جمهوریخواهان خطاب به اوباما: عراق را به ایران هدیه کردی!

۳۰ مهر ۱۳۹۰ | ۱۶:۱۷ کد : ۱۷۲۴۲ سرخط اخبار
اعلام تصمیم باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا برای خروج تمامی نیروهای آمریکایی از عراق تا پایان سال جاری میلادی ، انتقاد شدید برخی سناتورهای جمهوریخواه کنگره را در پی داشت .

به گزارش عصر ایران جان مک کین سناتور جمهوریخواه و رقیب انتخاباتی اوباما با زیر سوال بردن این تصمیم رییس جمهوری آمریکا گفت که این اقدام اوباما عراق را دو دستی تقدیم ایران خواهد کرد .

گفتنی است در پی شکست مذاکرات مربوط به تمدید حضور برخی نیروهای نظامی آمریکا در عراق پس از پایان سال 2011 ، اوباما روز گذشته اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا تا پایان سال جاری میلادی هیچ نیرویی در عراق نخواهد داشت.

این تصمیم اوباما به گمان برخی ناظران اقدامی برای افزایش محبوبیت وی در آستانه انتخابات سال آینده ریاست جمهوری است ، چرا که نظر سنجی های اخیر نشان می دهد جنگ های عراق و افغانستان تنها اولویت 5 درصد از شهروندان آمریکا است و یکی از شعارهای انتخاباتی اوباما نیز خروج نیروهای آمریکایی از عراق بوده است.

مک کین با اشاره اینکه این تصمیم دولت اوباما "شکستی مهم " برای آمریکا خواهد بود ، افزود :‌"‌ این تصمیم به عنوان یک پیروزی بزرگ برای دشمنان ما در منطقه خاورمیانه از جمله ایران خواهد بود ، کشوری که به شدت تلاش می کند تا نیروهای آمریکایی از عراق خارج شوند ."

وی با اشاره به اینکه : ما از عراقی بیرون می‌رویم که اولویت اول ایران است، تاکید کرد که با بیرون رفتن نیروهای آمریکایی از عراق دست ایران در منطقه بازتر خواهد شد .

 با وجود مخالفت برخی جمهوریخواهان با این تصمیم دموکرات های کنگره از این تصمیم اوباما استقبال کردند .

هری رید رهبر اکثریت دموکرات در مجلس سنای آمریکا گفت که از این تصمیم رییس جمهوری آمریکا به طور کمال پشتیبانی می کند.

وی با ادعای اینکه هم اکنون مقامات ایران از نفوذ شعله های بهار عربی به این کشور نگران هستند ، افزود : " آنها باید بدانند بهار عربی که شعله های آن بخش اعظمی از کشورهای منطقه را در برگرفته به آنها نیز خواهد رسید."

دنیس مک‌دونا، از مشاوران امنیت داخلی کاخ سفید نیز با ادعای اینکه  ایران هم اکنون در ضعف به سر می برد ، افزود : " ایران ضعیف‌تر و منزوی تر از گذشته است. بنابر این نیازی نیست که به نقش ایران در عراق بیندیشیم".

اعلام تصمیم اوباما با استقبال دولت عراق روبرو شده است و دفتر نوری مالکی نخست وزیر عراق روز گذشته پس از اعلام تصمیم دولت آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرده که خروج نیروهای آمریکایی به دو کشور اجازه می دهد رابطه استراتژیک جدیدی را بر اساس منافع دو ملت آغاز کنند.

 هم اکنون 40 هزار سرباز آمریکایی در عراق به سر می برند و قرار بود بنا به خواسته دولت عراق 5 هزار تن از این نیروها حتی پس از پایان سال جاری میلادی برای آموزش نیروهای عراقی در این کشور باقی بمانند ، اما به دلیل عدم توافق طرفین در زمینه اعطای مصونیت قضایی به نیروهای باقی مانده آمریکا واشنگتن تصمیم گرفت که هیچ نیرویی در عراق باقی نگذارد.

از ابتدای جنگ عراق در مارس سال 2008 بیش از 4400 نظامی آمریکایی در این کشور کشته و هزاران تن دیگر مجروح شده اند .

جنگ عراق یکی از پرتلفات ترین جنگ های آمریکا بوده است که بنا به اذعان بسیاری از تحلیلگران یک اشتباه استراتژیک فاحش از سوی دولت جورج دبلیو بوش رییس جمهوری سابق آمریکا است.


نظر شما :