به منظور مقابله با ایران

اسرائیل هیزم به آتش مرکل می‌ریزد

۲۶ آبان ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۷ کد : ۱۷۹۶۷ اروپا
مقامات اسرائیلی نیز که اخیرا سودای اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی سر داده اند، ‌قصد دارند از طریق سفر به برلین و مذاکره با مقامات اروپایی،‌ آتش آنها علیه ایران را تند‌تر کنند.
اسرائیل هیزم به آتش مرکل می‌ریزد
دیپلماسی ایرانی: هرچند آلمان که از متحدان نزدیک اسرائیل است به همراه فرانسه اعلام کرده که با اقدام نظامی علیه ایران مخالف است اما براین با همکاری دیگر پایتخت‌های اروپایی در صدد افزایش فشار تحریم‌ها بر ایران است. در این بین مقامات اسرائیلی نیز که اخیرا سودای اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی سر داده اند، ‌قصد دارند از طریق سفر به برلین و مذاکره با مقامات اروپایی،‌ آتش آنها علیه ایران را تند‌تر کنند.

گویدو وستروله، ‌وزیر امور خارجه آلمان به همراه وزیر اقتصاد اخیرا اعلام کرده اند که با توجه به انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های هسته‌ای ایران و احتمال تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای، آلمان در صدد افزایش محدودیت‌های تجاری با ایران است.

وستروله در جریان نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا که روز دوشنبه در بروکسل برگزار شد،‌خاطرنشان کرد که تحریم‌ها غیر قابل اجتناب بوده و در صورتی که ایران به خودداری از همکاری با آژانس ادامه دهد،‌تحریم‌های جدی تر نیز غیر قابل اجتناب خواهد بود.

همچنین روسلر،‌وزیر اقتصاد آلمان نیز در گفت و گو با مجله اشپیگل مدعی شده است که اقداماتی برای بایکوت ایران کارساز خواهد بود، به این ترتیب که تجارت جدید با ایران انجام نشود اما در عین حال آسیبی به قرار‌داد‌هایی که در گذشته منعقد شده وارد نشود.

این در حالی است که بنا بر گزارش اشپیگل مقامات اسرائیلی قصد دارند در ماه جاری به برلین سفر کنند تا پیشنهاداتی در مورد اینکه فضای تحریم‌های مضاعف علیه ایران چگونه می‌تواند باشد به همتایان آلمانی خود ارائه کنند. گفته می‌شود که دیپلمات‌های اسرائیلی فهرستی از شرکت‌ها و مقامات ایرانی را به آلمان ارائه خواهند داد که باید هدف تحریم‌ها قرار گیرند.

حجم روابط تجاری آلمان با ایران در سال به 4 میلیارد یورو می‌رسد و آلمان شریک تجاری شماره یک ایران در اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.

از سوی دیگر نمایندگان عالی رتبه از دفتر فدرال کنترل اقتصادی و صادراتی آلمان در گفت و گو با روزنامه اورشلیم پست یادآور شده‌اند که این دفتر به زودی برآورد‌های تازه‌ای از انتقال کالا‌ها به ایران به کاربرد دوگانه ارائه خواهد داد. این کالا ها می‌توانند با اهداف نظامی یا غیر نظامی مورد استفاده قرار گیرند و آلمان در سال‌های اخیر حجم قابل توجهی از این کالا‌ها را به ایران صادر کرده است.

با این وجود موانعی در راه کاهش تجارت آلمان با ایران نیز وجود دارد. برای مثال وزیر امور خارجه و اقتصاد آلمان هر دو عضو حزب آزاد دمکراتیک هستند که از تجارت‌های کوچک و متوسط حمایت می‌کند و اعضای این گروه با افزایش تحریم‌ها علیه ایران مخالف هستند چرا که اغلب آنها در روابط تجاری ایران و آلمان دخالت دارند.

 در همین حال وستروله به دنبال اعمال ممنوعیت‌های مسافرتی علیه مقامات ایرانی و بلوکه حساب‌های بانکی آنهاست. اما به طور همزمان مورد انتقاد کارشناسان نیز قرار دارد زیرا با چراغ سبز وی 1.5 میلیارد یورو صورتحساب پرداخت شده برای نفت ایران به ثبت رسیده که از طریق بانک تجاری ایران – اروپا و باندس بانک انجام شده است.

این در حالی است که واشینگتن و اورشلیم نیز آلمان را به نداشتن انگیزه سیاسی لازم برای افزایش فشار علیه ایران متهم می کنند. به گزارش اشپیگل، جلوگیری از ادامه خدمات دهی بانک تجاری ایرانی – اروپایی در هامبورگ نیز پس از آن انجام شده که آژانس‌های جاسوسی آمریکایی،‌اسرائیلی و انگلیسی از عملیات محرمانه ایران بانک با ایران برای دسترسی به بازار جهانی مبادلات مالی خبر دادند.

منتقدان سیاست‌های مرکل در برابر ایران بر این باورند که وی باید موضع قاطع‌تری را در مقابل جمهوری اسلامی اتخاذ کند. همچنین بسته شدن اتاق بازرگانی ایران – آلمان یکی از راه حل‌های منتقدان در این زمینه است.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال،‌آلمان یکی از ضعیف ترین کشور‌های اروپایی در راه تحریم ایران است. دولت مرکل تمایلی به تحریم بیشتر سپاه ایران یا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ندارد. و این در حالی است که هر دو سازمان در فعالیت های هسته ای و موشکی ایران دخالت دارند.

از سوی دیگر نشست‌های دو ماه گذشته در برلین برای افزایش روابط تجاری با ایران نیز با اعتراض‌هایی همراه بوده است.

Talkbacks 

 

 

نظر شما :