انتقاد ایران از شورای امنیت سازمان ملل

۱۰ آذر ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۸۴۷۰ سرخط اخبار
سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با انتقاد از نحوه برخورد شورای امنیت با مسایل جهانی گفت : نظام تحریم ها در شورای امنیت نیاز به بازنگری دارد و تحریم ها باید در راستای اهداف و اصول منشور سازمان ملل باشد.

به گزارش ایرنا اسحاق آل حبیب عصر روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت طی سخنانی اظهار داشت بر اساس ماده 24 منشور سازمان ملل، شورای امنیت باید از طرف تمامی کشورهای عضو تصمیم گیری کند اما در عمل و در بسیاری از موارد تصمیمات این شورا نظرات اعضا را منعکس نمی کند.

وی تاکید کرد به رغم اسنادی که روش کار شورای امنیت را مشخص می کند در بسیاری از موارد اعضای غیردائم شورای امنیت از مذاکرات مخفیانه برخی از اعضای دائم بی خبر هستند و حتی زمانی که قرار است علیه یکی از کشورهای عضو سازمان ملل پیش نویس قطعنامه ای و یا بیانیه رییس شورا تهیه کنند، آن کشور از موضوع بی اطلاع است .

معاون نمایندگی کشورمان در سازمان ملل افزود : اعمال تحریم های مکرر و غیر ضروری علیه برخی از اعضای سازمان ملل از جمله مواردی است که اعتبار و تصمیمات شورای امنیت را تضعیف می کند.

اسحاق آل حبیب خاطر نشان کرد افزایش دخالت شورای امنیت در محدوده کار نهادهای سازمان ملل بویژه مجمع عمومی، اکوساک و نهادهای زیرمجموعه آن و نهادهای فنی مانند آژانس بین المللی انرژی اتمی از موارد نگرانی ویژه کشورهای عضو سازمان ملل است که باید شورای امنیت توجه جدی به این موارد داشته باشد.

سفیر ایران در سازمان ملل اظهار داشت اعضای شورای امنیت باید توجه داشته باشند که شکست این شورا برای بهبود روش کار و روند تصمیم گیری موجب کاهش اعتماد مردم جهان به این نهاد مهم شده است، شکی نیست که بی طرفی، شفافیت و عدالت باید اساس کار شورای امنیت باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : جمهوری اسلامی ایران برای تقویت نقش شورای امنیت در ترویج اهداف و اصول سازمان ملل بویژه صلح و امنیت بین المللی و حل صلح آمیز اختلاف میان کشورها و اجرای قانون در روابط بین الملل با توجه به عضویت در سازمان ملل اهمیت فراوانی برای 'روش کار' آن قائل است.

معاون نمایندگی کشورمان در سازمان ملل تصریح کرد یکی از نگرانیهای مهم ما اتکای زیاد از حد بر استفاده غیرقانونی از زور و تهدید توسط برخی از اعضای شورای امنیت برای پیشبرد منافع خود است که صلح و ثبات بین المللی را به مخاطره انداخته و اصول بنیادی سازمان ملل و قوانین بین المللی را تضعیف می کند.

نظر شما :