمن غرب نمی خواهد به روسیه اجازه دهد کشور های شرقی اروپا را برای منابع انرژی گروگان بگیرد.

مقامات وزارت امور خارجه انگلیس، اتحادیه اروپا و بریتیش پترولیوم اعلام کرده اند که در ماه دسامبر از کنگره خواسته اند که تحریم های تازه علیه ایران بر روند اجرای پروژه شاه دنیز در دریای خزر تاثیر نگذارد.
به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، نفت ایران یکی از زیرمجموعه های شرکت ملی نفت ایران در سوئیس است که در این پروژه فعالیت دارد و سهم ایران در پروژه خط لوله گاز را به 10 درصد رسانده است. البته مقامات از ارائه توضیح در این مورد خودداری کرده اند.

گفتنی است بریتیش پترولیوم در این پروژه سهم 25 درصدی داشته و شرکت های دیگر مانند شرکت ملی نفت آذربایجان، توتال فرانسه، لوک اویل روسیه سهم 10 درصدی و یک شرکت ترکی نیز سهم 9 درصدی در این پروژه دارد.
تحلیلگران بر این باورند که تلاش اروپا برای لابی با آمریکا نشان دهنده این نگرانی عمیق در غرب است که چگونه می توان تحریم ها را با بیشترین تاثیرگذاری علیه ایران اعمال کرد در شرایطی که منافع اروپا به خطر نیافتد.
این در حالی است که پروژه شاه دنیز می تواند به موجب تحریم های کنگره که هرگونه همکاری با بخش گاز و نفت ایران را ممنوع می کند، شامل قانون تحریم ها شود. اما مقامات اروپایی و انگلیسی می گویند که به طور نزدیک در حالی رایزنی با کنگره برای مصون نگه داشتن پروژه شاه دنیز هستند.

یک مقام اروپایی در این زمینه یادآور شده که معافیت از تحریم ها برای این پروژه کارایی تحریم های ایران را تحت تاثیر قرار نمی دهند و این موضوعی کوتاه مدت است.از سوی دیگر سخنگوی بریتیش پترولیوم نیز اعلام کرده است که روند مذاکرات در مورد پروژه شاه دنیز نامعمول نیست و این شرکت به طور کامل به تحریم ها ی اروپا و آمریکا علیه ایران پایبند است. گفتنی است تلاش انگلیس برای معافیت بریتیش پترولیوم در حالی انجام می شود که انگلیس نخستین کشوری بود که در ماه نوامبر بانک مرکزی جمهوری اسلامی را تحریم کرد.
تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی
 

نظر شما :