وقتی مایک مولن از ایران تعریف می کند

۱۱ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۳ کد : ۱۵۰۴۸ سرخط اخبار

مایک مولن، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، اعلام کرد که حملات شورشیان مورد حمایت ایران علیه نیروهای ایالات متحده در عراق به شدت کاهش یافته است. به گفته وی، عملیات نیروهای آمریکایی و عراقی همراه با اقدامات سیاستمداران عراق تاثیر به سزایی در قطع حملات داشته است.  دریاسالار مایک مالن پیش از ورود به شهر موصل در کردستان عراق به خبرنگاران گفت که عملیات نیروهای آمریکایی و عراقی همراه با اقدامات سیاستمداران عراقی تاثیر به سزایی در قطع حملات داشته است. با این حال وی جزئیات مشخصی درباره گام های برداشته شده از سوی آمریکا و عراق برای مقابله با موج حملات ماه ژوئن ارائه نکرد.

حملات علیه ارتش آمریکا، ژوئن را به خونین ترین ماه برای سربازان آمریکایی از سال ۲۰۰۸ به این سو تبدیل کرده بود. دریاسالار مالن در گفت و گو با خبرنگاران افزود: «ما این کار را انجام داده ایم. نیروهای امنیتی عراقی کار خود را انجام داده اند. رهبری سیاسی نیز به وظایف خود عمل کرده است. لذا شاهد بودیم که در دو یا سه هفته اخیر خشونت ها به شدت کاهش یافته است.» وی در عین حال اظهار داشت که همچنان منتظر است ببیند آیا این وضعیت پایدار خواهد بود یا نه. در ماه ژوئن سال جاری، ۱۴ نفر از نیروهای پشتیبانی ارتش آمریکا در جریان یک سلسله رویدادهای خونین جان خود را از دست دادند. به گزارش خبرگزاری رویترز، عمده این حملات از سوی شورشیان شیعه مسلح شده توسط ایران صورت گرفت. لئون پانتا، وزیر دفاع جدید آمریکا در جریان سفر روز ۱۱ ژوئیه خود به بغداد گفت: ایالات متحده در صورتی که ضروری بداند، برای مقابله با تهدیدهای شیعیان عراقی مورد حمایت ایران علیه ارتش آمریکا، به طور یکجانبه وارد عمل خواهد شد.

مایک مالن در سخنان روز دوشنبه خود حاضر نشد تا به این پرسش پاسخ دهد که آیا آمریکا دست به چنین اقداماتی زده است یا نه. تحولات اخیر در عراق در حالی دنبال می شود که دولت نوری المالکی همچنان سرگرم بررسی موضوع حفظ ۴۶ هزار سرباز آمریکایی در این کشور پس از عقب نشینی نیروهای ایالات متحده از عراق است. بغداد و واشینگتن نگران هستند که در غیاب ارتش آمریکا هرج و مرج و حملات شورشیان بار دیگر در عراق آغاز شود. مقام های آمریکایی به دولت عراق هشدار داده اند که هر چه سریعتر و تا پیش از ضرب الاجل خروج نیروهای آمریکایی از این کشور در این زمینه تصمیم گیری کند.

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در این زمینه گفت: «موضوع این است که ما یک ضرب الاجل داریم. ما منتظر پاسخ هستیم.» به گزارش خبرگزاری رویترز، هر گونه تصمیم گیری برای ادامه حضور آمریکا در عراق با خطراتی همراه است. جریان شیعه ضد آمریکایی مقتدا صدر به صورت رسمی با ادامه حضور ارتش ایالات متحده مخالفت کرده است. مقتدا صدر تهدید کرده که اگر این نیروها در عراق باقی بمانند اعتراض ها و مبارزه نظامی علیه آنها شدت خواهد گرفت. مقام های آمریکایی می گویند که در صورت ترک عراق، این کشور در برخی از حوزه ها از جمله دفاع هوایی، اطلاعاتی و پشتیبانی با مشکلات عدیده امنیتی روبرو خواهد شد.
منبع: تحقیقات استراتژیک

 

 

نظر شما :