انتخابات امریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی

هرمن کین : رسوایی و سقوط

نویسنده خبر: حسین هوشمند
پس از چند هفته کش و قوس فراوان، سرانجام هرمن کین از رقابت‌های ریاست جمهوری کنار کشید. در این مقاله فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی وی و روندی که تاکنون طی کرده است مورد بررسی قرار می‌گیرد.
هرمن کین : رسوایی و سقوط
دیپلماسی ایرانی: پس از چند هفته کش و قوس فراوان، سرانجام هرمن کین از رقابت های ریاست جمهوری کنار کشید. در این مقاله فعالیت های سیاسی و اقتصادی وی و روندی که تاکنون طی کرده است مورد بررسی قرار می گیرد.

هرمن کین در 13 دسامبر 1945 در ممفیس ایالت تنسی به دنیا آمد. در بخش غربی آتلانتا در ایالت جورجیا کودکی خود را سپری کرد و در همان جا ساکن شد. در 1967 از کالج مورهوس، لیسانس علوم ریاضیات گرفت و در 1971 از دانشگاه پوردو، فوق لیسانس علوم کامپیوتر را اخذ کرد و درکنار تحصیل، به عنوان تحلیل گر موشک های بالستیک، برای نیروی دریایی فعالیت می کرد. بعد از اتمام تحصیل از نیروی دریایی خارج شد و به عنوان تحلیل گر سیستم های کامپیوتری برای کمپانی کوکاکولا مشغول به کار شد. در 1977 به کمپانی پیلسبوری پیوست و تحلیل گر تجاری این کمپانی بزرگ شد. در دهه ی 80 به یکی از زیر مجموعه های پیلسبوری، یعنی رستوران های رنجیره ای معروف برگرکینگ پیوست و تجربه های خوبی کسب کرد تا این که در 1986 رستوران های زنجیره ای پدرخوانده را بنیان نهاد.

کین از 1986 تا 1996 مدیر عامل رستوران های پدرخوانده بود. از 1992 تا 94 معاون بانک مرکزی کانزاس سیتی بود و از 1995 تا 96 مدیر آن شد. در سال 1996 وی به واشینگتن دی سی رفت و مدیر انجمن ملی رستوران ها شد. این انجمن یک لابی برای رستوران ها است که در راستای منافع آنان فعالیت می کند. وی در زمانی که ریاست آن را داشت نقش مهمی در شکست برنامه ی خدمات درمانی بیل کلینتون داشت. همچنین وی در کمپین باب دال برای انتخابات ریاست جمهوری 1996 مشاور ارشد اقتصادی وی بود. کین در سال 2000 به آتلانتا برگشت و فعالیت سیاسی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آغاز کرد. وی فعالیت های محدودی را آغاز کرد و سرانجام از رقابت ها کنار کشید و از استیو فوربس در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان حمایت کرد. در 2004 وی در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان برای انتخابات سنا از جورجیا شرکت کرد ولی شکست خورد. از سال 2005 تا 2011 وی برای گروه آمریکاییان برای رفاه فعالیت می کرد تا این که وارد رقابت های انتخابات 2012 شد.

کین در سال 2010 در بیش از چهل همایش انتخاباتی تی پارتی سخنرانی کرد و در 12 ژانویه 2011 فعالیت ها انتخاباتی خود را آغاز و در 21 می به طور رسمی وارد رقابت ها شد. کین در ابتدا به عنوان کاندیدای حاشیه ای مطرح بود ولی بعد از چند اجرای موفق در مناظره ها و ارائه برنامه مالیاتی اش موسوم به 9-9-9 توانست در ماه های سپتامبر و اکتبر کاندیدای پیشتاز شود. البته به برنامه ی مالیاتی وی انتقاداتی هم مطرح بود از جمله اقتصاد دان معروف پل کروگمن معتقد بود برنامه ی مالیاتی کین به جای این که به نفع فقرا باشد به نفع ثروتمندان است. پیشتازی وی ادامه داشت تا زمانی که اتهامات جنسی علیه وی مطرح شد. چهار زن علیه وی شکایت کردند، نام دو تن از آنها اعلام شد، شارون بیالک و کارن کروشار. این ها مدعی بودند،کین زمانی که مدیر انجمن ملی رستوران ها بوده است آنها را مورد آزار قرار داده است. این اتهامات از سوی کین رد شد ولی تأثیر منفی بر محبوبیت وی گذاشت.

 تا این که در 28 نوامبر پنجمین زن به نام گینگر وایت اعلام کرد 13 سال با کین رابطه جنسی داشته وتا هشت ماه پیش ادامه داشته است. این قضیه با پوشش وسیع رسانه ها همراه شد. کین برخلاف دفعات قبل که مدعی شد آن چهار زن را نمی شناسد این بار اعلام کرد وایت را می شناسد ولی با وی رابطه ی جنسی نداشته است و به خاطر وضعیت مالی وایت، فقط به وی کمک مالی می کرده است. فشار زیادی از سوی افکار عمومی و رسانه ها به کین برای خروج از رقابت ها وارد می شد و همچنین محبوبیت وی در میان کاندیداهای جمهوری خواهان که در اکتبر به 34 درصد رسیده بود به 14 درصد در هفته ی قبل رسید. جدول زیر جایگاه وی را میان رأی دهندگان جمهوری خواه براساس تفکیک جنسیتی نشان می دهد.

