ادعای روزنامه الحریت

ترکیه،گوی محبوبیت را از ایران ربود

۰۸ مرداد ۱۳۹۰ | ۲۱:۵۱ کد : ۱۴۹۷۴ اخبار اصلی
برای ترک‌ها بهار عربی در حقیقت نتیجه نیاز مردم به دموکراسی و ثبات سیاسی در کشورهایشان بود. برای ایران اما تب انقلاب تندتر بود و به قدرت گرفتن امور توسط اسلامیون در راس هرم برنامه‌های ایران قرار داشت. اختلاف میان دو کشور زمانی عیان شد که سوریه میزبان دومینوی خیزش‌های عربی شد.
ترکیه،گوی محبوبیت را از ایران ربود
دیپلماسی ایرانی: آیا رابطه میان تهران و آنکارا همانگونه که در رسانه‌های بین المللی و منطقه ای گفته می‌شود حسنه است یا در پشت پرده تنش‌هایی در جریان است که همگان از ان غافل مانده اند؟ این پرسشی است که نویسنده یادداشتی برای روزنامه الحریت چاپ ترکیه مطلب خود را با آن آغاز کرده است: به ظاهر ایران و ترکیه روابط حسنه ای با هم دارند. وزیر امور خارجه احمد داووداغلو ماه جاری میلادی به ایران سفر کرد و این سفر را می‌توان نشانه ای از دوستی صادقانه میان دو کشور دانست. با این همه هر دو کشور دلایل خاص خود را برای تظاهر به این دوستی در چنته دارند. اما حقیقت آن است که زمانی که پای تحولات منطقه ای به میان می‌آید هرکدام از کشورها حرف خود را برای گفتن دارند.

برای ترک‌ها بهار عربی در حقیقت نتیجه نیاز مردم به دموکراسی و ثبات سیاسی در کشورهایشان بود. برای ایران اما تب انقلاب تندتر بود و به قدرت گرفتن امور توسط اسلامیون در راس هرم برنامه‌های ایران قرار داشت. اختلاف میان دو کشور زمانی عیان شد که سوریه میزبان دومینوی خیزش‌های عربی شد. در شرایطی که ترکیه به مخالفان سوری مانند مخالفان مصری مشروعیت داد ایرانی‌ها در رسانه‌های خود معترضان را به جریان‌های امریکایی و اسرائیلی نسبت دادند.

درست چند روز پس از سفر داووداغلو به ایران بود که یک سایت منتسب به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌از ترکیه خواست که سیاستی واقع بینانه تر را در قبال سوریه اتخاذ کند. در این مقاله تاکید شده بود که اگر ترکیه کنار سوری‌ها نایستد ایران دمشق را به آنکارا ترجیح خواهد داد.

این روزنامه ترک در ادامه به نتیجه نظرسنجی که یک موسسه عرب – امریکایی انجام داده ارجاع می‌دهد و تاکید می‌کند که انچه در جهان عرب رخ داد در دراز مدت ایرانی‌ها را خشنود نخواهد کرد چرا که در چهارچوب منافع این کشور نخواهد بود.

 بر اساس این نظرسنجی که در کشورهای مراکش، مصر، عربستان ، لبنان ، اردن و امارات متحده عربی انجام شده است ساکنان این کشورها اعتقاد دارند که ایران به دنبال گسترداندن نفوذ خود بر منطقه است و البته سودای تسلیحات هسته ای هم در سر دارد. البته در این میان لبنانی‌ها در این نظرسنجی هم پشت سر ایرانی‌ها ایستادند. در عربستان سعودی 6 درصد از پاسخ دهندگان در قبال فعالیت‌های ایران در منطقه نظر مساعد داشتند. در سایر کشورها رقم محبوبیت ایران میان 14 تا 37 درصد بود. این ارقام با آنچه که در سال 2006 در منطقه انجام گرفت بسیار متفاوت است. در آن زمان نرخ مقبولیت ایران مابین 68 تا 82 درصد بود.

به نظر می‌رسد که ترکیه در نظرسنجی‌های منطقه ای جای ایران را گرفته است. نرخ محبوبیت این کشور در مراکش 80 درصد است ، در مصر 64 درصد ، در اردن 45 درصد ، در عربستان 98 و در امارات 62 است. ساکنان این کشورها اعتقاد دارند که ترکیه در مسیر صلح منطقه ای گام برمی‌دارد. در لبنان هم میزان محبوبیت ترکیه 93 درصد است که رشد شایانی را نشان می‌دهد.

اما در خصوص مساله جذب توریسم هم ترکیه باز گوی سبقت را از ایران ربوده است. اعراب حاشیه خلیج فارس ترجیح می‌دهند اسکناس‌های خود را در ترکیه هزینه کنند. سریال‌های ترکی هم در میان رسانه‌های کشورهای اسلامی‌جای خود را باز کرده است. اعراب ترکیه را دوست دارند چرا که در آن اسلام مدرن و قدرتمند را می‌بینند. اسلامی‌که هم با دموکراسی گره خورده و هم رشد اقتصادی را به دنبال داشته است.

میزان محبوبیت ترکیه به جهان عرب منتهی نمی‌شود بلکه در غرب هم نگاه‌ها به سمت ترکیه تغییر کرده است. آنکارا همچنان در چشم غربی‌ها کشوری است که می‌تواند نقش میانجی را به خوبی بازی کند. شواهد نشان می‌دهد که غربی‌ها همچنان برای برقراری صلح و آرامش در منطقه خاورمیانه و جهان عرب دست به دامان ترک‌ها خواهند شد.

 

( ۱ )

نظر شما :