آیا سوژه موساد در تهران اشتباه انتخاب شده بود؟

۱۲ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۱ کد : ۱۵۰۸۱ سرخط اخبار
روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی با اشاره به تاریخچه اشتباهات موساد در انتخاب اهداف تروریستی خود، ترور داریوش رضایی نژاد را ناشی از تازه ترین اشتباه رسوای این سازمان مخوف تروریستی خوانده است. روزنامه صهیونیستی هاآرتص با اذعان به اینکه حرف آخر در برنامه هسته‌ای ایران را “آیت الله خامنه‌ای” می‌زند، تصریح کرده است که ایشان هرگاه از دانشمندان خود بخواهد، به سلاح هسته‌ای دست یابند، این امر بی‌شک محقق خواهد شد و ترورها هیچ‌گاه نخواهد توانست مانعی در این راه به وجود آورد.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در مقاله‌ای به قلم “یوسی میلمان” روزنامه نگار ارشد خود، به ترور اخیر دانشمند ایرانی پرداخته و بازتاب آن بر ادامه برنامه هسته‌ای ایران را بررسی می‌کند.هاآرتص در این‌باره می‌نویسد: چند روز از ترور تهران می‌گذرد‌ اما هنوز ابهاماتی درباره هویت فرد ترور شده وجود دارد. علی لاریجانی، رئیس پارلمان ایران گفته که فرد ترور شده یک دانشمند هسته‌ای بوده اما دولت ایران این امر را انکار کرده است.ادامه….

این گزارش می افزاید: با توجه به این اختلاف دیدگاه‌ها، شک و تردید همچنان بر رسانه‌های ایران حاکم است؛‌ اینکه آیا کسی که ترور شده داریوش رضایی اوچبلاغ ۴۶ ساله استاد دانشکده فیزیک دانشگاه اردبیل بوده که در سازمان انرژی اتمی ایران نیز فعالیت دارد یا اینکه دانشجوی ۳۵ ساله فیزیک هسته‌ای بوده که “داریوش رضایی نژاد” خوانده شده و هیچ ارتباطی با برنامه هسته‌ای ایران نداشته است.
ترور شنبه گذشته در تهران انجام شد و این ترور چهارمین ترور از این نوع طی ۲۰ ما‌ه اخیر در تهران بشمار می‌آید. پیش از این وطی سه ترور قبلی دو دانشمند فیزیک هسته‌ای ایران که در سازمان انرژی اتمی این کشور مشغول به کار بودند، کشته شدند؛ یکی “مسعود علیمحمدی” در ژانویه ۲۰۱۰ میلادی و دیگری دکتر “مجید شهریاری” در نوامبر همان سال؛‌ اما سومین ترور ناکام ماند و “فریدون عباسی” رئیس فعلی سازمان انرژی اتمی ایران، از آن جان سالم به در برد.
هاآرتص در ادامه می‌نویسد: همه این ترورها چند وجه مشترک داشتند،‌ اینکه تمام آنها دانشمندانی‌ را دربرگرفتند که فقط با برنامه هسته‌ای ایران در ارتباط نبودند، بلکه در حوزه تسلیحاتی نیز فعالیت می‌کرده و در آخرین مراحل تولید هسته‌ای قرار داشتند.
دوم اینکه تمام ترورها در نزدیک منازل این دانشمندان و هنگام روشن کردن یا راه‌انداختن وسیله نقلیه‌شان حادث شد و سومین وجه مشترک مجریان عملیات این بود که سوار بر دو دستگاه موتور سیکلت به قربانی نزدیک می‌شدند و اقدام به شلیک می‌کردند یا بمبی را در خودروی آنها کار می‌گذاشتند.
هاآرتص می‌افزاید: همچنین از اطلاعات به دست آمده چنین برمی‌آید که در پس این عملیات‌ها سازمان‌های مصمم و با نفوذی قرار دارند که بیشتر به سازمان‌های اطلاعاتی می‌مانند و با اینکه در تهران فعالیت نمی‌کنند، اما توان جمع‌آوری اطلاعات لازم درباره قربانی را دارند.
این روزنامه صهیونیستی می افزاید: اما درباره ترور اخیر حرف و حدیث‌های بسیاری وجود داشته است؛ اینکه واقعاً فرد ترور شده چه کسی بوده؟ اگر فرد ترور شده واقعا دانشمند هسته‌ای بوده، طرف مجری عملیات پیروزی بزرگی برای خود رقم زده است و اگر غیر از این باشد و فرد ترور شده یک دانشجوی عادی بوده است.
بنابراین سازمان مجری عملیات با کشتن یک فرد بی‌گناه مرتکب اشتباه بزرگی شده و چنین اشتباهی سازمان را وامی‌دارد یا این اقدامات خود را کاملاً متوقف کند یا آنها را برای مدتی به تعویق بیندازد.
هاآرتص می‌افزاید: بی‌شک در سازمان مسؤول تحقیقات و بررسی‌های لازم در این‌باره در حال انجام است،‌ این درحالی است که لاریجانی آمریکا و رژیم صهیونیستی را متهم به این اقدام کرده، درحالی که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه دست داشتن آمریکا در این اقدام را رد کرد اما تل‌آویو سکوت اختیار کرد.
هاآرتص می‌نویسد: صرف نظر از اینکه چه سازمانی این عملیات را به اجرا گذاشته باید گفت،‌ آنچه در این نوع عملیات‌ها مهم می‌نماید، شکست یا موفقیت آنهاست و در ادامه توضیح می‌دهد که تفاوت موفقیت یا عدم موفقیت در این عملیات‌ها بسان تفاوت در عملیات موساد در لیل‌هامر و عمان و عملیات موفق این سازمان در یالتا است.

