اردوغان: لیبی هرگز عراق جدید نمی‌شود

۲۶ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۰:۰۹ کد : ۱۶۳۰۰ سرخط اخبار
نخست‌ وزیر ترکیه در جریان سفر خود به لیبی در جمع انقلابیون این کشور از پیروزی ملت لیبی تقدیر کرد.

به گز ارش ایسنا به نقل از سایت شبکه الجزیره، رجب طیب اردوغان، نخست ‌وزیر ترکیه در نخستین سفر خود به لیبی بعد از سقوط نظام معمر قذافی، رهبر فراری لیبی، ضمن تقدیر از شهدای لیبی که به خاطر کشور و دین‌شان همانند آنچه که عمر مختار، نماد مقاومت در برابر استعمار ایتالیا انجام داد، تاکید کرد: من به سرت و بنی‌ولید می‌روم، به جایی که آنها به دیگر لیبیایی‌ها در مبارزه با ظلم پیوستند.

نخست‌ وزیر ترکیه افزود: این دو شهر که از قذافی حمایت می‌کردند، هنوز تحت کنترل کامل نیروهای انقلابی نیست، اما پیروزی انقلابیون حتمی است و وحدت ملی به توسعه لیبی منجر خواهد شد و آن را یکی از برترین کشورهای منطقه خواهد کرد.

نخست‌ وزیر ترکیه بعد از مشارکت در نماز جمعه در میدان الشهداء که قبلا میدان الخضراء بود، تصریح کرد: اینکه شاهد پیروزی و اشاعه دموکراسی در لیبی هستم، من را خوشحال می‌کند.

اردوغان از ساکنان بنی‌ولید و سرت واقع در غرب لیبی خواست به بقیه انقلابیون بپیوندند.

وی در کنفرانس خبری مشترک خود با مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی تاکید کرد: لیبی متعلق به کل لیبیایی‌هاست و آنها آینده‌شان را تعیین خواهند کرد و این کشور هرگز عراق جدید نخواهد بود.

نخست‌ وزیر ترکیه وعده داد که به لیبیایی‌ها در بازسازی مدارس، مراکز پلیس، ساخت بیمارستان و مقر پارلمان آینده و دارالایتام در مصراته کمک خواهد کرد.

اردوغان افزود که کشورش فردا (یکشنبه) کمک‌های بشردوستانه‌ای را به سرت، بنی‌ولید و سبها خواهد فرستاد.

این در حالی است که اردوغان در سخنرانی خود بین شهروندان لیبی در طرابلس گفت: دوره رهبران سرکش و دیکتاتور به پایان رسیده و ملت لیبی با براندازی قذافی تبدیل به نمونه‌ای برای دیگران شده است که تلاش می‌کنند خود را از دست سرکوب رها کنند. ملت لیبی همچنین به جهان ثابت کرد که هر نظامی که علیه خواست مردم عمل کند نمی‌تواند دوام بیاورد.

نخست ‌وزیر ترکیه گفت: آنها هرگز نمی‌توانند به سرکوب ادامه دهند، چراکه سرکوب و شکوفایی در یکجا با هم جمع نمی‌شوند.

اردوغان افزود: این نوع از رهبران باید بدانند که دوره‌شان تمام شده است.

نخست وزیر ترکیه در جریان سفر دوره‌ایش به کشورهایی که شاهد بهارعربی بودند، روز جمعه به لیبی آخرین کشوری که در برنامه سفر وی بود، وارد شد.

نظر شما :