به برد ایران تن دهید آقای اوباما

۰۷ آذر ۱۳۹۰ | ۱۳:۱۲ کد : ۱۸۳۰۶ سرخط اخبار
در آینده ای که امروز قابل پیش بینی است باید ایران را قدرتمندترین کشور در منطقه خلیج فارس خواند. اینچنین پیشرفتی را باید نتیجه قدرت ایران و البته اشتباهات استراتژیک امریکا در منطقه خواند
خبرآنلاین: از پس از پایان جنگ جهانی اول و سقوط امپراطوری عثمانی تا کنون خاورمیانه اینچنین موجی از تغییرات را تجربه نکرده بود. دیکتاتورها در تونس، مصر، لیبی و یمن یکی پس از دیگری سقوط کردند. ناآرامی های داخلی در سوریه هم جریان دارد. بحرین ، عربستان سعودی ، اردن و کویت هم در حال تجربه تحولاتی از همین دست هستند. اما در ایران که یکی از قدیمی ترین و غنی ترین فرهنگ ها را در خود جای داده تمام این حوادث فرصتی طلایی را به وجود آورد که این کشور به قدرتی منطقه ای بدل شود.
جورج فریدمن که نهاد اطلاعات جهانی استراتفور را راه اندازی کرده در این خصوص می گوید:زمانی که بهار عربی به پایان برسد، ایران به عنوان قدرت منطقه ای مطرح می شود که دامنه نفوذ آن از غرب افغانستان است تا مدیترانه.
ایران با در دست داشتن اندیشه انقلابی و تامین کننده اصلی نفت از مدت ها پیش خواهان تبدیل شدن به قدرتی منطقه ای بود. قدرتی که بتواند نقش رهبری جهان اسلام را در دست داشته و حکومتی اسلامی و فراگیر هم در سرتاسر منطقه تشکیل دهد.
امریکا که در ادبیات ایرانی ها شیطان بزرگ نام گرفته است بزرگ ترین و اصلی ترین رقیب این کشور محسوب می شود. ایران موضع ضداسرائیلی تند و تیز خود را حفظ کرده و از سوی غربی ها به تلاش برای برخورداری از تسلیحات هسته ای هم متهم است. اما مساله اینجاست که ایران بدون برخورداری از این تسلیحات هم می تواند رویاها و آرزوهای خود در منطقه را جامه عمل بپوشاند.


ایالات متحده و رژیم صهیونیستی از ماه ها پیش شاهد کاهش قدرت و نفوذ خود در خاورمیانه به مدد بهار عربی بودند. بهاری که پاییز متحدان قدیمی انها و بر هم زننده معادلات و حساب و کتاب هایشان بود. سقوط حسنی مبارک اسرائیل را از همسایه ای جنوبی که 32 سال صلح با تل آویو را به ارمغان آورده بود، محروم کرد. ناآرامی ها در سوریه هم مرزهای شمالی این رژیم را دستخوش نابسامانی امنیتی کرده است.
ایالات متحده با حمله به عراق در سال 2003 میلادی و کنار زدن صدام حسین، مانع تاریخی ایرانی ها برای تبدیل شدن به قدرت جهانی را از سر راه برداشت. اکنون همان سربازان امریکایی از عراق بار سفر می بندند. واشنگتن پشت سر خود عراق شیعه ای را جا می گذارد که در ساختار حاکمیت موجود آن، ایرانی ها نفود بالایی دارند.
از دست دادن دیکتاتورهای دوست در تونس، مصر و لیبی دیپلماسی امریکا در منطقه را دستخوش موج های ناخوشایند کرده است. رفتار عربستان سعودی در قبال ناآرامی ها در یمن و بحرین و اختلاف سلیقه میان ریاض و واشنگتن در این دو حوزه هم اتحاد و رفاقت سیاسی با خاندان سعود را برای کاخ سفید نشین ها زیر سوال برده است .


ایالات متحده همزمان با تلاش برای کنار آمدن با حقایق جدید در خاورمیانه تلاش می کند سیاست نزدیکی به ایران را هم در راس استراتژی های خاورمیانه ای خود قرار دهد. امریکایی ها موجی از اتهام ها را در این سالها بر ایران وارد دانسته اند: تغذیه گروه ای تروریستی در عراق و افغانستان ، بی ثبات کردن لبنان، کمک به سوریه و حمایت از حماس در نوار غزه، تهدید تل آویو و تلاش برای دمیدن در آتش افراط گرایی!
تشدید نفوذ ایران در منطقه می تواند تبعات بسیار جدی بر ثبات خاورمیانه بگذارد. اسرائیل، لبنان،فلسطین ، سوریه و کشورهای حاشیه خلیج فارس همگی تحت تاثیر تنش های ناشی از سعود ایران قرار خواهند گرفت.
شهرام چوبین از کارشناسان مسائل ایران در این خصوص می گوید: امریکایی ها ایران را رقیب استراتژیکی برای خود می بینند و ایرانی ها هم به چشم تهدیدی بالقوه به امریکا در خاورمیانه نگاه می کنند.
32 سال پش از انقلاب اسلامی ایران و رفتن شاه، ایرانی ها همچنان امریکا را دشمن انقلاب خود می دانند. خصومت با واشنگتن تبدیل به عضوی از آرمان های انقلاب اسلامی ایران شده است. این مساله را می توان در شعارهایی دید که بر روی دیوار سفارتخانه تسخیر شده امریکا در ایران خواند.


هفته گذشته زمانی که به دنبال انتشار گزارش دبیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای غربی ها تهران را به تلاش مخفیانه برای استفاده از تسلیحات هسته ای متهم کردند ، ایرانی ها آزانس را عروسک در اختیار امریکا خواندند. رسانه های دولتی در ایران این گزارش را محصول مشترک امریکا و اسرائیل دانستند. در اصفهان هم 2 هزار دانشجو زنجیره انسانی تشکیل داده و با شعار مرگ بر امریکا و اسرائیل ، این گزاش را محکوم کردند.
ایرانی ها بهار عربی را موفقیتی برای استراتژی های خود در منطقه می دانند. رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در سخنانی گفت: سقوط دیکتاتورها در خاورمیانه و افریقا به معنای از میان رفتن بستر مناسب برای امریکایی ها و اسرائیل است . امریکایی ها در تصمیم گیری و مواجهه با این انقلاب های منطقه ای کاملا گیج شده اند.


ری تاکی از اعضای شورای روابط امور خارجه ایالات متحده در این خصوص می گوید: ایرانی ها در طول تاریخ همواره برای خود جایگاه پراهمیتی قایل بوده اند. این کشور در شکل دهی رویکرد منطقه ای خود سعی در حفظ دو مولفه داشته است: ملی گرایی و شیعه گرایی. ایران با تمدنی بزرگ و تاریخی درخشان همواره خود را رهبر خاورمیانه دانسته است.
در آینده ای که امروز قابل پیش بینی است باید ایران را قدرتمندترین کشور در منطقه خلیج فارس خواند. اینچنین پیشرفتی را باید نتیجه قدرت ایران و البته اشتباهات استراتژیک امریکا در منطقه خواند. جمهوری اسلامی ایران قدرت منطقه ای باقی می ماند که می تواند از شرایط مناسب موجود برای تکثیر نفوذ خود بر منطقه استفاده کند.
منبع: نشنال پست
 

نظر شما :