دستور کار نشست سران ناتو در بخارست

۲۴ فروردین ۱۳۸۷ | ۲۱:۵۹ کد : ۱۷۰۹ اروپا
نشست سران ناتو به میزبانی رومانی در کاخ پارلمان بخارست (بزرگترین ساختمان اداری دنیا پس از ساختمان پنتاگون) برگزار خواهد شد. بیش از 3500 خبرنگار برای پوشش خبری این نشست در این شهر حضور داشتند و بیش از 100 نفر کار راهنمایی خبرنگاران و شرکت کنندگان در نشست را بر عهده داشتند.
دستور کار نشست سران ناتو در بخارست
 

 

سران 26 کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، کشورهای به اصطلاح شریک این سازمان و نمایندگان برخی سازمان های بین المللی از2 آوریل، تا 4 آوریل در بخارست، پایتخت رومانی، گرد هم آمدند تا در رابطه با مسائلی مانند گسترش ناتو و عملیات های این سازمان در افغانستان و کوزوو مشورت و تصمیم گیری کنند. این نشست بزرگترین نشست سران از نظر تعداد و تنوع شرکت کنندگان در تاریخ 59 ساله ناتو بود.

 

نشست سه روزه بخارست در عالی ترین سطح و در قالب جلسات شورای آتلانتیک شمالی(NAC)، شورای همکاری ارو-آتلانتیک(EAPC)، شورای ناتو-روسیه(NRC) و کمیسیون ناتو-اوکراین(NUC) برگزار شد.

 

مراسم افتتاحيه

نشست با ضیافت شامی با شرکت سران کشورهای عضو ناتو در بعد از ظهر چهارشنبه، آغاز به کار کرد. در این ضیافت سران ناتو به موضوعاتی نظیر عملیات های ناتو، گسترش سازمان و توسعه همکاری ها پرداختند.

 

نشست بخارست صبح روز بعد با تشکیل جلسه شورای آتلانتیک شمالی پیگیری شد. موضوعات احتمالی در دستور کار، توجه ناتو به بالکان غربی و مسائل دفاعی بود. موضوع گسترش ناتو در راس دستور کار نشست سران بود.

 

در طول این نشست، سران مسئله عضویت کشورهای متقاضی (آلبانی، کروواسی و مقدونیه) را که در قالب برنامه کاری عضویت(MAP) به استانداردهای ناتو دست یافته و در امنیت اروپا و آتلانتیک نقش داشته اند، مورد بررسی قرار دادند. کشورهای گرجستان و اوکراین نیز متقاضیان عضویت در ناتو هستند که در ابتدا بایستی به عضویت برنامه MAP در آیند. مسئله عضویت این دو کشور بحث های بسیاری را در بین اعضا به همراه داشته است.

 

 برنامه روز دوم

 

برنامه ها در روز دوم نشست، با ضیافت ناهار شورای همکاری ارو- آتلانتیک ادامه یافت. این شورا 49 کشور شامل اعضای ناتو و کشورهای شریک ناتو را برای بحث در رابطه با موضوعات سیاسی و امنیتی گرد هم می آورد. شورا چارچوب سیاسی کلی همکاری های جندجانبه ناتو با کشورهای شریک و روابط دوجانبه بین ناتو و برخی کشورهای عضو برنامه صلح و همکاری این سازمان را مشخص کرد.

 

جلسه بعد از ظهر با محوریت موضع افغانستان تشکیل شد. در این جلسه علاوه بر سران ناتو، کشورهای غیر عضوی که در تامین نیروهای بین المللی کمک به امنیت افغانستان(ایساف) شرکت داشتند . رئیس جمهور افغانستان، حامد کرزای، دبیر کل سازمان ملل متحد، بان کی مون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خاویر سولانا، رئیس کمیسون اروپا، خوزه مانوئل باروسو و رئیس بانک جهانی، رابرت زوئلیک، از دیگر شرکت کنندگان این جلسه بود.

