استفاده از اصحاب خاص برای عبور از بحران

۰۲ آذر ۱۳۹۰ | ۱۲:۲۷ کد : ۱۸۱۴۶ اخبار اصلی
هاشمی رفسنجانی که این روزها ناظر و ناقد شرایط موجود است و خلائش به وضوح در حیات جاری کشور احساس می شود، همچنان در پیشنهاد دادن به مسئولان رده بالای نظام برای رفع مشکلات و اختلافات، مصمم و جدی به نظر می رسد.
استفاده از اصحاب خاص برای عبور از بحران
دیپلماسی ایرانی: آخرین نطق عمومی هاشمی رفسنجانی در جریان سخنرانی تیرماه 88 او در نماز جمعه بود که در هنگامه التهابات و اعتراضات نسبت به نتایج انتخابات، پیشنهادهایی چندگانه را مطرح کرد تا فضای سیاسی و اجتماعی کشور آرام بگیرد و معترضان و منتقدان به خواسته هایشان برسند.

او پس از آن سخنرانی صاحب تریبونی نبود و جز در مقاطعی که در مجلس خبرگان یا تشخیص مصلحت حاضر می شد، نکاتی را در قالب توصیه و به قصد رفع اختلافات و چالش ها مطرح می کرد. اینکه او همچنان حرف های دو سال پیش خود را به نحوی دیگر بیان می کند و معضلات اقتصادی و فساد مالی و تنش های بین گروه ها و... را نیز موید انتقادهای پیشین خود برمی شمارد، نشان دهنده این است که از نگاه او تغییری در اوضاع حاصل نشده و همچنان می بایست در این باره واگویه کند.

پس از اوج گیری حمله های غرب علیه ایران که با توطئه طرح ترور سفیر عربستان شروع شد و سپس وارد فاز هسته ای شد و ایران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات اتمی متهم کرد، هاشمی رفسنجانی بار دیگر پیشنهاد داد که برای چاره اندیشی درباره این مشکلات و ایجاد اتحاد در داخل و رفع اختلاف ها، قدم هایی برداشته و از تمام نیروهای دلسوز و انقلابی برای رسیدن به این وفاق استفاده شود.

اینکه او بار دیگر از دعوت به چنین رویه ای سخن گفته است نشان می دهد که هنوز در بر همان پاشنه سابق می چرخد. هاشمی رفسنجانی این بار به سوءمدیریت ها و سوءعملکردهای دولت اشاره کرده و ضمن تاکید مجدد بر لزوم تقویت امید و اعتماد در جامعه گفته است: امید است با آشکار شدن نتایج برخی اقدامات و عملکردها، راه صلاح و اصلاح در پیش گرفته شود.

او اشاره ای هم به اهداف خارجی نظام جهوری اسلامی و تفکر صدور انقلاب به خارج از مرزها داشته و گفته است که "امام خمینی (ره) و یاران مبارز ایشان فکر می‌کردند اگر بتوانند الگویی مناسب و انسانی از اسلام در ایران پیاده کنند، قلوب مردم دنیا خود به خود به سمت معارف این دین رهایی بخش جلب خواهد شد." درواقع کنایه او به وضعیت داخلی کشور است که اگر قرار بر تبلیغ نظام و الگوسازی سیاسی و حکومتی توسط نظام جمهوری اسلامی است، می بایست مدیریت مناسب و کارآمدی را در داخل تجربه کرد تا بتوان شاهد توجه خودجوش دیگر ملت ها و کشورها بود.

وی با تاکید بر اهمیت رضایت و بیداری افکار عمومی، به ولایت و خلافت امیرالمومنین اشاره کرده و حکومت امام اول شیعیان را به پشتوانه درخواست مردم از ایشان دانسته و گفته است: وقتی حضرت ملاحظه کردند که نارضایتی در مردم به وجود آمده، 10 نفر از اصحاب خاص خود را مأمور کردند که در مجامع عمومی دلایل مشکلات را بیان و روشنگری کنند و این نشان از اهمیت بالای نظر و خواست مردم برای حضرت علی(ع) داشت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مشابه چنین توصیه ها و نصایحی را در آخرین نماز جمعه خود در تیرماه سال 88 نیز به زبان ‌آورده بود. او که حالا شرایط منطقه ای را مستعد تاثیرگذاری جمهوری اسلامی و نفوذ سیاسی و معنوی می داند، در ادامه می گوید: اگر امروز پس از سه دهه، برای ارائه الگوی مناسب حکومت اسلامی مشکلاتی به چشم می‌آید، این امر به ذات معارف اسلام ارتباطی ندارد بلکه ناشی از سوءعملکردها و برداشت‌ها از اسلام و ارتباط با مردم است.

هاشمی‌رفسنجانی همچنین بر لزوم ایجاد وحدت و آشتی ملی تأکید کرده و گفته است که باید برای مقابله با نقشه‌های شوم و وسیعی که دشمنان برای ملت ایران در سر دارند از همه نیروها، طیف‌ها و گروه‌های وفادار به نظام برای ایجاد وحدت و همدلی استفاده کرد تا بتوان بر کید دشمنان فائق آمد.

 

نظر شما :