ترور مشروع در برابر ترور نامشروع

۰۹ مهر ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۴ کد : ۱۶۶۵۵ آسیا و آفریقا
امریکا سیاست خاموش و مرموزانه ای را در قبال تروریست های تابلودار القاعده در پیش گرفته است؛ سیاست ترور در برابر ترور.
ترور مشروع در برابر ترور نامشروع
دیپلماسی ایرانی: گویی تئوریسین های امنیتی امریکا دیگر به این نتیجه رسیده اند که جز با حذف مهره های نام و نشان دار تروریست نمی توانند به اهداف مبارزات ضدتروریستی خود جامه عمل بپوشانند. قتل انور العولقی رهبر القاعده یمن و یکی از مردان بانفوذش زنگ خطری جدی برای تروریست های بنیادگرا به صدا درآورده است. حالا تروریست های کارکشته ای که خود ید طولایی در برنامه ریزی حرکت های تروریستی و انتحارگری دارند، خود به سوژه های ترور تبدیل شده و باید مراقب جوخه های ترور امریکا باشند.

کشته شدن انور العولقی از رهبران ارشد القاعده در یمن، خبر تکان دهنده و شوک آور دیگری برای القاعده ای های سراسر دنیا و حامیان معنوی تروریسم بود. حالا دیگر این خود تروریست ها هستند که امنیت ندارند. آنها پایه گذار روش هایی ناجوانمردانه در تخریب و قتل بوده اند که اکنون به شدت زیرنظر و تعقیب قرار گرفته اند و در خلوت ترین کوچه ها و بیابان ها نیز در امان نیستند.

العولقی 40 ساله یک امریکایی تبار یمنی و فرزند وزیر کشاورزی پیشین یمن بود. او از سوی دولت‌های امریکا و یمن در صدر فهرست افراد تحت تعقیب قرار داشت و پلیس فدرال امریکا نیز او را رهبر معنوی القاعده یمن و برجسته ترین رهبر القاعده در شبه‌ جزیره عرب معرفی کرده بود.

باراک اوباما پس از مخابره خبر مرگ العولقی بار دیگر همچون زمانی که اسامه بن لادن به قتل رسیده بود، پشت تریبون قرار گرفت و درباره اهمیت عملیات جوخه ترور سازمان سیا سخن گفت. او گفت: مرگ العولقی ضربه سختی به القاعده وارد کرد.

همانطور که رئیس جمهور ایالات متحده گفته است، این قتل نشان دهنده یک اتفاق مهم از تلاش‌های گسترده ای است که برای شکست القاعده و وابستگانش درنظر گرفته شده است. به نظر می رسد سازمان سیا و جمله نهادهای امنیتی امریکا فارغ از تلاش های کشورهای منطقه در مهار فعالیت های تروریستی، دست به طراحی و ابتکار عمل تازه ای زده اند و سیاست ترور در برابر ترور را در پیش گرفته اند.

روش تعقیب و شکار تروریست ها به دست نیروهای امنیتی دولتی، روشی است که رژیم اسرائیل سال ها در مقابل فعالان فلسطینی و گروه های مقاومت در پیش گرفته و تعدادی از چهره های کارآمد و تاثیرگذار مخالف صهیونیسم را به قتل رسانده بود. اکنون به نظر می رسد روش های امنیتی و اطلاعاتی از نوعی که اسرائیل به اجرا درمی آورد، از سوی امریکایی ها نیز در پیش گرفته شده است ولی این بار در قبال القاعده ای ها و مهره هایی که در فهرست سیاه سازمان ملل و امریکا قرار دارند، به اجرا درمی آید. درواقع امریکا کسانی را در دستور ترور قرار داده است که مجوز آن از پیش صادر شده و برای آن مشروعیت تراشیده شده است.

شاید امریکا و سازمان ملل از این دست ترورها به عنوان ترورهای مشروع و اخلاقی نام می برند که در راستای حذف عناصری صورت می گیرد که دستشان به خون انسان ها آلوده است و همچنان نیز در فکر برنامه ریزی طرح های تروریستی هستند. اوباما در توصیف و تمجید کشته شدن العولقی گفته است: او رهبر عملیات های خارجی القاعده در شبه‌ جزیره عرب بوده و نقش رهبری را در طراحی و هدایت اقدامات مرگبار علیه امریکایی‌های بی‌گناه داشته است.

رئیس جمهور امریکا کشته شدن العولقی را توسط یکی از هواپیماهای بدون سرنشین این کشور، عملی درخور تقدیر خوانده که با همکاری یمن و امریکا انجام شده است. به نظر می رسد این روش برخورد و تعقیب عناصر شورشی پس از این نیز به اجرا دربیاید. با این وصف تروریست های تابلودار می بایست در روز و شب مراقب جنبنده های زمین و آسمان و منتظر اقدام های تلافی جویانه منجر به مرگی باشند که خود تا حالا به آن شهره بودند.

رهبران امریکا و تئوریسین های سیاسی و امنیتی این کشور بسیار هوشیارانه و گام به گام و شاید بتوان گفت به صورت خزنده و پنهان درحال شکار چهره های متفکر و مبتکر القاعده هستند که در طراحی و برنامه ریزی حرکت های تروریستی و نفوذ و جذب بنیادگرایان به سازمان های تروریستی نقشی پررنگ و شاید بی بدیل ایفا می کنند. سیاست ترور در برابر تروری که امریکایی ها در مورد بن لادن و العولقی پیاده کرده اند، به جهت مجوزهای بین المللی و همراهی افکار عمومی جهانی، به یک سیاست خشونت طلبانه خاموش اما مشروع و اخلاقی شباهت دارد و از این جهت، تاکنون مورد نفی یا انتقاد جامعه بین الملل قرار نگرفته است. شاید اگر امریکا به سیاق صهیونیست ها و بطور خودسرانه به قتل شورشیان و انقلابیون اقدام می کرد، امروز شاهد عکس العمل های متفاوتی در گوشه و کنار جهان بودیم. به نظر می رسد القاعده ای ها روزهای سخت و شب های ناامنی را پیش رو خواهند داشت چرا که روش امریکایی ها در قبال آنها، روش ترور مشروع در برابر تروریست های نامشروع است و مقتولین از کوچک ترین حمایت افکار عمومی – جز وابستگان گروه های متبوع خویش - برخوردار نیستند.

 

نظر شما :