آمانو باز هم گلایه کرد

۰۹ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۰۵ کد : ۱۴۹۸۳ سرخط اخبار

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد که ایران با مقامات آژانس همکاری نمی‌کند.خبرگزاری یونایتد‌پرس گزارش داد: یوکیا آمانو ـ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ـ در بیانیه‌ای اعلام کرد که “رویکرد من در قبال راستی‌آزمایی هسته‌یی از زمانی که در دسامبر ۲۰۰۹ مدیریت را به عهده گرفتم تا کنون بسیار صریح بوده است.او افزود: تمامی توافقات پادمانی میان (کشورهای عضو) و آژانس و دیگر تعهدات مربوطه نظیر قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل باید به طور کامل اجرا شود.

وی در بیست و سومین کنفرانس مسایل خلع سلاح در ماتسوموتوی ژاپن ادعا کرد که ایران در ارایه “اطمینان قابل اعتماد درباره فقدان مواد و فعالیت‌های هسته‌یی اعلام شده” و این که مواد هسته‌یی در ایران برای اهداف صلح‌آمیز به کار می‌روند با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری نمی‌کند.آمانو در عین حال برنامه هسته‌یی کره‌شمالی را “هم‌چنان باعث نگرانی جدی” خواند زیرا آژانس از آوریل ۲۰۰۹ تا کنون قادر به اجرای اقدامات پادمانی در این کشور نبوده است.مدیرکل آژانس در این کنفرانس به حاضران گفت: گزارشات سال گذشته درباره ساخت و ساز تاسیسات جدید غنی‌سازی اورانیوم و یک راکتور آب سبک در (کره‌ی شمالی) عمیقا نگران کننده است.ادامه…

او درباره سوریه نیز گفت که آژانس به این نتیجه رسیده است که “به احتمال زیاد” تاسیسات تخریب شده در دیرالزور در بمباران ۲۰۰۷ یک راکتور هسته‌یی بوده است که وجود آن باید اعلام می‌شد.

وی ادامه داد: در پی گزارش اخیرم درباره این موضوع، شورای حکام آژانس ماه گذشته قطعنامه‌ای را تصویب کرد که سوریه را به تعهدات پادمانی‌اش ناپایبند نشان می‌داد.

آمانو افزود که “به تعامل با سوریه برای حل مسایل باقی‌مانده مربوطه ” ادامه خواهد داد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد که آژانس از ایجاد ناحیه عاری از تسلیحات هسته‌یی حمایت می‌کند و به تحقق آن کمک خواهد کرد.

او گفت که اعضای آژانس در حال مذاکره درباره امکان برگزاری همایشی درباره ایجاد نواحی عاری از تسلیحات هسته‌یی و ملاحظه ایجاد چنین منطقه‌ای در خاورمیانه است.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، آمانو هم‌چنین اظهار کرد که با وجود تداوم بحران در نیروگاه هسته‌یی فوکوشیما، ‌استفاده از انرژی هسته‌یی در سطح جهان ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: انرژی هسته‌یی هم‌چنان گزینه‌ای مهم برای بسیاری از کشورها خواهد بود.

مدیر ژاپنی آژانس ادامه داد: ایمنی هسته‌یی مسوولیت دولت‌ها است اما آژانس در شکل دادن به یک آینده هسته‌یی ایمن در سراسر جهان نقشی برجسته را ایفا خواهد کرد.

او روز سه‌شنبه به خبرنگارن گفته بود که آژانس قصد دارد تا سپتامبر یک برنامه اقدام را برای تقویت ایمنی هسته‌یی در سراسر جهان تدوین کند که این برنامه قرار است از تابستان ۲۰۱۲ به اجرا در آید و احتمالا در آن حوادثی نظیر بلایای طبیعی و قطع برق بررسی خواهد شد.آمانو روز چهارشنبه حادثه هسته‌یی ژاپن را “یکی از جدی‌ترین و پیچیده‌ترین فجایعی” خواند که بشر تا کنون با آن برخورد کرده است.نیروگاه فوکوشیما از زمان وارد آمدن خسارت و تخریب در ۱۱ مارس تا کنون مواد رادیو اکتیو را به بیرون نشت داده است.

آمانو روز دوشنبه از این نیروگاه بازرسی کرد و ماسائو یوشیدا ـ رییس‌نیروگاه ـ توضیحاتی را به او ارایه کرد.ژاپن ۵۴ نیروگاه هسته‌یی دارد و حدود ۳۰ درصد برق خود را از انرژی هسته‌یی تولید می‌کند.بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، مدیرکل آژانس روز پنج‌شنبه اعلام کرد که آژانس امیدوار است نتیجه ارزیابی‌های ایمنی از نیروگاه‌های هسته‌یی ژاپن را بررسی کند.وی پس از دیدار با بانری کایدا ـ وزیر صنعت ژاپن ـ اظهار کرد: ما از برنامه اجرای آزمایشات فشار استقبال می‌کنیم و خرسند خواهیم شد اگر از فرصت بررسی آن‌ها برخوردار شویم.

آمانو ادامه داد: کشورها خودشان مسوولیت دارند ایمنی نیروگاه‌های هسته‌یی‌شان را کنترل کنند اما ما معتقدیم که اگر بررسی‌های بین‌المللی نیز به آن افزوده شود از اعتبار بیش‌تری برخوردار خواهد بود.

نائوتو کان ـ نخست‌وزیر ژاپن ـ اوایل ژوئن دستور انجام آزمایشات فشار در ۵۴ راکتور این کشور را صادر کرد.


نظر شما :