دلیل اصلی سفر «جو بایدن» به ترکیه چه بود؟

۱۳ آذر ۱۳۹۰ | ۱۹:۰۶ کد : ۱۸۵۶۲ سرخط اخبار
 در روز‌های گذشته، معاون وزیر خارجه آمریکا به ترکیه سفر کرد. این در حالی است که بیشتر تحلیلگران، دلیل سفر وی را تقویت همکاری‌های دو جانبه گزارش کردند، ولی سفر جو بایدن به ترکیه، دلیل مهم دیگری داشت.

به گزارش تابناک، «تودی زمان» گزارش داده است که اتفاقا دلیل اصلی سفر بایدن به ترکیه، استراتژیک بودن آن و نیز هماهنگی برای اجلاس سه روز مشارکت‌های جهانی است که از امروز در استانبول آغاز می‌شود.

بنا بر این گزارش، اردوغان به دلیل جراحی که انجام داده، نمی‌توان در این نشست شرکت کند. باراک اوباما هم مشغول کارزار انتخاباتی خود است و او نیز در این اجلاس شرکت نخواهد کرد؛ بنابراین، بایدن را فرستاده تا هم به نمایندگی از وی در این اجلاس شرکت کند و هم به عیادت اردوغان برود.

بنا بر این گزارش، ایده تشکیل چنین نشستی، به سال 2009 برمی‌گردد؛ هنگامی که اکمل‌الدین احسان اوغلو، رئیس سازمان کنفرانس اسلامی در نامه‌ای به باراک اوباما به ایجاد واکنش‌هایی در کشور‌های اسلامی نسبت به عملکرد کشور‌های غربی هشدار داد.

به دنبال آن، این نامه باعث ترغیب اوباما برای سخنرانی در قاهره شد و در آنجا بود که اوباما به همراه کشورهای ترکیه، مصر، اندونزی و پاکستان، پیشنهاد برگزاری نشست‌های مشترکی را داد که نخستین آن، در سال 2009 در واشنگتن برگزار شد.

گفتنی است، آمریکا با توجه به بهار عربی به دنبال این است که چنین نشستی بدون حضور اوباما و اردوغان شکست خورده جلوه نکند و به همین دلیل، جو بایدن، معاون اول خود را برای اطمینان بخشی راهی ترکیه کرده است.

نظر شما :