ائتلاف شکننده واشنگتن - منامه

۱۶ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۵ کد : ۱۵۱۷۶ سرخط اخبار

حکومت بحرین به عنوان یکی از هم‌پیمانان اصلی آمریکا مدت‌ها است که با بحران مشروعیت خود روبه رو شده است و آمریکا سعی دارد این کشور را به هر قیمتی از این بحران نجات دهد. روزنامه واشنگتن پست در مقاله‌ای تحت عنوان “ائتلاف متزلزل واشنگتن و بحرین” نوشت: با وجود این که بحران سیاسی در بحرین ظاهرا آرام شده است، اما بحران موجود در این کشور همچنان حل‌ نشده، باقی مانده است.

این روزنامه در ادامه نوشت: اکنون مهم‌ترین مشکل پیش روی واشنگتن بازگرداندن اصولی است که آمریکا بر اساس آنها با هم‌پیمان مهم، اما در آستانه خطر خود همکاری می‌کرد.روزنامه واشنگتن پست افزود: بحرین مرکز اصلی عملیات نظامی آمریکا و هم‌پیمان استراتژیک این کشور محسوب می‌شود. فرماندهی ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین قرار دارد و این کشور از خریداران مهم تجهیزات نظامی آمریکا است.در این مقاله آمده است که آمریکا ۵۸۰ میلیون دلار برای توسعه پایگاه‌های هوایی و دریایی خود در بحرین اختصاص داده است. بحرین در سال ۲۰۰۲ به صورت رسمی “هم‌پیمان اصلی غیر عضو ناتو” لقب گرفت و این لقبی است که تنها به دولت‌های دوست آمریکا یعنی ژاپن، استرالیا، رژیم صهیونیستی داده شده است.

 

این گزارش در ادامه آورده است: بحرین با وجو مساحت کوچک خود یکی از حلقه‌های مهم شبکه امنیتی‌ است که آمریکا قصد دارد در منطقه خلیج (فارس) بنا کند به گونه‌ای که هنگامی که تظاهرات مردمی رژیم آل خلیفه را تهدید کرد، عربستان و امارات نیروهای نظامی خود را به این کشور اعزام کردند. روابط دفاعی آمریکا با بحرین بعد از جنگ خلیج (فارس) که در آن بحرین هم‌پیمان آمریکا بود، رسمی شد. همچنین واشنگتن و بحرین در سال ۱۹۹۱ توافق‌نامه ۱۰ ساله دفاعی مشترک امضا کردند و در سال ۲۰۰۱ آن را به مدت ۱۰ سال دیگر تمدید کردند و پیش‌بینی می‌شود، ماه اکتبر بار دیگر این توافق‌نامه را تمدید کنند.

واشنگتن پست در ادامه نوشته است: آمریکا به دلیل سیاست متناقض در قبال انقلاب‌های بهار عربی، مورد انتقاد قرار گرفته است. چه بسا اکنون وقت مناسبی برای ادامه همکاری‌های نظامی با بحرین نباشد، بلکه شاید این اقدام برای آمریکا شرم‌آور باشد، چراکه نظام حاکم در بحرین به دلیل استفاده از روش‌های سرکوب‌گرایانه علیه تظاهرات داخلی انتقادهای جهانی را نسبت به خود برانگیخته است و این مساله یک آزمایش برای دولت آمریکا در ترجیح دادن تدابیر امنیتی بر مساله حقوق بشر و دموکراسی محسوب می‌شود.

هنگامی که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در ژوئن با سلمان بن احمد آل خلیفه، ولیعهد ۴۱ ساله بحرین دیدار کرد، همگان انتظار داشتند که مساله توافق‌نامه دفاعی یکی از مباحث اصلی این دیدار باشد، اما اینگونه نبود، چراکه بعدها معلوم شد که جورج بوش‌، رئیس ‌جمهور سابق آمریکا و نظام بحرین مخفیانه پنج سال دیگر توافق‌نامه دفاعی خود را تمدید کرده‌ بودند که مدت آن تا اکتبر ۲۰۱۶ تمدید شده است و در واقع دیگر نیازی به این کار نبود.

واشنگتن پست در پایان مقاله خود می‌نویسد: اگر خشونت‌ها در بحرین فراگیر شود و افکار عمومی علیه آمریکا تغییر جهت دهد، در آن صورت مواضع آمریکا در قبال بحرین بیهوده خواهد بود. از این‌ روست که حکومت بحرین سعی دارد میان حفظ بقای خود و آرام کردن مخالفانش و همچنین پاک کردن پرونده حقوق بشر نظام حاکم، نوعی توازن ایجاد کند.

چشم امید اوباما و مشاورانش در کاخ سفید به سلمان‌ بن احمد است که در واقع کسی است که سعی دارد این توازن را برقرار سازد.

این به نفع واشنگتن و منامه است که تلاش‌های خود را برای حل این مشکل افزایش دهند و امید داشته باشند که تلاش‌های‌شان با موفقیت همراه باشد.
منبع: افکار نیوز

 

 

نظر شما :