پیروزی سوسیالیست ها در اسپانیا ؛ رای اعتماد مردم به زاپاترو

۲۰ اسفند ۱۳۸۶ | ۲۲:۳۱ کد : ۱۶۱۲ اروپا
خوزه لویز رودریگز زاپاترو، رهبر حزب سوسیالیست در اسپانیا، توانست بار دیگر در انتخابات عمومی این کشور با رای اکثریت پیروز شود و برای یک دوره چهار ساله دیگر ریاست دولت را به دست بگیرد. این فرصتی دوباره برای سوسیالیست ها است تا بتوانند اصلاحات سیاسی و اجتماعی خود را ادامه دهند.
پیروزی سوسیالیست ها در اسپانیا ؛ رای اعتماد مردم به زاپاترو
خوزه لویز رودریگز زاپاترو، رهبر حزب سوسیالیست در اسپانیا، توانست بار دیگر در انتخابات عمومی این کشور با رای اکثریت پیروز شود و برای یک دوره چهار ساله دیگر ریاست دولت را به دست بگیرد.
 
پیروزی خوزه لویز رودریگز فرصتی دوباره برای سوسیالیست ها است تا بتوانند اصلاحات سیاسی و اجتماعی خود را ادامه دهند.
 
نتایج انتخابات اسپانیا به تصمیم های اصلی زاپاترو، اعتبار داد. از اصلی ترین تصمیم های وی می توان به خروج نیروهای اسپانیا از عراق اشاره کرد. آقای زاپاترو پس از پیروزی در جمع هواداران خود گفت که من در راس دولت، به کارهایی که به خوبی انجام شده بود ادامه خواهم داد و خطاها و اشتباه ها را جبران خواهم کرد.
 
من رهبر تمام مردم هستم اما بیشتر به کسانی فکر می کنم که در زندگی چیزی ندارند. مردم اسپانیا به روشنی خواسته های خود را بیان کردند. آنها معتقدند زمان آن رسیده که فضای جدیدی در صحنه سیاسی و اجتماعی اسپانیا باز شود. فضایی بدون خشونت، فضایی که راحتی و تفاهم حرف اول را بزند.
 
وی گفت، برای نیازهای زنان و نسل جوان تلاش بیشتری خواهد کرد و از کهنسالان اسپانیا حمایت خواهد کرد.
 
با به پایان رسیدن شمارش بیش از 99.9 درصد از آرا، حزب سوسیالیست اسپانیا 43.7 درصد از آرا را از آن خود کرده است و توانسته 169 کرسی از 350 کرسی پارلمان اسپانیا را از آن خود کند. این در حالی است که حزب محافظه کار مردمی 40.1 درصد از آرا را از آن خود کرد و توانست 154 کرسی پارلمان را از آن خود کند.
 
در دور پیشین، سوسیالیست ها 164 کرسی پارلمان را در اختیار داشتند و حزب محافظه کاران مردمی 148 کرسی.
 
کرسی های متعلق به احزاب کوچک در پارلمان از 38 کرسی در سال 2004 به 27 کرسی در انتخابات اخیر کاهش پیدا کرده است. چنین شرایطی نشانه هایی است از روند دو حزبی شدن دموکراسی اسپانیا.
 
میزان مشارکت مردم در این انتخابات بالا بود و به گزارش وزارت کشور اسپانیا، 75.4 درصد از واجدین شرایط در این انتخابات شرکت کرده بودند.
 
برخی از کارشناسان معتقدند که ترور ایزاباس کاراسکو، سیاستمدار 42 ساله حزب سوسیالیست که روز جمعه 7 مارس رخ داد، سبب شد مردم بیش از پیش در انتخابات شرکت کرده و پیروزی حزب سوسیالیست را رقم بزنند.
 
8 هزار و 500 نفر داوطلب نمایندگی مجلس اسپانیا بودند که در میان داوطلبان، درصد زنان پیش از گذشته بود.
 
بر اساس قانونی که در دوران حکومت سوسیالیست ها تصویب شده بود، باید حداقل 40 درصد نامزدهای احزاب زنان باشند. در این انتخابات 35 میلیون واجد شرایط برای انتخاب 350 نماینده کنگره و 208 نماینده سنا می توانستند رای خود را به صندوق های رای بریزند، علاوه بر این تعداد، 56 نماینده مجلس سنا از جانب مجلس های مناطق هفده گانه خودگردان انتخاب می شوند.
 
انتخابات اخیر، مانند چهار سال پیش صحنه رقابت دو حزب سوسیالیست و حزب محافظه کار مردمی به رهبری ماریانو راجوی بود. در چهار سال اخیر آقای راجوی و حزب وی، قانونی بودن انتخاب آقای زاپاترو را مورد تردید قرار داده بودند و همواره سعی می کردند برنامه های توسعه حزب وی را با مشکل رو به رو سازند.
 
کارشناسان معتقدند اکنون زمان آن رسیده که پس از دو دوره شکست، آقای راجوی جای خود را به یک محافظه کار جدید دهد تا شاید بتواند شکست های این دو دوره را جبران کند.
 
بنابراین زمانیکه حزب سوسیالیست برنده اصلی دور دوم انتخابات شناخته شد، آقای راجوی حرف زیادی برای گفتن نداشت.
 
خوزه لویز رودریگز زاپاروتی، هنگامی که رای خود را در مقابل کاخ مونکلوا به داخل صندوق می انداخت گفت که اسپانیا زمانی قدرتمند تر می شود که دموکراسی قوی تری داشته باشد و تمام شهروندان در انتخابات شرکت کنند تا بتوانیم از حق خود که انتخاب آینده برای کشورمان است استفاده کنیم.
 
ماریانو راجوی، پس از انداختن رای خود به صندوق گفت که تمام آرزوی من این است که امروز تنها خبر این است که ما انتخابات را برگزار کرده ایم و کسی پیروز این انتخابات باشد که مردم اسپانیا آن را می خواهند.
 
فضای انتخاباتی در روز یکشنبه 9 مارس بسیار آرام تر از فضایی بود که اسپانیا چهار سال پیش تجربه کرده بود.
 
چهار سال پیش، تنها سه روز مانده به انتخابات، انفجار بمبی در مادرید، 191 کشته برجای گذاشت. رای دهندگان در آن زمان دولت را متهم کردند که حضور نیروهای نظامی اسپانیا در عراق موجب شده تا تروریست ها دست به چنین اقدامی بزنند.
 
برخی معتقدند خوزه لویز رودریگز زاپاترو نخست وزیری است که به دلیل بمب گذاری در 11 مارس سال 2004 توانست آرای بسیاری از مردم اسپانیا را از آن خود کند. اما زاپاتروی 47 ساله توانست پس از چهار سال حضور در صحنه سیاسی اسپانیا، مردم را متقاعد کند که در شرایط حاضر بهترین گزینه همچنان حزب سوسیالیست است.
 
طرفداران حزب سوسیالیست معتقدند که اسپانیا تحت حکومت سوسیالیست ها، اسپانیایی مدرن تر است. سیاست های حزب سوسیالیست در قبال مهاجران نیز یکی دیگر از دلایل پیروزی حزب سوسیالیست است. 

نظر شما :