وزیر اسبق نفت: ایران تحریم‌ها را دور زده است

۱۲ آذر ۱۳۹۰ | ۱۷:۲۵ کد : ۱۸۵۳۰ سرخط اخبار

وزیر اسبق نفت ایران معتقد است که این روزها کشور تحریم‌ها را دور زده و حداقل در صنعت نفت، اعمال تحریم‌ها هیچ‌گونه مشکلی ایجاد نکرده است.

غلامحسین نوذری در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: اکنون تولید حدود چهار میلیون بشکه نفت بعد از 30 سال تحریم آمریکا و غرب نشان می‌دهد که ایران برخلاف تحریم‌ها مسیر خود را به خوبی پیش رفته است.

وی در عین حال یادآور شد: اکنون کشور در زمینه‌ی پیمانکاری، ساخت کالا و بخش فنی به توانمندی‌هایی رسیده و کشور‌های تحریم‌کننده را متوجه کرده که دیگر تحریم کارکرد خود را از دست داده است.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا پنجشنبه گذشته در نشست خود در بروکسل نتوانستند در خصوص اعمال تحریم نفتی علیه ایران به توافق برسند و برخی از اعضای اتحادیه اعلام کردند که این استراتژی مانع دستیابی ایران به منابع مالی برای برنامه هسته‌ای خود نخواهد شد.

آلن ژوپه وزیر امور خارجه فرانسه گفت: از آنجا یونان به واردات نفت از ایران وابسته است، با منع خرید نفت از ایران مخالفت کرده است. اما وی در عین حال گفت که تلاش برای اعمال این ممنوعیت ادامه خواهد داشت.

همچنین دولت اوباما ضمن مخالفت با رای سنا به تحریم بانک مرکزی ایران اعلام کرد که تحریم تامین کننده مهم نفت آسیا و اروپا می‌تواند باعث شکسته شدن ائتلاف بین المللی برای اعمال فشار هماهنگ روی ایران و باعث افزایش قیمت نفت شود.

وندی شرمان معاون وزیر امور خارجه آمریکا قبل از رای گیری درباره این طرح، در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: این خطر واقعا وجود دارد که قیمت نفت در جهان بالا برود. این به این معنی است که ایران پول بیشتری برای تامین برنامه هسته ای خود در اختیار خواهد داشت نه پول کمتر.



نظر شما :