محاکمه مبارک با جلوه‌های ویژه

۱۲ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۴۳ کد : ۱۵۰۸۶ گفتگو
با وجود اعلام زمان محاکمه مبارک، به نظر می‌رسد معترضان مصری نمی‌خواهند به خانه‌های خود بازگردند. آن‌ها نگران سرنوشت انقلابی هستند که ثمره اعتراضات مستمر و مقاومت مردم مصر است. دیپلماسی ایرانی در گفت و گو با دکتر صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه آخرین شرایط مصر را بررسی کرده است.
محاکمه مبارک با جلوه‌های ویژه
دیپلماسی ایرانی: با وجود اعلام زمان محاکمه مبارک، به نظر می‌رسد معترضان مصری نمی‌خواهند به خانه‌های خود بازگردند. آن‌ها نگران سرنوشت انقلابی هستند که ثمره اعتراضات مستمر و مقاومت مردم مصر است. دیپلماسی ایرانی در گفت و گو با دکتر صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه آخرین شرایط مصر را بررسی کرده است:

 

گرچه معترضین مصری اعلام کرده بودند با آغاز ماه مبارک رمضان اعتراضات را متوقف می‌کنند، اما هم چنان برخی از معترضان در میدان التحریر باقی ماندند که این اقدام با واکنش نیروهای امنیتی مواجه شده است. چرا اعتراضات متوقف نشده و معترضان چه خواسته‌هایی دارند؟

 

جامعه مصر جامعه بزرگی است و دارای احزاب و جریان‌های گوناگون و متنوعی است. هرکدام از این جریان‌ها خواسته‌های متفاوتی دارند، گرچه در خواسته‌های اصلی مشترک هستند. هنوز هیئت یا شورای جامعی که همه این جریان‌ها را در بر بگیرد در مصر شکل نگرفته است. لذا هر روز ممکن است شاهد حضور جمعی از این جریان‌ها در میدان تحریر قاهره باشیم.

برخی از این تجمعات ممکن است مورد توافق باقی جریان‌ها هم نباشند اما به نظر می‌رسد شورای نظامی‌مصر هم هنوز به یک توان تصمیم گیری و عبور از مرحله انتقالی نرسیده تا بتواند برنامه کار مشخص و تثبیت شده ای ارائه کند و نظر جامعه را جلب کرده و به یک اجماع ملی برسد.

 

گروهی که روز دوشنبه در میدان تحریر جمع شده بودند عضو کدام جریان بودند و چه خواسته ای داشتند؟

 

جریان‌های قبلی مربوط به نیروهای سلفی بود و تجمع آن‌ها در روز جمعه انجام شد. اما جریان‌های دیگری که هم چنان به روش اداره کشور توسط شورای نظامی‌معترض هستند وجود دارند که عمده آن‌ها میان نیروهای جوان و تشکل‌های آزاد یا لیبرال یا مستقل وجود دارند که هم چنان به رویه کار و عدم پاسخگویی شورای نظامی‌به خواسته‌های خود پافشاری می‌کنند و سعی خواهند کرد از هر فرصتی برای اعلام این خواسته‌ها استفاده می‌کنند.

 

ظاهرا قرار است که روز چهارشنبه حسنی مبارک به صورت علنی محاکمه شود. به نظر شما این مسئله تا چه حد جدی است و چقدر می‌تواند بر کم شدن فشار اعتراضات بر شورای نظامی‌تاثیرگذار باشد؟

 

محاکمه مبارک مدت‌ها است که مورد تقاضای جریان‌های سیاسی بوده و هست. اما ملاحظه کردیم که تاخیر در انجام این محاکمه هم صورت گرفت و باعث شد مردم عصبانی شوند و نگران انقلاب و سرنوشت این انقلاب شوند. لذا شاهد بودیم دولت مصر قبلا اعلام می‌کرد که مبارک مریض است، بعد اعلام کردند که انتقال او به قاهره مشکل است و ممکن است مسائل امنیتی در محاکمه بروز کند و هر روز به یک دلیل و بهانه ای محاکمه به تعویق می‌افتاد. تا حدی که رسانه‌ها و برخی از جریان‌ها اعلام کردند که احتمالا مبارک در خاک مصر حضور ندارد و احتمالا به کشور دیگری منتقل شده است.

اعلام‌های جدید شورای نظامیان مصر نشان می‌دهد که این تلاش صورت خواهد گرفت که مبارک با ترتیب خاصی در محاکمه ای حساب شده حاضر شود. اما ممکن است این محاکمه به قول سینماگران همراه با جلوه‌های ویژه باشد که حالتی از سمپاتی و احساس همراهی بخشی از جامعه مصر را به دنبال داشته باشد چرا که شخصی در سن بالای 80 سالگی محاکمه خواهد شد و احتمالا تاثیرات عاطفی حضور ایشان و فرزندانشان در این محاکمه فضای تبلیغاتی و عاطفی خاصی را ایجاد خواهد کرد و از اصل مطلب یعنی محاکمه سیاسی او فاصله گرفته شود.

احتمال دوم این است که به جای توجه به جرائم سیاسی و امنیتی مبارک که باعث کشتار جوانان و مردم مصر شد و باعث محرومیت مصر از آزادی‌های قانونی می‌شده، به سمت محاکمه صوری برای فسادهای مالی منحرف شود و در نتیجه از اصل خواسته‌های ملت فاصله گرفته شود.

این احتمالات وجود دارد. در ابتدا گفته شد دادگاه در محل نمایشگاه‌های بین المللی قاهره برگزار خواهد شد، اما گفته شد که به دلایل امنیتی این دادگاه در آکادمی‌پلیس و با حضور عده ای محدود برگزار خواهد شد.

 

توازن جریانات سیاسی داخل مصر به چه صورت است؟ برخی معتقدند سلفی‌ها قدرت زیادی پیدا کرده اند و آینده از آن آن‌ها است. چه قدر احتمال دارد سلفی‌ها به قدرت برسند؟

 

بعید است سلفی‌ها قدرت زیادی پیدا کنند اما می‌توانند در روند سیاسی و فرهنگی و تبلیغی مصر اخلال ایجاد کنند.

 

جریانات دیگر چطور؟

 

جریانات دیگر هم ضعیف تر از آن هستند که بتوانند تاثیرگذار جدی و اصلی باشند.

 

کدام جریان در آینده تاثیرگذار خواهد بود؟

 

به نظر من اخوان المسلمین پیشتاز است.

 

نظر شما :