پرودى به جاى برلوسکونى ؛ برلوسکونی به جای پرودی

۲۶ فروردین ۱۳۸۷ | ۱۹:۱۱ کد : ۱۷۶۳ اروپا
اصلی ترین رقبای انتخابات اخیر ایتالیا سیلویو برلوسکنی، نخست وزیر سابق ایتالیا، از حزب راست میانه رو و والتر ولترونی، شهردار سابق رم، از حزب چپ میانه رو هستند.
پرودى به جاى برلوسکونى ؛ برلوسکونی به جای پرودی
انتخابات در ایتالیا، طی روزهای 13 و 14 ماه آوریل برگزار می شود تا 50 میلیون واجد شرایط رای دادن شصت و دومین دولت این کشور را طی 63 سال اخیر برگزار کنند.
 
ایتالیا، کشور مناظر زیبا و پیتراهای خوشمزه امروزه با مشکلات اقتصادی، پوچی سیاسی، افزایش جرم و کاهش استاندارهای زندگی رو به رو است. در میان کشورهای اروپای غربی، ایتالیا بیشترین تورم را دارد.
 
این در حالی است که رشد اقتصادی در این کشور در مقایسه با سایر کشورهای منطقه در پایین ترین سطح قرار دارد. آمار نشان می دهد که مردم ایتالیا از هر زمان دیگری فقیرتر شده اند.
 
در گزارش صندوق بین المللی پول آمده است که اقتصاد ایتالیا در سال اخیر تنها 0.3 درصد رشد خواهد داشت که در مقایسه با رشد 1.4 درصدی کشورهای منطقه یوروو ناچیز است.
 
رقبای انتخاباتی
اصلی ترین رقبای انتخابات اخیر ایتالیا سیلویو برلوسکنی، نخست وزیر سابق ایتالیا، از حزب راست میانه رو و والتر ولترونی، شهردار سابق رم، از حزب چپ میانه رو هستند. با وجود افزایش مشکلات اقتصادی در ایتالیا هر دو کاندیدا اعلام کرده اند که مالیات ها را کاهش خواهند داد و بوروکراسی دراین کشور را به حداقل خواهند رساند.
 
شاهدان عینی انتخابات معتقدند اگر هر کدام از این دو رقیب بتوانند اکثریت پارلمان را به آورند مجبور به همکاری با احزاب کوچک پیروز در انتخابات خواهند بود.
 
یک روز پس از پایان تبلیغات انتخاباتی در ایتالیا، پیش بینی می شود که بیش از 40 میلیون نفر در انتخابات روز یکشنبه و دوشنبه برای انتخاب از میان 158 حزب شرکت کنند. این احزاب می کوشند تعداد بیشتری از 945 کرسی پارلمان را تصاحب کنند.
 
انتخابات ایتالیا در پی مخالفت نمایندگان مجلس سنای ایتالیا با حضور رومانو پرودی در جایگاه قدرت سه سال زودتر از موعد برگزار می شود.
 
سیلویو برلوسکونی 71 ساله، سرمایه داری که پیش از این نخست وزیر ایتالیا بوده به عنوان سلطان رسانه، تبلیغات، بیمه، مواد غذایی و ساختمان شناخته می شود. او صاحب باشگاه سرشناس آ. ث میلان است و حزبی جدید به نام محافظه کاران و آزادی را رهبری می کند.
 
این سومین بار است که برلوسکونی در 14 سال گذشته در انتخابات پارلمانی ایتالیا شرکت می کند. وی وعده داده ایتالیا را به جایگاه اصلی خود بازخواهد گرداند، چرا که تنها کسی است که از عهده حل مشکلات ایتالیا برمی آید.
 
آقای برلوسکونی در مصاحبه با هفته نامه نیوزویک بحران تجمع زباله در بندر ناپل و برخی مناطق جنوبی ایتالیا را سند بی کفایتی دولت دانست و گفت:" این بحران به وجهه و صنعت جهانگردی ایتالیا لطمه زد و صادرات پوشاک، فناوری پیشرفته، صنایع کشاورزی و صنعتی کشور را دچار مشکل کرده است."
 
برلوسکنى راست‌گرا سپس با اشاره مستقيم به ناکامى دولت چپ‌گراى رومانو پرودى در عرصه‌هاى اجتماعى گفت:" ایتالیا به دلیل باز بودن مرز‌هاى کشور در زمان دولت چپگرا، با مشکلات عدیده ای مواجه شده‌است. اينک حضور مهاجران غيرقانونى در ايتاليا بيشتر از ساير کشورهاست. اين وضعيت به معنى کاهش استاندارد‌هاى امنيتى و افزايش ميزان جرم و جنايت است."
 
آمار و ارقام نشان مى‌دهند 36 درصد ارتکاب جرائم در ايتاليا متوجه مهاجران غيرقانونى است و در شهرهاى شمالى، از جمله تروسيو، اين رقم به 50 درصد مى‌رسد.
 
آقای ولترونی که بیست سال جوانتر از آقای برلوسکونی است در گذشته یک کمونیست بوده است. او هفت سال شهردار پایتخت ایتالیا، رم  بوده و اکنون رهبری حزب دموکراتیک را برعهده دارد.
 
وی وعده داده اصلاحات اساسی در ایتالیا اجرا خواهد کرد تا بتواند با مشکلات کشور مقابله کند.
 
هر دو رقیب اصلی این انتخابات درصددند تا مردم را متقاعد کنند بهترین گزینه برای ایجاد تغییرات و پایان دادن به نابسامانی های سیاسی و اقتصادی ایتالیا هستند.
 
در واقع سیاست های ولترونی تفاوت چندانی با برنامه های برلوسکونی ندارد. تنها تفاوت واضح، شباهت الفاظ وی با باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات آمریکا است. وی همانند باراک اوباما از شعار تبلیغاتی " ما می توانیم " در برنامه انتخاباتی خود استفاده کرده است.
 
نظر سنجی های انتخاباتی نشان می دهد که حزب برلوسکونی با فاصله بین 6 تا 9 درصد از حزب ولترونی پیش است. این نظر سنجی ها در حالی صورت می گیرد که تقریبا 3/1 از مردم ایتالیا آخرین لحظه تصمیم نهایی خود را اتخاذ خواهند کرد.

نظر شما :