8vfpfzjyhu6ehs3xnxmfka2.gif

  منبع : گالوپ
 

این جدول نشان می دهد 50 درصد جمهوری خواهان موافق وی، که شامل 58 درصد مردان و 42 درصد زنان می شود 30 درصد هم مخالف وی هستند و 20 درصد نظری نداشته اند. تفاوت میزان موافقین و مخالفین وی بدین صورت است که میان مردان، مثبت 32 درصد ولی میان زنان، مثبت 8 درصد است. نمودار زیر این میزان فاصله را از 16 اکتبر تا 27 نوامبر نشان می دهد.

exmsl0mmkeomyv5jlo9btq2.gif

منبع : گالوپ
 

فعالیت های انتخاباتی وی دارای نکات حاشیه ای هم بود از جمله این که، چند اظهار نظر خصمانه در قبال مسلمانان و ایران داشت، همچنین یک گاف مشهور درمورد لیبی داشت به این صورت که گزارشگر از وی در مورد سیاست ها ی اوباما در لیبی می پرسد و وی با قاطعیت جواب می دهد مخالف سیاست های وی هستم پس از چند ثانیه مکث کین می گوید آها نه با این مخالف نبودم. چند روز بعد در سخنرانی که در فلوریدا داشت برای این که گاف خود را اصلاح کند گفت : من چطور با سیاست های اوباما در لیبی موافق باشم در حالی که القاعده در لیبی روی کار آمده است. که این اظهار نظر، نشان دهنده ی درک وی از سیاست خارجی است.

سرانجام در 3 نوامبر وی در آتلانتا از رقابت ها اعلام انصراف کرد. پس از خروج وی از رقابت ها، مسئله ی مهم، طرفداران وی هستند و این که آنها بعد از کین از چه کسی حمایت می کنند. کین اعلام کرده است به زودی از یکی از کاندیداها حمایت خواهد کرد. به همین دلیل هرکدام از کاندیداها با تعریف از وی به عنوان رقیبی خوب، به دنبال حمایت هواداران وی هستند. گینگریچ گفت : برنامه ی مالیاتی کین یک دیالوگ قوی در انتخابات مقدماتی بود و یا باکمن اعلام کرد، کین یک صدای قوی در رقابت ها بود، ایده ها و انرژی وی برای جنبش محافظه کاری مایه ی خوشبختی بودند. آن سلزر یکی از اعضای انجمن حزبی آیوا معتقد است مهمترین برنده ی انصراف کین، گینگریچ و بعد پری است. بر طبق نظر سنجی پابلیک پالسی، 38 درصد از هواداران کین بعد از وی از گینگریچ حمایت می کنند. دیوید فانک هم که از مقامات ایالتی آیوا است اعتقاد دارد نیمی از آرای کین به سمت گینگریچ می رود و بقیه بین دیگر کاندیداها تقسیم می شود. البته پل را هم باید یکی دیگر از برندگان انصراف کین دانست به طور مثال مایک بال و کوین ریچارد، نمایندگان مجلس ایالتی نیوهمشایر که از حامیان کین بودند از پل حمایت کرده اند. البته عده ای از حامیان وی هم دچار سرخوردگی شدند به طور مثال کرگ پوچی که یک تاجر اهل میشیگان است و هزار دلار به کمپین کین کمک کرده بود می گوید احساس می کنم پولم را دور انداخته ام. بزرگترین بازنده ی انصراف کین، میت رامنی است که در این شرایط و رقابت حساسی که با گینگریچ دارد آرای کین به طرف گینگریچ برود.

 

نظرسنجی :

 

رقابت بین گینگریچ و رامنی به مرحله ی حساسی رسیده است و این دو نفر را باید مهمترین کاندیداها دانست، همچنین این دو فاصله زیادی با دیگر رقبای خود دارند. جدید ترین نظرسنجی مؤسسه گالوپ که معتبرترین مؤسسه نظرسنجی است، رقابت حساس میان این دو را نشان می دهد.

wgsecrflrueg_2natxgy-w2.gif

منبع : گالوپ

این جدول در سه بازه زمانی محبوبیت کاندیداها را نشان می دهد که جدیدترین آن مربوط به 5-1 دسامبر می باشد و بعد از انصراف کین است. گینگریچ با 37 درصد پیشتاز است و نسبت به دوره ی 17-13 نوامبر، جهش 15 درصدی داشته است که نشان دهنده ی تأثیر انصراف کین است. 3 درصد به دیگر کاندیداها گرایش دارند و 14 درصد هنوز تصمیم نگرفته اند.

 

روزشمار :

 

مناظره بعدی جمهوری خواهان، 10 دسامبر در دس موینس، آیوا به میزبانی ای بی سی نیوز، حزب جمهوری خواه آیوا و روزنامه ی دس موینس رجیستر و به مجری گری دایان ساویر و جورج استفانوپولوس برگزار می شود.

26 روز مانده تا انتخابات مقدماتی آیوا (3 ژانویه 2012)

33 روز مانده تا انتخابات مقدماتی نیوهمشایر (10 ژانویه 2012)

335 روز مانده تا انتخابات سراسری (6 نوامبر 2012)

 
حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: کین گینگریچ وی در رستوران کاندیداها رقابت ها از رقابت آیوا انصراف کین انتخابات مقدماتی نوامبر جمهوری خواهان لیبی از رقابت ها ریاست برنامه ی مالیاتی شد. در


نظر شما :