حقیقتی که در مورد سوریه نمی‌دانید

۳۰ دی ۱۳۹۰ | ۰۱:۳۴ کد : ۱۸۹۷۲۴۴ سرخط اخبار
خبرآنلاین:می‌توانید نتیجه نظرسنجی معتبری را تصور کنید که در آن اکثر سوری‌ها موافقت خود را با بقای بشار اسد رئیس‌جمهوری جنجالی سوریه بر قدرت اعلام کرده‌اند؟ این نتیجه زمانی جالب‌تر می‌شود که خود را در فضای بین‌المللی قرار دهید که همگان در آن از بشار اسد می‌خواهند که قدرت را واگذار کرده و برود. حقیقت این است که زمانی که قرار است سناریوهای نادرست جای حقیقت را بگیرند و واقعیت را در سایه شوم خود پنهان کنند جنگ رسانه‌ای به راه می‌افتد که فرصت نفس کشیدن را از هر حقیقتی می‌گیرد.


این جملات را نه یک روزنامه نگار سوری در نشریه‌ای داخلی یا منتسب به دولت که ستون نویس گاردین به نام 'جانات استیل' در وب لاگ شخصی خوددر این رسانه انگلیسی نوشته و در ادامه می افزاید: موسسه نظرسنجی به نام Doha Debates که موسس آن کشور عربی قطر است در تازه ترین نظرسنجی خود پرده از تمام این حقایق برداشته است. جالب اینجاست که موسس این موسسه نظرسنجی هم خاندان آل ثانی هستند که امیر آنها در چند روز اخیر تندترین واکنش‌ها را نسبت به بشار اسد اتخاذ کرده و حتی پا را از تعارف‌های بین اعراب هم فراتر نهاده و خواستار اعزام نیروی زمینی به دمشق برای بیرون راندن خاندان اسد از قدرت شده است. بنابراین ذات این حقیقت که یک موسسه قطری اینچنین نتیجه ای را بر روی وب سایت رسمی خود قرار می‌دهد را می‌توان ابزار مناسبی برای تایید آن دانست. با اینهمه نتیجه این نظرسنجی به چشم هیچ کس نه در غرب ، نه در خاورمیانه و نه در جهان عرب نیامد.


بر اساس نتیجه این نظرسنجی ، 55 درصد از سوری‌ها خواهان بقای بشار اسد بر کرسی قدرت در کشور خود هستند. بسیاری از این افراد بیم از به راه افتادن جنگ داخلی و ناامنی فراگیر در کشور خود را اصلی ترین دلیل حمایت از اشد اعلام کرده‌اند. حقیقتی و ترسی که هیچ کس در خارج از مرزهای سوریه نمی‌تواند آن را درک کند. البته در بخش دیگری از این نظرسنجی هم تایید شده که اکثریت شهروندان سوری از رئیس‌جمهوری می‌خواهند که اگر دوست دارد در قدرت باقی بماند بهتر است به زودی میزان محبوبیت خود در داخل سوریه را در انتخاباتی عادلانه به محک قضاوت عمومی بگذارد. شرکت کنندگان در این نظرسنجی از بشار اسد خواسته‌اند که فضای سیاسی کشور را برای تشکیل احزاب باز کند و به ناظران بین‌المللی هم فرصت حضور در داخل را بدهد.


این روزنامه نگار غربی در ادامه مطلب خود از سیاست های رسانه‌ای غرب به شدت انتقاد کرده و می‌افزاید: رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند فعالیت ناظران عربی اتحادیه عرب در سوریه را نیز زیر سوال ببرند. زمانی که اتحادیه عرب در سال گذشته میلادی از اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی موافقت کرد با حمایت غرب و دیگر کورها همراه بود. اما در خصوص پرونده سوریه هیچ کس حتی اعضای اپوزیسیون هم دخالت غربی‌ها آن هم از نوع نظامی‌اش را نمی‌پسندند.
در غرب همه از این می‌ترسند که ناظران در گزارش نهایی خود تایید کنند که دیگر از کشتارهای مشکوک در سوریه خبری نیست تصاویری هم که از کشتار معترضان به دست نیروهای امنیتی پخش شده بود حقیقت خارجی نداشته و ندارد. حمص و برخی کشورهای دیگر به لبنان در دهه 80 شبیه شده‌اند که در آن نیروهای شبه نظامی به جان هم افتاده بودند تا با هم تسویه حساب کنند.



نظر شما :