 

انتظار می رود در این جلسه برنامه نظامی- سیاسی جدیدی برای حضور ناتو در افغانستان به تصویب برسد که وضعیت کنونی و اهداف ناتو در این کشور را مشخص می کند. گفته می شود این برنامه در دو نسخه تهیه شده است که یک نسخه آن به صورت محرمانه در اختیار سران قرار گرفت و نسخه ای دو صفحه از آن به اطلاع عموم رسید. همچنین قرار است سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه، اعزام هزار نیروی نظامی فرانسوی به افغانستان را به منظور پیوستن به نیروهای ناتو در این کشور اعلام کند

 

نشست سران ناتو در بخارست با برگزاری جلسات کمیسیون ناتو- اوکراین و پس از آن شورای ناتو- روسیه که با شرکت ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، بود به پایان رسيد. موضوعات مهمی در این دو جلسه نیز مورد بحث قرار گرفت که مسئله عضویت اوکراین و گرجستان، استقرار سیستم دفاع موشکی در اروپا و معاهده نیروهای متعارف در اروپا از آن جمله بود. البته جرج بوش رئیس جمهور ایالات متحده، دو روز پس از اتمام نشست ناتو در بخارست، به دعوت پوتین راهی روسیه خواهد شد تا در رابطه با مسائل دو جانبه با وی به مذاکره بپردازد.

یکی از کانون های توجه در نشست ناتو، فرانسه و رئیس جمهور آن باشد. آقاى سارکوزی علاوه بر اعلام تصمیم فرانسه مبنی بر اعزام نیروی نظامی به افغانستان، قصد دارد در رابطه با ترتیبات دفاعی اتحادیه اروپا و نزدیکی بیش از پیش آن با ناتو پیشنهادات جدیدی را مطرح کند که البته بسیاری این اقدامات سارکوزی را نشان دهنده این دانسته اند که وی بار دیگر قصد دارد پس از گذشت حدود40 سال از خروج فرانسه از بخش نظامی توسط ژنرال دوگل، فرانسه را بار دیگر به شاخه نظامی این پیمان وارد کند.

نشست سران ناتو به میزبانی رومانی در کاخ پارلمان بخارست (بزرگترین ساختمان اداری دنیا پس از ساختمان پنتاگون) برگزار خواهد شد. بیش از 3500 خبرنگار برای پوشش خبری این نشست در این شهر حضور داشتند و بیش از 100 نفر کار راهنمایی خبرنگاران و شرکت کنندگان در نشست را بر عهده داشتند.

امنیت نشست با همکاری نیروهای ایالات متحده خصوصا در رابطه با امنیت هوایی برقرار خواهد شد. همچنین کانالی تلویزیونی به صورت موقت توسط ناتو راه اندازی شده است تا در کنار تلویزیون رومانی این نشست را پوشش دهد. 

برنامه های حاشیه ای

کنفرانس بخارست 2008 – مجمع فراآتلانتیک : تشکیل کنفرانسی در کنار نشست های سران ناتو، اکنون به صورت عرف درآمده است: کنفرانسی که مجموعه ای از سرشناسترین سیاستمداران و اساتید دانشگاه ها و صاحب نظران را گرد هم خواهد آورد تا در رابطه با مهمترین نیازها و منافع کشورهای عضو ناتو به بحث و تبادل نظر بپردازند. این بار این کنفرانس با نام کنفرانس بخارست از 1 تا 3 آوریل در حاشیه نشست سران ناتو برگزار خواهد شد.

نشست آتلانتیک گرایان جوان: بیش از 120 نفر از دانشجویان و متخصصین جوان از کشورهای عضو ناتو و کشورهای شریک این سازمان در نشستی سه روزه در حاشیه نشست سران ناتو گرد هم آمدند تا تجربیات خود را عرضه کرده و در رابطه با چالش های امنیتی حال و آینده این سازمان به بحث بپردازند. شرکت کنندگان همچنین با سران ناتو دیدار کردند تا در رابطه با موضوعات در دستور کار نشست سران با آن ها تبادل نظر کنند. دبیر کل ناتو، یاپ دوهوپ شفر، رئیس جمهور افغانستان، حامد کرزای و برخی فرماندهان ارشد ناتو نیز در این نشست حضور داشتند. این نشست از 2 تا 4 آوریل در بخارست برگزار شد.

 نمایشگاه ناتو: اداره دیپلماسی عمومی ناتو نمایشگاهی در رابطه با تاریخ، روند گسترش، فعالیت ها، عملیات ناتو در گذشته و حال و همکاری های بین المللی این سازمان در شهر بخارست ترتیب داد. این نمایشگاه با اتمام جلسات نشست سران در 4 آوریل به کار خود پایان داد.

( ۱ )

نظر شما :