یونان: از ایران نفت نخریم نابود می‌شویم

۱۳ آذر ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۶ کد : ۱۸۵۵۵ سرخط اخبار

شورهای اروپایی نتوانستند در مورد تحریم نفتی ایران به توافق برسند اسپانیا، ایتالیا و یونان اصلی‌ترین مصرف کنندگان نفت ارزان قیمت ایران هستند و دقیقا این یونان بود که چنین اقدامی را نابودکننده اقتصاد خود دانست.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه «کامرسانت»، روز جمعه تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران که لیست افراد و شرکت‌های ایرانی که هر نوع ارتباط کاری با آنها ممنوع است، را گسترش داده، مورد اجرا درآمد.

البته کشورهای عضو اتحادیه اروپا نتوانستند در مورد یک اقدام ضد ایرانی دیگر با یکدیگر به توافق برسند و آن اعمال تحریم واردات نفت از جمهوری اسلامی بود. یونان با این مسئله مخالفت کرد، چرا که معتقد است ممنوعیت خرید نفت ارزان قیمت ایران اقتصاد این کشور را بطور کامل نابود خواهد کرد.

اصلی‌ترین مصرف کنندگان نفت ایران اسپانیا، ایتالیا و یونان هستند و این دقیقا یونان بود که از حمایت از تحریم نفتی ایران حمایت نکرد، چرا که مقامات آن نگران آن هستند که چنین اقدامی را نابودکننده کامل اقتصاد شدیدا آسیب دیده خود دانستند.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: آمریکا از مدتها قبل نفت ایران را وارد نمی‌کند، ولی این کشور هم درصدد تشدید اقدامات تحریم کننده علیه مقامات تهران است. سنای آمریکا اصلاحیه‌ای برای قانون بودجه دفاعی این کشور در سال 2012 به تصویب رساند که علیه بانک مرزی جمهوری اسلامی ایران است که بوسیله آن رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند دستور دهد تا تحریم‌هایی را علیه بانک‌های خارجی طرف همکاری با بانک مرکزی ایران اعمال کند. ضمن اینکه بعید نیست که این ابتکارعمل سنا عملا مورد اجرا قرار نگیرد، چرا که "باراک اوباما" از هم اکنون مخالف چنین تحریم‌هایی است.

رئیس‌جمهوری آمریکا نگران آن است که چنین اقدامی ممکن است تاثیر منفی بر بازارهای نفتی جهانی و همچنین روابط ایالات متحده با سازمان‌های مالی بین المللی بگذارد.

"ولادیمیر سوتنیکوف" کارشناس ارشد مرکز امنیت بین الملل موسسه اقتصاد جهانی و روابط بین الملل آکادمی علوم روسیه در این رابطه گفته است: بعید است اوباما اقدامات علیه ایران را در بحبوحه مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزایش دهد. علاوه بر این در مجموع غرب نمی‌خواهد ایران را بطور کامل بلوکه کند، بلکه برعکس به مقامات تهران زمان می‌دهد تا فکر کرده و پای میز مذاکره بنشینند.

به عقیده این کارشناس، ضمن اینکه ایران در مقابل تشدید تحریم‌ها بیشتر همبستگی پیدا خواهد کرد.

این تحولات در حالی صورت گرفته است که مقامات تهران با آرامش نظاره گر روند بررسی مسائل پیرامون ایران را هستند و به این نکته اشاره می‌کنند که مهمترین مصرف‌کننده نفتی آنها، یعنی چین، قصد ندارد از قراردادهای نفتی خود صرف‌نظر کند. 

نظر شما :