درگیری لفظی کامرون و سارکوزی بالا گرفت

۲۶ آذر ۱۳۹۰ | ۲۰:۰۴ کد : ۱۸۹۲۳ سرخط اخبار
روابط بین فرانسه وانگلیس با تبادل اتهاماتی در خصوص وضعیت اقتصادی دو کشور به بدترین وضعیت خود طی سال‌های اخیر رسیده است.
 
به گزارش فارس به نقل از اینیپندنت این تنش‌ها زمانی اوج گرفت که وزیر اقتصاد فرانسه به نحوه اداره اقتصاد در انگلیس حمله کرد. "فرانسوا باروان" اظهار داشت: "وضعیت اقتصادی در انگلیس امروز بسیار نگران‌کننده است و در حوزه اقتصاد، فرانسوی بودن بهتر از انگلیسی بودن است. ما نمی‌خواهیم کسی به ما درس بدهد و به کسی هم درس نمی‌دهیم."
 
بنابراین گزارش، دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس از زمانی که سارکوزی از وی به عنوان یک "کودک خیره‌سر" نام برد با یکدیگر صحبت نکرده‌اند. از آن زمان کامرون در خصوص مشکلات منطقه یورو با تعدادی از رهبران اروپایی از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان سخن گفته است. مرکل روز گذشته با کامرون تماس گرفته بود.
 
نیک کلگ، معاون نخست‌وزیر انگلیس از حزب لیبرال دموکرات نیز که حزبش با اقدام کامرون در وتوی طرح فرانسه و آلمان برای نجات یورو مخالف بود از سخنان طرف فرانسوی به خشم آمده و از آنان خواسته است که فضا را آرام کرده و ادبیات خود را تعدیل کنند.
 
انگلیسی‌ها برای بیان اینکه بهتر از فرانسوی‌ها هستند به قدرت خود در قرض اعتبار در بازارهای بین‌المللی اشاره کرده و می‌گویند اینکه قدرت آنان در این زمینه بیشتر است نشان می‌دهد که اقتصادشان نیز از اقتصاد فرانسه قدرت‌مندتر است. انگلیس که هفته گذشته در اجلاس بروکسل به نوعی انزوا مبتلا شد امیدوار است که با ایجاد یک اتحاد با آلمان‌ها خود را از این انزوا خارج کند؛ به همین خاطر مذاکراتی را با آلمان در خصوص آینده ارز واحد اروپایی آغاز کرده است.
 
البته فرانسه که وزیر اقتصادش این سخنان را بر زبان آورده نیز چندان وضعیت اقتصادی مناسبی ندارد و این کشور نیز ممکن است به روزهای رکود بازگردد. دولت فرانسه از کاهش اعتبار خود خشمگین است و دیوید کامرون را مسئول بی‌اعتبار شدن اتحادیه اروپا در مواجهه با بحران می‌داند.
 
در شرایطی که فرانسه در خطر کاهش رتبه اعتبار اقتصادی قرار دارد، "فرانسوا فیلون"، نخست‌وزیر فرانسه و "کریستین نویر"، رئیس بانک مرکزی این کشور بر این باورند که اگر رتبه اعتباری کشوری قرار باشد کاهش یابد، آن کشور انگلیس است چرا که کسری بودجه بیشتری دارد و رشد اقتصادی آن نیز کمتر است.
 
با این وصف جنگ لفظی بین سران داون‌استریت و الیزه به سختی ادامه دارد و آلمان‌ها هم گهگاهی به یکی از این کشورها نزدیک می‌شوند هرچند که از نظر رسمی موضع آلمان‌ها نسبت به فرانسوی‌ها نزدیک‌تر است تا انگلیسی‌ها چرا که هر دو کشور عضو منطقه یورو هستند و تلاش‌های مشترکی را نیز برای نجات ارز واحد اروپایی انجام داده‌اند.
 
هفته گذشته اختلافات انگلیس با آلمان و فرانسه که از حمایت اکثریت اروپا برخوردار بودند، بالا گرفت و کامرون طرح این دو کشور برای نجات اقتصادی منطقه یورو را وتو کرد. این اقدام دیوید کامرون اگر چه برخی حمایت‌ها را در انگلیس برانگیخت اما موجب خشم یک پای کابینه ائتلافی این کشور یعنی حزب لیبرال دموکرات شد.

نظر شما :