پاکستان به طور کامل در روابط خود با آمریکا تجدیدنظر می‌کند

۱۲ آذر ۱۳۹۰ | ۱۷:۲۴ کد : ۱۸۵۲۹ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه پاکستان با اشاره به حمله هواپیماهای جنگی ناتو به سربازان این کشور که در مناطق مرزی پاکستان و افغانستان انجام شد، گفت که کشورش به طور کامل روابط خود را با آمریکا مورد بازنگری قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، حنا ربانی، وزیر خارجه پاکستان در یک گفت‌وگو با روزنامه آلمانی "زوددویچه تسایتونگ" که متن کامل آن طی روزهای آتی منتشر می‌شود، گفت: حمله آمریکا به سربازان ما قبل از هر چیز دیگری به معنی نادیده گرفتن قلمرو مرزی ما توسط آمریکا است.

وی گفت: این حمله نه فقط علیه سربازان پاکستان که زندگی خود را از دست دادند که علیه وحدت و یکپارچگی ارضی ما انجام شد و پاکستان نمی‌تواند چنین مساله‌ای را به سادگی تحمل کند.

حنا ربانی در ادامه با اشاره به رد دعوت برای شرکت در کنفرانس افغانستان در بن گفت: در شرایطی که نمی‌توانیم از قلمرو خود حمایت و امنیتمان را تضمین کنیم چگونه می‌توانیم امنیت کشور همسایه خودمان، افغانستان را تضمین کنیم.

ربانی در ادامه گفت: به نظر نمی‌رسد پاکستان بتواند توانمندی ایفای نقش مثبت در افغانستان را داشته باشد.

وی در ادامه افزود که کشورش به طور کامل در روابط خود با آمریکا تجدید نظر می‌کند.

وی گفت: پاکستان همکاری خود با دیگر کشورها را مورد تامل قرار می‌دهد تا مشخص شود کدام همکاری مطابق منافع ملی و کدام یک مخالف این منافع است.

ربانی افزود: منابع مالی واشنگتن نقش تعیین کننده‌ای در اداره امورکشورمان ندارد و این حمایت‌ها از 300 میلیون دلار فراتر نمی‌رود و می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

این مقام پاکستانی در ادامه گفت که کشورش علاقه‌ای به دخالت در مسائل داخلی افغانستان و سیاستگذاری‌های داخلی این کشور ندارد و همه آنها به خود افغان‌ها مربوط است.

ربانی تاکید کرد: مذاکرات صلح با طالبان تنها چیزی است که افغان‌ها در مورد آن تصمیم گیری می‌کنند، نه واشنگتن، نه برلین ،نه لندن و نه حتی اسلام آباد.



نظر شما :