هاآرتص: آقای باراک حرف‌ از حمله به ضرر اسرائیل است

۰۲ آذر ۱۳۹۰ | ۱۸:۲۹ کد : ۱۸۱۳۸ اخبار اصلی
ظاهرا ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل به بلندگوی دولت تلاویو برای رویارویی و فشار به ایران تبدیل شده است. به هر کشوری که می‌رسد صحبت از حمله نظامی به ایران می‌زند و در هر کجا که بلندگو به دست می‌گیرد بر سر برنامه هسته‌ای ایران هشدار می‌دهد.
هاآرتص: آقای باراک حرف‌ از حمله به ضرر اسرائیل است
دیپلماسی ایرانی: ظاهرا ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل به بلندگوی دولت تلاویو برای رویارویی و فشار به ایران تبدیل شده است. به هر کشوری که می‌رسد صحبت از حمله نظامی به ایران می‌زند و در هر کجا که بلندگو به دست می‌گیرد بر سر برنامه هسته‌ای ایران هشدار می‌دهد. ظاهرا در توزیع موضع‌گیری‌های دولت اسرائیل در قبال تحولات مختلف دنیا، سهم موضع‌گیری در برابر ایران از سوی دولت این رژیم به ایهود باراک رسیده است. از این رو همه رسانه‌ها اظهارات او را جدی می‌گیرند و به تجزیه و تحلیل می‌پردازند. از جمله روزنامه هاآرتص اسرائیل که این روزها در کنار مخالفان جنگ ایستاده و به مخالفت با ایده استفاده از گزینه نظامی علیه ایران پرداخته است. البته ناگفته نماند که سیاست‌های کلان رژیم صهیونیستی در برابر ایران را نیز لحاظ می‌کند.

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، در شماره روز سه‌شنبه 22 نوامبر خود یادداشتی را از این روزنامه منتشر کرده و نوشته است: ایهود باراک چهار سال پیش به سمت وزارت دفاع اسرائیل انتخاب شد و همچنان در این سمت فعالیت می‌کند. در طول این مدت به تاسیسات هسته‌ای سوریه حمله کرد و از عملیات نظامی در غزه ناکام بیرون آمد. در پی تشکیل دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم وی به عنوان رئیس حزب کارگر به این کابینه پیوست تا زوج نتانیاهو – بارک شکل بگیرد و مشترکا تلاش کنند که به تاسیسات زیربنایی هسته‌ای ایران حمله کنند. در ابتدا این توافق سری بود اما در روزهای اخیر ایهود باراک به سخنگوی دولت آن هم با صدای بلند برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران تبدیل شد. به گونه‌ای که اکنون بر خلاف نظر کارشناسان می‌گوید که برای انجام حمله نظامی به ایران کمتر از یک سال وقت باقی مانده است.

در ادامه این یادداشت آمده است: بر اساس واکنش جهانی ظاهرا شمشیری که باراک در اختیار دارد، شمشیر دو لبه است. بدین معنا که از سوی دیگر اگر تا قبل از این باور داشتیم که یک هماهنگی از پیش تعریف شده میان اسرائیل و امریکا برای انجام حمله نظامی علیه ایران وجود داشته است، الآن می‌توان گفت ایهود باراک با اظهار حمله نظامی به ایران بیان کننده اختلاف‌های موجود میان اسرائیل و امریکا نیز هست. این روزها روابط بنیامین نتانیاهو با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا بسیار متشنج است. اوج این تشنج گفت‌وگوی باراک اوباما با نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه بود. البته این ادبیات با آنچه میان وزرای دفاع او، رابرت گیتس قبلی و لئون پانه‌تای فعلی با ایهود باراک می‌گذرد، بسیار متفاوت است.

نویسنده این یادداشت سپس می‌نویسد: ولی پانه‌تا یک تفاوت اساسی با ایهود باراک دارد، او می‌گوید که پرونده هسته‌ای ایران واقعا پیچیده است و اوباما هم نمی‌خواهد در برابر آن تسلیم شود اما هم‌زمان به مخاطرات جنگ احتمالی علیه ایران نیز بسیار آگاه است. این جنگ بر خلاف تحریم‌های اقتصادی ثبات در منطقه را متزلزل می‌کند و به اقتصاد نیز آسیب‌های جدی وارد می‌کند. به ویژه در فصل زمستانی که قیمت سوخت نقش تعیین کننده‌ای در زندگی شهروندان امریکایی دارد و در این زمان نمی‌توان به آسانی تصمیم‌هایی گرفت که بازارهای انرژی جهان متشنج شود و از کشورهای تولیدکننده نفت در خلیج فارس نیز نمی‌توان انتظار داشت که کاری بیش از توانایی‌هایشان انجام دهند.  

در پایان این یادداشت به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اشاره شده و آمده است: گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ایران را متهم به ساخت تسلیحات هسته‌ای کرد نیز نتوانست دستاورد چندانی به دنبال داشته باشد چرا که روسیه و چین نه تنها در برابر ایران قرار نگرفتند بلکه آنها را فعال کرد که علیه این قطعنامه قویا وارد عمل شوند. این مساله می‌تواند به ایرانی‌ها قوت قلب دهد و بر خلاف انتظار ایهود باراک می‌توان گفت که او با اظهاراتش در حقیقت به تقویت ایرانی‌ها کمک کرد. اظهارات وزیر دفاع اسرائیل مورد اهتمام ایران است و به ضرر مصالح اسرائیل تمام می‌شود. 

 

( ۱ )

نظر شما :