فرید زکریا:

ایران با خروج نیرو‌ها از عراق برنده می‌شود

۳۰ مهر ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۴ کد : ۱۷۲۴۶ سرخط اخبار
آنچه در زیر می‌خوانید چکیده‌ای از گفت و گوی جان کینگ با فرید زکریا در مورد خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق و منافع آن برای ایران است که در وبلاگ زکریا منتشر شده است.
جان کینگ: یک سئوال ساده پیش رو است. نیرو‌های آمریکایی عراق تا پایان سال جاری میلادی عراق را ترک می‌کنند. آیا ایران باید این روند را به منزله یک پیروزی بداند؟

 

فرید زکریا: بله به طور حتم ایران آن را یک پیروزی قلمداد می‌کند. از نقطه نظر ایران آنچه در عراق به وقوع پیوسته یک چشم‌انداز ژئوپلتیکی است. این ایران و آمریکا هستند که برای نفوذ در عراق رقابت می‌کنند. این در حالی است که هر کدام ماموران خود را در عراق به فعالیت گماشته و در عین حال جمهوری اسلامی‌روابطی طولانی با گروه‌هایی داشته است که هم اکنون عراق را اداره می‌کنند.

نوری المالکی و حزبش 10 سال از دوران تبعید خود را در ایران سپری کرده‌اند. شماری از رهبران کرد شامل رئیس جمهور کنونی عراق در ایران بوده‌اند و بسیاری از آنها فارسی را به خوبی صحبت می‌کنند. آنها روابطی طولانی و عمیق با ایران داشته‌اند. مقتدی صدر زمانی که شرایط را برای خود در عراق دشوار دید به ایران بازگشت. بنابراین همه این مقامات روابط خوبی با ایران دارند و در صورت خروج نیرو‌های آمریکایی تنها نفوذ ایران است که می‌تواند گسترش پیدا کند.

 

جان کینگ: اما آیا این یک روند عادلانه است؟ پس از حدود 9 سال و صرف میلیارد‌ها دلار هزینه و کشته شدن هزاران نفر؟

 

فرید زکریا: من هم یکی از افرادی بودم که هموراه به این هزینه‌ها اشاره کردم و بر این باورم که هزینه‌های این جنگ بسیار بیشتر از منفعت‌های آن بوده است.

 

جان کینگ: با این حال در کاخ سفید مشاور امنیت ملی اعلام کرده که از نفوذ ایران نگران نیست. وی ایران را در انزوا و دچار ضعف توصیف کرده است.

 

فرید زکریا: بله وی به ماه‌های نه چندان مطلوبی که ایران پشت سرگذاشته اشاره کرده است و من نیز با آن موافق هستم. بحران‌هایی در داخل و خارج از ایران برای ایرانیان وجود دارد و بهار عربی نیز در آن بی تاثیر نبوده است. اکنون نیز اتهامات جدید وارده به ایران در خصوص ترور سفیر عربستان فضای تازه‌ای ایجاد کرده است. هرچند ایران به طور در فضای مطلوبی قرار ندارد اما در مورد عراق این امر مصداق ندارد. ایران روابط خود را با عراق به طور موفقیت‌آمیزی حفظ کرده است و به همین دلیل است که آمریکایی‌ها نمی‌توانند به آنچه انتظار داشتند دست یابند.

 

نظر شما :