وقتی "سیاست ابهام" جواب می دهد

۱۷ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۸ کد : ۱۵۲۰۴ سرخط اخبار
آیزنشتات تحلیلگر شناخته شده امور نظامی و امنیتی در امریکا در تازه ترین تحلیل خود تاکید کرد «سیاست ابهام هسته ای ایران» راهبرد امریکا برای تشدید فشارها علیه این کشور را مختل کرده است.آیزنشتات در مقاله ای که پایگاه اینترنتی موسسه مطالعات خاور نزدیک واشینگتن از وی منتشر کرده، با اشاره یه اینکه ایران هم اکنون نوعی سیاست ابهام هسته ای را در پیش گرفته استدلال می کند که این ابهام راهبرد امریکا برای تشدید فشار علیه تهران را به بن بست کشانده است.

آیزنشتات می نویسد: «سیاست ابهام هسته ای ایران شامل ۳ بخش است: تاسیساتی که کاربرد دوگانه دارند، پیام های مبهم و توانمندی های جانشین».این تحلیلگر امریکایی در توضیح بخش اول آورده است: «تاسیسات غنی سازی نطنز و قم اگرچه برای تولید اورانیوم غنی شده عمده کوچک هستند، برای تولید اورانیوم مورد نیاز تسلیحات هسته ای مناسب هستند. ایران اعلام کرده است غنی سازی ۲۰ درصد خود را به مرکز قم منتقل و با نصب سانتریفوژهای جدید این روند را ۳ برابر می سازد. این می تواند زمان دستیابی ایران را به بمب کوتاه تر کند. مرکز قم همچنین بیانگر این مطلب است که ایران در حال مستحکم کردن بخشی از تاسیسات خود در برابر حملات احتمالی پیشگیرانه است. این خود می تواند دلیل آن باشد که ایران ممکن است در نقطه ای یک برنامه مخفی داشته باشد».ادامه…

این نتیجه گیری آیزنشتات در حالی انجام شده که مرکز فردو هرگز یک مرکز مخفی نبوده است. ایران فردو را پیش از آنکه باراک اوباما در اجلاس گروه ۸ در پیتسبورگ راجع به آن سخن بگوید به آژانس اعلام کرده بود و این اعلام حدود دو سال زودتر از موعد قانونی اعلام شد. اشتباه دیگر آیزنشتات این است که می گوید نطنز کوچک تز از آن است که بتواند برای غنی سازی عمده اورانیوم به منظور تولید سوخت نیروگاه های هسته ای مورد بهره برداری قرار بگیرد. هم اکنون در نطنز حدود ۸۰۰۰ ماشین سانتریفیوژ در حال فعالیت است و حتی با سخت گیرانه ترین معیارها نطنز یک تاسیسات نیمه صنعتی محسوب می شود.

آیزنشتات در توضیح جنبه دوم آنچه سیاست ابهام ایران خوانده، یعنی ارسال پیام های مبهم می گوید: «ایرانی ها همچنین پیام های مبهم ارسال می کنند. از سال ۲۰۰۶ به این سو، محمود احمدی نژاد بارها گفته است که ایران یک قدرت هسته ای است. وی همچنین مکررا گفته است قطار هسته ای ایران ترمز ندارد و به عقب باز نمی گردد. این اظهارات بر غیرقابل اجتناب بودن اهداف هسته ای ایران صحه می گذارد. احمدی نژاد در ژوئن ۲۰۱۱ نیز گفت وقتی ما می گوییم بدنبال ساخت بمب نیستیم، یعنی اینکه واقعا بدنبال آن نیستیم، اگرچه اگر بخواهیم، از اعلام آن ترسی نداریم، زیرا هیچکس نمی تواند مانع ما شود. ایران همچنین زرادخانه ای از صدها موشک شهاب مجهز به کلاهک های متعارف دارد. این کشور بارها موشک هایش را در مانورها و رزمایش ها به نمایش گذاشته است».

آیزنشتات درباره بخش سوم این سیاست یعنی آنچه توانمندی های جانشین نامیده توضیح روشنی نمی دهد.

وی در بخش نتیجه گیری مطلب خود تاکید می کند: «این سیاست در سطح بین المللی تلاش ها را برای نتیجه دادن تحریم های سازمان ملل مختل می کند. وقتی مدرک محکمه پسندی نباشد،کشورها تمایلی به ایستادن در برابر ایران و یا تحریم بخش نفت این کشور نشان نمی دهند. این سیاست ایران همچنین باعث می شود امریکا در ایجاد یک ساز و کار امنیتی در منطقه به منظور مهار ایران هسته ای با مشکل روبروشود. اظهاراتی همچون ایجاد چتر دفاعی در برابر ایران از سوی مقامات امریکایی باعث می شود متحدان و دوستان واشنگتن به این نتیجه برسند که امریکا دستیابی نهایی ایران را به سلاح هسته ای به عنوان یک اصل پذیرفته است».
منبع: بررسی استراتژیک

 

نظر شما :