بریتانیا دیپلماسی خود را تعدیل کرد

جامعه جهانی به ایران هسته‌ای احترام بگذارد

۰۵ مهر ۱۳۹۰ | ۲۲:۰۶ کد : ۱۶۵۸۳ پرونده هسته ای
جان دیویس در این باره مدعی شد: «سقوط نظام سوریه قطعا بر برنامه هسته‌ای ایران چه سلبی چه ایجابی تاثیر خواهد گذاشت. از ناحیه ایجابی ایران احساس انزوای بیشتری خواهد کرد و حتی ممکن است به سمت تسلیحات هسته‌ای متمایل شود و از ناحیه سلبی نیز ممکن است احساس خطر کند و آن گاه نمی‌دانیم چه سیاستی اتخاذ خواهد کرد.»
جامعه جهانی به ایران هسته‌ای احترام بگذارد
دیپلماسی ایرانی: یک خبرنگار عرب از جان دیویس، مدیر جدید امور خاورمیانه وزارت امور خارجه بریتانیا که از ابتدای ماه جاری میلادی به این سمت منصوب شده است، درباره تاثیر و انعکاس سقوط احتمالی نظام فعلی سوریه بر برنامه هسته‌ای ایران پرسیده و این سوال را مطرح کرده است که آیا در چنین حالتی ممکن است ایران به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای متمایل شود به ویژه این که در ایران در سال 2003 و پس از آن که تهدیدهای جورج بوش پسر علیه ایران افزایش یافت در برنامه‌های هسته‌ای خود تجدید نظر کرده بود تا بدین وسیله تهدیدهای امریکا را از خود دور کند؟

به گزارش روزنامه القدس العربی، در همین راستا این پرسش از سر ریچارد دالتون، سفیر سابق بریتانیا در تهران نیز پرسیده شده است. او که در یک نشست با عنوان "ایران هسته‌ای، آیا ممکن است این امر دیپلماتیک حل شود؟" به همراه پیتر جینکنز، سفیر سابق بریتانیا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شماری از دیپلمات‌ها، روزنامه‌نگاران و متخصصان که در مرکز چتهام هاوس در لندن برگزار شد، شرکت کرده بود، تلاش کرد به همراه دیگر دیپلمات‌های حاضر به این پرسش پاسخ دهد.

جان دیویس در این باره مدعی شد: «سقوط نظام سوریه قطعا بر برنامه هسته‌ای ایران چه سلبی چه ایجابی تاثیر خواهد گذاشت. از ناحیه ایجابی ایران احساس انزوای بیشتری خواهد کرد و حتی ممکن است به سمت تسلیحات هسته‌ای متمایل شود و از ناحیه سلبی نیز ممکن است احساس خطر کند و آن گاه نمی‌دانیم چه سیاستی اتخاذ خواهد کرد.»

وی در ادامه ادعاهایش افزود: «حتی اگر ایران در آینده به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای گام بردارد تنها جنبه دفاعی خواهد داشت و به هیچ وجه از سلاح هسته‌ای کاربردی استفاده نخواهد کرد چرا که ایران خیلی خوب می‌داند که استفاده از چنین سلاح‌هایی چه مخاطراتی خواهد داشت. از سویی دستیابی‌اش به این دست از سلاح نیز می‌تواند روابطش با هم‌پیمانانش مانند حزب الله در لبنان و دیگر هم‌پیمانانش را قوی‌تر کند.»

پیتر جینکنز نیز در این باره اظهار نظر کرد و گفت: «به اعتقاد من ایران تلاشی برای رسیدن به سلاح هسته‌ای به کار نخواهد بست ولی توانایی آن را دارد که سلاح هسته‌ای در صورتی که احساس کند تحت فشار است و نیاز به یک حامی دارد، تولید کند.»

جینکنز همچنین از کشورهای غربی خواست که در تحریم سیاسی و اقتصادی ایران مبالغه نکنند چرا که چنین اتفاقی باعث می‌شود تا کفه جناح تندرو در ایران سنگین‌تر شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با مواضع دیویس مخالفت کرد و گفت: «سیاست گام به گام و مذاکره و اعمال تحریم علیه ایران می‌تواند به نتایجی برسد. کشورهای غربی برنامه روشنی در این زمینه دارند و بدون درک عواقب آن کاری از پیش نمی‌برند.»

دالتون از دیویس درباره سیاست‌های باراک اوباما در قبال ایران که در ابتدای آغاز ریاست جمهوری‌اش بر سیاست تهدید متمرکز نبود در حالی که اکنون شاهدیم که امریکا و هم‌پیمانانش به ویژه اسرائیل سیاست تهدید را در قبال ایران پیش گرفته‌اند، پرسید، دیویس گفت: «ما سیاست‌های کلان را به هیچ وجه کنار نگذاشته‌ایم ولی در حال حاضر ترجیح می‌دهیم که با ایران بر سر طرح‌های کوچک به توافق برسیم. ما به دقت ایران را زیر نظر داریم و می‌خواهیم ببینیم که ایران در قبال تحولات و تغییرات فعلی جهان عرب چه سیاستی را دنبال می‌کند.»

در همین رابطه جینکینز خواست که پرونده تعامل با ایران در زمینه حقوق بشر به هیچ وجه با پرونده هسته‌ای خلط نشود و تاکید کرد که این دو پرونده دو موضوع مجزا هستند و نباید به هیچ وجه با یکدیگر خلط شوند. دیویس همچنین گفت: «نمی‌توان مواضع اروپا و مواضع امریکا در تعامل با ایران را از هم جدا کرد. کشورهای غربی باید در تعامل با ایران عادلانه برخورد کنند و اگر ایران به برخی شروط جامعه بین‌المللی عمل کرد به جای استمرار تهدید و اعمال تحریم‌های بیشتر تحریم‌ها را علیه آن کاهش دهند یا حتی فراتر از آن فقط به برخی از تمایلات نمایندگان کنگره که در حل این مساله تلاش می‌کنند جواب داده شود.»

دیویس تاکید کرد، بریتانیا راه حل دیپلماسی و گفت‌وگو با ایران را در تعامل با ایران بر هر چیزی ترجیح می‌دهد اگر چه درک می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران همان‌طور که ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه معتقد است فقط جنبه صلح‌آمیز ندارد.

دیویس از جامعه جهانی خواست با رهبران ایران بر اساس احترام متقابل و برابری برخورد کند و واقف باشد که هر گونه تهدیدی باعث راسخ‌تر شدن ایران در مواضعش خواهد شد و اگر ایران به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای گام بردارد دیگر کشورهای منطقه نیز به این سمت حرکت خواهند کرد.        

 

نظر شما :