مجله هفته/ در مراسم تقدیر از خلبان زبل چه گفتند

۲۰ آبان ۱۳۹۰ | ۲۲:۱۶ کد : ۱۷۷۴۰ اخبار اصلی
پس از گذشت 20 روز از فرود بدون چرخ هواپیمای بوئینگ727 هما، سرانجام در مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرعامل شرکت هما و قائم مقام راه و شهرسازی از خلبان پرواز مسکو ـ تهران تقدیر شد.
مجله هفته/ در مراسم تقدیر از خلبان زبل چه گفتند
 دیپلماسی ایرانی: تنها حرکات و رفتارهای زننده در زمین های فوتبال نیست که تصاویری از ایران را مخابره می کند و روی جلد و صفحه اول نشریات اروپایی می رود. حدود یک ماه پیش اقدام متهورانه یک خلبان گمنام ایرانی باعث شد تا مهارت، شجاعت و درایت رانندگان هوایی ایران به رخ دیگران کشیده شود و اتفاقی بزرگ را در عرصه هواپیمایی کشور پدید بیاورد.
پس از اینکه اعلام شد این خلبان شجاع به طرز عجیب و حیرت انگیزی به جای تقدیر با تعلیق روبرو شده است، روزنامه ها و سایت ها که از این اقدام متعجب شده بودند، مطالب بسیاری در تمجید از کاپیتان شهبازی نوشتند و مصاحبه ها با او ترتیب دادند و به گزارش ماوقع پرداختند و بدین طریق باعث شدند تا مهارت و قوه درایت این خلبان ایرانی به گوش و انظار جهانیان برسد و آنها نیز بیننده و شنونده رویداد فوق باشند.
 
  
دشمن بویی از انسانیت و شرافت نبرده
 
 
اما سرانجام پس از حدود سه هفته از این اتفاق، مسئولان دولتی و سازمان هواپیمایی نیز بر آن شدند تا به نحوی از خلبان شهبازی و کادر پرواز مربوطه تقدیر کنند و صنعت حمل و نقل هوایی را که طی سال های گذشته با مشکلات و انتقادهای زیادی روبرو بوده، جانی دیگر ببخشند.
 
در این مراسم علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی به ناجوانمردی هایی که در مورد این صنعت اعمال شده اشاره کرد و گفت: دشمن بویی از انسانیت و شرافت نبرده است که چنین تحریم هایی را بر این صنعت که هیچ ارتباطی با مسائل سیاسی و نظامی ندارد، اعمال کرده است.
 
 
 
باید تحریم های ناجوانمردانه را دور بزنیم
 
 
 
اشاره او به تحریم های چندی پیش یاتا بود که به نحوی دیگر پروازهای ایران را مورد تحریم قرار داد و مسافران ایرانی را در جای جای جهان با مشکل و محدودیت روبرو کرد. نیکزاد در این باره گفت: تحریم هما و ماهان و سایر شرکت های هواپیمایی چه معنی دارد. ما به دنبال عزتمند کردن بخش هوایی هستیم و هر چه کار جلوتر می رود بر عزت مندی مان پافشاری می کنیم و باید مسائل را یکی پس از دیگری به سرمنزل مقصود برسانیم.
 
وزیر راه و شهرسازی در صحبتی تلافی جویانه و زیرکانه از دست اندرکاران صنعت هوایی خواست که در ارائه سرویس به هموطنان و تبعه های سایر کشور ها تلاش کنند، ولی تاکید کرد که: باید تحریم های ناجوانمردانه را دور بزنیم.
 
او با اشاره به روز حادثه نیز گفت: زمانی که این اتفاق برای پرواز مسکو ـ تهران پیش آمد در حال بازدید در کردستان بودم که همزمان با سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه بود و به اعتقاد من اگر خدای ناکرده اتفاقی می افتاد، کام امت و ولایت تلخ می شد.
 
نیکزاد با اشاره به اینکه پس از ورود به تهران از هواپیما بازدید کردیم، اضافه کرد: برای تقدیر از کاپیتان هوشنگ شهبازی و کروی پرواز قصد داشتیم سلسله مراتب رعایت شود و ابتدا رئیس جمهوری از این افراد تقدیر کند.
 
 
 
خلبانان ما دستمزدهای چند برابری را در کشور های دیگر نمی پذیرند
 
 
 
وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت که قرار است کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز از این عزیزان تقدیر کند. وی در ادامه خطاب به کادر پرواز و کاپیتان شهبازی گفت: قدر زحمات شما را می دانیم و در تاریخ نام کسانی که با ناجوانمردی مسائل سیاسی را با مسائل صنفی و نظامی می آمیزند ماندگار خواهد بود. خلبانان کشور ما کار با چندین برابر دستمزدشان در کشور های دیگر را نمی پذیرند و به این دلیل از کلیه خلبانان سپاسگزاری می کنم.
 
در ادامه این مراسم فرهاد پرورش، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با بیان اینکه کاپیتان شهبازی و همکارانش آموزش هایی را که دیده بودند هوشمندانه اجرا کردند، افزود: اگر دوره های آموزشی برگزار و به خوبی به آن توجه شود از بسیاری از سوانح هوایی جلوگیری می شود. در هما خلبانان حداقل باید 6 الی 7 هزار ساعت پرواز انجام دهند تا به درجه کمک خلبانی برسند و در صورتی که با 4 نوع هواپیما تعداد ساعات مشخصی پرواز کنند به درجه خلبانی می رسند.
 
 
 فرود بدون چرخ هواپیما، کاری تیمی و گروهی بود
 
  
کاپیتان هوشنگ شهبازی هم در این مراسم با بیان اینکه حضور من در اینجا به نمایندگی از اساتید محترم است، افزود: من با توکل به خدا و با کمک همکارانی که در پرواز بودند، آموزشی را که در ایران ایر دیده بودم را پیاده کردم.
 
خلبان هما با اشاره به اینکه موفقیت در فرود هواپیما بدون بازشدن چرخ جلو، کاری تیمی و گروهی بوده است، تصریح کرد: از کلیه عزیزانی که برای فرود سالم هواپیما به من کمک کردند، تشکر می کنم.
 
پرواز مسکو- تهران یک ماه پیش در ساعت 11 و 50 دقیقه از فرودگاه مسکو به مقصد تهران پرواز کرده بود و قرار بود در ساعت 15 و 20 دقیقه در فرودگاه امام بر زمین بنشیند که به دلیل بروز نقص فنی در ساعت 16 در فرودگاه مهرآباد بدون چرخ جلو بر زمین نشست.
 
 

( ۲ )

نظر شما :