این گزارش در توضیح این دو نوع از عملیات‌ها می افزاید: در ژوئیه ۱۹۷۳ میلادی در لیل‌هامر نروژ، موساد به اشتباه به جای “حسن سلامه” مرد سپتامبر سیاه، یک شهروند نروژی را ترور کرد و همچنین در سپتامبر ۱۹۹۷ میلادی در عَمان، بر اثر یک اشتباه، تروریست های موساد، ترور “خالد مشعل” از اعضای جنبش حماس را از دست دادند تا بعدها وی به یکی از رهبران این جنبش تبدیل شود؛ اما در اکتبر ۱۹۹۵ میلادی و در یالتا، مردانی که گفته می‌شود، از اعضای موساد بودند موفق شدند، “فتحی شقاقی” رهبر جنبش جهاد اسلامی را ترور و به این وسیله سال‌ها از تأثیرگذاری این جنبش در عرصه فلسطینی بکاهند.

هاآرتص با تأکید بر این‌که اسرائیل سال‌هاست از عملیات‌های تروریستی برای از بین بردن مخالفان خود استفاده می‌کند، می‌افزاید: صرف توجه به ترور مخالفان مهم نیست،‌ آنچه مهم می‌نماید، جمع‌آوری ‌اطلاعات درست و موثق از سوژه است تا مشکلی بسان ترور تهران بوجود نیاید و با وجود گذشت پنج روز از عملیات هیچ‌کس نداد واقعا چه کسی ترور شده است.

این روزنامه صهیونیستی تأکید می‌کند: بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران بین المللی بر این باورند، این ترورها هیچ‌گاه ایران را از برنامه‌ هسته‌ایش بازنمی‌دارد و تصمیم‌گیرنده اصلی در این موضوع بی‌شک کسی غیر از رهبر ایران (یعنی آیت الله خامنه‌ای) نیست و اگر او به دانشمندانش دستور دهد بر سلاح هسته‌ای دست یابند،‌ هیچ‌چیز نمی‌تواند، ایران را از دست یافتن به آن سلاح بازدارد و آن موقع است که ایران به دهمین قدرت هسته‌ای جهان در باشگاه کشورهای هسته‌ای تبدیل خواهد شد.
منبع: تحقیقات استراتژیک
 

( ۲ )

نظر شما :