جامعه جهانی در انتظار هدیه لیبی

۰۳ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۸:۳۲ کد : ۱۵۷۴۳ آسیا و آفریقا
مهدی فیروزان در گفتاری برای دیپلماسی ایرانی در مورد بیانیه ای که خانواده امام موسی صدر بعد از سقوط نظام تروریستی قذافی و پیروزی و آزادی مردم مظلوم لیبی صادر کرده‌اند، توضیح می‌دهد.
جامعه جهانی در انتظار هدیه لیبی
دیپلماسی ایرانی: با سقوط نظام تروریستی قذافی و پیروزی و آزادی مردم مظلوم لیبی، خانواده امام موسی صدر بیانیه‌ای در ارتباط با این مسئله و مسائل مطرح در مورد امام موسی صدر صادر کرده اند. این  بیانیه 5 پیام دارد. یک پیام آن به مردم لیبی است که ما با این مردم درد مشترک داشته ایم. آنها کشورشان دربند بوده اند و دیکتاتوری بر این کشور حاکم بوده که بر جان و مال و ناموس آنها حکومت می کرده است و ما عزیزانمان دربند بوده اند. ما با این ملت سخن گفتیم و تشکر کردیم. ما در غم این مردم شریک شدیم و پیروزیشان را جشن گرفتیم و لحظه به لحظه اخبارشان را پیگری کرده ایم. آدم های بزرگمان برای پیروزی آنها دعا کردند و مطلب نوشتند.  با مذاکرات سیاسی که در دینا داشتیم تلاش کردیم که دنیا از مجموعه انقلابیون حمایت کنند ولیبی تقسیم نشود. این کارها را در حوزه اختیارات مان انجام دادیم. با این ملت هم پیمان هستیم که تا به دموکراسی برسند. آنها بنیانشان را بر این گذاشتند که از طریق قانون به دموکراسی برسند و ما با این ملت در این مسیر هم پیمان هستیم.

این بیانیه، پیام دیگری با معارضین داشت. در طول این سی و سه سال که از حصر امام موسی می گذرد، مهم ترین و مطمئن ترین منبع خبری ما معارضین لیبیایی بودند. آنهایی که سالهایی را در زندان می گذراندند و امام را در سلولی یا گذری می دیدند و گزارشی از سلامت و اسارت امام برای ما می آوردند. ما ضمن تبریک این پیروزی به معارضین از آنها خواسته ایم، اینک به جای خبر سلامتی امام، خود امام را برای ما بیاورند. ما به آنها گفتیم شمایی که سالها خبرسلامتی امام را برای ما می آوردید،  اینک خود امام را به سلامت بیارید.

پیام دیگراین بیانیه با حکومت های حوزه کشورهای عربی و اسلامی بود. تقریبا در این سی و سه سال کار شایسته ای برای آزادی امام صورت نگرفته بود، چرا که اگر صورت گفرفته بود امام آزاد شده بود. وقتی امام سی و سه سال دربند، چشم انتظار یاری دوستانشان بوده است، دوستانی که هر کدام رهبری یک کشور را بر عهده دارند و یا دولتمرد بودند، یعنی کاری که شایسته آزادی او باشد، صورت نگرفته است. درخواست ما از کشورهای اسلامی و عربی این است که اگر روزگاری بنابر ملاحظاتی نمی توانستند بر این کشور فشار بیاورند امروز می توانند از طرق گوناگون برای آزادی و نجات اقدام کنند. تا امامی که خداوند  حکمت بالغه اش بر این بوده است که او را در این حوادث حفظ کند، سالم به وطن خود بازگردد.  

پیام دیگر این بیانیه به مردم لبنان است. این مردم از امام موسی صدر دفاع و حمایت کردند. امام موسی صدر از خانواده ای است که در حوزه عراق و ایران و لبنان متولد شدند و سکونت پیدا کردند و از اصیل ترین خاندان های اسلامی هستند که جد سی و هشتم آنها به امام موسی بن جعفر(ع) می رسد. این خاندان همه از علمای دین و معتمدین مردم و تلاش گران برای اصلاح زندگی مردم بوده اند و همواره به دنبال حل مشکلات مردم بوده اند. ما در این پیام از مردم لبنان که همواره امام موسی را مشتاقانه دوست داشته اند تشکر کرده ایم. مسلمانان لبنان امام موسی را رمز وحدت اسلامی، مسیحیان آن ایشان را مسیح لبنان می دانند و شیعیان نیز او را امام خود و معمار هویت خود می دانند. ما از از این رو از کل مردم لبنان تشکر کردیم که اینگونه  برای امام تلاش کردند و امروز نیز در تدارک برای استقبال از امام هستند.

پیام دیگر این بانیه با مردم ایران که هم سرزمین امام موسی هستند بود. ما از مردم ایران درخواست کردیم که در این لیالی قدراز خدا بخواهند که امام به سلامت بازگردد.  

اما نکته اساسی این بانیه پیامی است که برای مردم لیبی داشت. دیکتاتوری در هر کشوری لکه ننگ آن کشوراست. کشوری که عمر مختار داشته است طبیعی است که همواره در برخورد با جامعه جهانی از این که زیر سلطه یک حاکم دیکتاتور زندگی می کند ناخشنود باشد. من دوستان لیبیایی داشتم کهخصوصا بعد از پیروزی انقلاب با حسرت به این که ما از استبداد نجات پیدا کردیم ولی آنها هنوز درگیر استبداد و خفقانند نگاه می کردند و همیشه از این که تحت سلطه حکومت تروریست قذافی هستند، احساس شرمندگی می کرند. امروز مردم لیبی با شعار قانون  تلاش می کنند که با جامعه جهانی بازگردد. جامعه جهانی نیز از بازگشت لیبی به جامعه جهانی استقبال کردند و اخبار این تحول را لحظه به لحظه دنبال کردند. این ملت رشیدی که توانسته استقلال خود را طراحی کند و با خون خود و فرزندانش این لکه ننگ دیکتاتوری و خفقان و حکومت تروریستی قذافی را از دامن عدالت خواه تاریخش و از چهره مظلوم مردمش  پاک کند، می تواند خدماتی دیگر را به جامعه جهانی کند. یکی از این خدمات  بازگشت اندیشمندی مثل امام موسی است که به واقع امروز بیش از هر زمان دیگری به قرائتی که او از انسان، دین و جهان امروز ارائه می داد، نیاز داریم. آنها برای این جامعه جهانی که اینگونه از آزادی آنها استقبال کرده می توانند هدایای بسیاری بیاورند یکی از آنها می تواند این منبع اندیشه و فکر باشد که جامعه جهانی به آن نیاز دارد.

 

نظر شما :