کرزی عربستان و ترکیه را به همسایگان ترجیح می‌دهد

۰۵ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۸:۳۲ کد : ۱۵۸۰۰ آسیا و آفریقا
حامد کرزی در حالی با هدف بررسی مسائل منطقه عازم عربستان شده است که برخی ناظران، نزدیکی افغانستان را به عربستان و ترکیه نتیجه بی اعتمادی این کشور به همسایگانش عنوان می‌کنند.
کرزی عربستان و ترکیه را به همسایگان ترجیح می‌دهد
دیپلماسی ایرانی: اقدام رئیس جمهور افغانستان در مورد کودکان و نوجوانان انتحارگری که مدتی در بازداشت به سر می بردند، اگرچه انسان دوستانه و اصلاح گرانه به نظر می رسد، ولی در راستای روندی ارزیابی می شود که او در جهت صلح و سازش با بنیادگرایان شورشی در افغانستان در پیش گرفته است.

کرزی با رفتاری دلسوزانه و عاطفی دستور داد 20 کودکی که به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری انتحاری در بازداشت به سر می‌برند، آزاد شوند. منتقدان معتدل او می گویند این اقدام که از سوی برخی با نارضایتی مواجه شده، اقدامی درخور ستایش است مشروط بر اینکه عواقب و پیامدهای احتمالی که می‌تواند بر شیوه‌ کار تروریست ها و جذب کودکان توسط آنان، تاثیر ‌بگذارد نیز مورد توجه قرار گیرد. این دسته از منتقدان می گویند بدون شک این گفته‌ آقای کرزی که اینها کودک هستند و به‌جای مجازات باید اصلاح شوند، درست است ولی نمی‌توان تردید کرد که صرف آزادی آنها نمی‌تواند موجب اصلاحشان شود.

شواهد و قرائن حاکی از آن است که دولت افغانستان با همفکری متحدان غربی اش به این نتیجه رسیده که علاوه بر رویارویی نظامی با شورشیان مسلح، راهی را نیز برای نادمان باز بگذارد و با اعطای امتیازاتی به ایشان، زمینه ریزش شورشیان را فراهم آورد. اما این سیاست چندان به مذاق منتقدان دولت خوش نیامده است. آنها معتقدند رفتارهای اخیر دولت نه صلح جویانه و اصلاح گرانه بلکه سازش کارانه و خام دستانه است.

با این حال کرزی طرفی به این انتقادها نبسته و طرح موسوم به صلح با طالبان را از طریق میانجی هایی چون ترکیه و عربستان پی می گیرد. در مقطع فعلی، عربستان میزبان رئیس جمهور افغانستان شده است تا درباره راهکارها و روش های گفتگو با طالبان مشورت بدهد.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان در اطلاعیه ای اعلام کرد: حامد کرزی در سفر دو روزه اش با پادشاه عربستان سعودی و دیگر مقامات عالی رتبه این کشور در مورد روابط دو جانبه دو کشور گفتگو می کند.

کرزی در این سفر یک هیات عالی رتبه افغان را رهبری می کند و قرار است علاوه بر مساله طالبان در مورد صلح و ثبات منطقه نیز گفتگوهایی با طرف عربستانی داشته باشد. برخی تحلیل گران معتقدند پرواز هواپیماهای ترکیه و عربستان از فراز ایران به مقصد افغانستان و نیز سفر مقام های افغان بازهم از فراز آسمان ایران به ترکیه و عربستان، حاکی از بی اعتمادی دولت افغانستان به تهران در موضوعات منطقه ای و حل مشکلات سیاسی این کشور است.

هرچند در اعلامیه دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان در مورد جزییات گفتگوهای مقام های افغان و سعودی چیزی سخنی به میان نیامده، اما پیش از این، اسناد افشا شده توسط سایت ویکی لیکس گویای این مطلب بودند که عربستان سعودی در آشتی و مصالحه حکومت افغانستان با طالبان تلاش هایی را انجام می دهد.

از آنجا که کرزی پیشتر نیز از پادشاه عربستان درباره پیشبرد پروسه صلح در این کشور تقاضای کمک کرده بود، این بار هم انتظار می رود در گفتگوهای دو جانبه او با مقام های سعودی مساله آشتی با طالبان و نقش عربستان سعودی در این پروسه صحبت هایی مطرح شود.

تحلیل گران سیاسی معتقدند عربستان در روند آشتی با طالبان و حل و فصل اختلاف های افغانستان و پاکستان می تواند قدم هایی بردارد. افغانستان و پاکستان مشکلاتی تاریخی با هم دارند و دو طرف همدیگر را به کم کاری، دخالت در امور داخلی یا حمایت از گروه های مخالف مسلح متهم می کنند.

در شرایطی که نیروهای خارجی در حال ترک خاک افغانستان هستند و مصائب امنیتی این کشور همچنان پابرجا و نگران کننده است، حامد کرزی مایل است از طرق مختلف به توافقاتی با طالبان دست پیدا کند. ناظران می گویند شورای عالی صلح در این زمینه پیشرفت های اندکی داشته است.

چندی پیش و پس از پایان تنش های مربوط به تظاهرات جلوی سفارت ایران در کابل و یا جلوگیری از ورود تانکرهای سوخت افغانستان در مرز ایران، مقام هایی از تهران اعلام کردند که آماده اند تا در پروسه صلح به افغان ها کمک کنند. قراردادها و تجدید قراردادهایی نیز میان بازرگانان دو کشور منعقد شد و قرار شد در زمینه امور مهاجرین افغان مقیم ایران نیز مذاکراتی صورت بگیرد. اما به نظر می رسد همه این تعاملات برای ورود تهران به قضیه صلح دولت افغانستان با طالبان کافی نبوده و این کشور ترجیح می دهد به جای ایران و پاکستان، با عربستان و ترکیه که در رقابتی منطقه ای و دیپلماتیک با هم قرار دارند پشت یک میز بنشیند.

 

نظر شما :