صالحی: در کنار ایران بودن به نفع روسیه است

۰۶ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۲ کد : ۱۴۹۳۵ سرخط اخبار
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: تهران جزئیات طرح روسیه را برای حل مسئله برنامه هسته ای ایران بررسی می کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، علی اکبر صالحی  که در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم در قالب برنامه "اصحاب القرار" (تصمیم گیرندگان) با اجرای عبدالهادی طاهر خبرنگار این شبکه در تهران شرکت کرده بود در پاسخ به این سئوال که برنامه هسته ای ایران چگونه پیش می رود؟ گفت: برنامه هسته ای ایران در دوره نظام جمهوری اسلامی آغاز نشد بلکه ایران پنجاه و پنج سال پیش تصمیم گرفت بیست نیروگاه هسته ای با ظرفیت کل تولید بیست هزار مگاوات برق بسازد. قرار بود آلمان دو نیروگاه در بوشهر و فرانسه نیز دو نیروگاه دیگر در استان خوزستان احداث کند. ولی بعد از انقلاب، این طرح به دلایل متعدد متوقف شد.

بعد از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، جمهوری اسلامی تصمیم گرفت برنامه هسته ای را به منظور دستیابی به فناوری هسته ای صلح آمیز ادامه دهد. طرح احداث نیروگاه به روسیه واگذار شد و روسیه تا امروز به فعالیت در این طرح ادامه داده است. ولی برنامه هسته ای ایران به نیروگاه بوشهر خلاصه نمی شود بلکه برنامه ای گسترده است که یکی از اهداف آن تولید سوخت هسته ای برای همه نیروگاههای ایران است. از این رو توانستیم چرخه سوخت هسته ای را کامل کنیم و در دیگر زمینه های هسته ای نیز فعالیت کنیم. ما اکنون افتخار داریم که بگوئیم ایران با تلاش کارشناسان و دانشمندان هسته ای خود توانست موفقیتهای زیادی در بخش هسته ای به دست آورد. ولی ما ادعا نمی کنیم که این دستاوردها همسطح با توانایی های کشورهای غربی یا روسیه است یا این که به سطح بسیار پیشرفته ای دست یافته است. قطعا اینطور نیست ولی ما به انرژی هسته ای دست یافته ایم و برنامه هسته ای ما وارد مرحله ای پیشرفته شده است و هزاران کارشناس و متخصص هسته ای داریم که محور برنامه هسته ای را تشکیل می دهند. این متخصصان، حلقه اصلی در برنامه هسته ای ایران هستند که با موفقیت سیر تکامل را طی می کند.

صالحی در پاسخ به این سئوال که چگونه می خواهید غرب را متقاعد کنید که برنامه هسته ای شما صلح آمیز است؟ گفت: تنها مرجع بین المللی که حق قضاوت درباره فعالیتهای هسته ای ما را دارد آژانس بین المللی انرژی اتمی است. هیچ کشوری حق ندارد خارج از چارچوب آژانس انرژی اتمی ادعایی بکند یا ایران را در ارتباط با برنامه هسته ای اش متهم کند یا دست به تلاشی بین المللی برضد ایران بزند زیرا چنین کاری بی معنا است. از این رو ما به ادعاهای غرب درباره برنامه هسته ای خود توجه نمی کنیم.

ایران عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی و از امضا کنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای است و به این پیمان احترام خواهد گذاشت زیرا جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته ای به نفع ایران است. به همه اطمینان می دهم که ایران اهداف برنامه هسته ای خود را روشن کرده و صلح آمیز بودن آن را اثبات کرده است. دلیل ما این است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در هیچ یک از گزارش های خود به وجود فعالیت هسته ای غیرصلح آمیز در ایران اشاره نکرده است. ولی وقتی صحبت از "نیت" است آمریکا چگونه می تواند ما را متهم کند که نیات هسته ای ما غیرصلح آمیز است. آمریکا خود نخستین کشوری است که از سلاح هسته ای استفاده کرد و صدها هزار غیرنظامی را در ژاپن کشت. از این رو ما به نیات آمریکا اعتماد نداریم زیرا تاریخ نشان داده است که آمریکا قابل اعتماد نیست. حتی ایران در جنگ با عراق هدف حملات رژیم صدام با سلاحهای شیمیایی قرار گرفت ولی مقابله به مثل نکرد زیرا سیاست ایران مبنتی بر اصول شریعت اسلام است که ساخت و انبار کردن و استفاده کردن از سلاح هسته ای را برای ما ممنوع کرده است. این ممنوعیت در قانون اساسی ما و در سیاست ما و دکترین ما مسئله ای اساسی است.

صالحی درباره اصرار غرب بر بررسی مسئله غنی سازی اورانیوم در هرگونه گفتگو بین ایران و گروه پنج به علاوه یک که ایران با آن مخالفت کرده است گفت: همه باید بدانند که ایران در برنامه هسته ای خود به مرحله ای رسیده است که امکان متوقف کردن آن یا به عقب بازگرداندن آن وجود ندارد. زیرا فناوری هسته ای در ایران از این مرزها عبور کرده است.فناوری هسته ای در ایران بومی شده و در سراسر کشور گسترش یافته است. اکنون که ما هزاران دانشمند هسته ای تربیت کرده ایم و آموزش داده ایم، غرب و جهان چگونه می توانند غنی سازی اورانیوم را متوقف کنند؟ این توانایی ما به یک واقعیت تبدیل شده است. اما در این خصوص که گفتگو با غرب به کجا منجر خواهد شد باید بگویم که هیچ گفتگو یا مذاکره ای نمی تواند تا بی نهایت ادامه پیدا کند. ما این گفتگوها را آزمونی برای سنجیدن میزان صبر و تحمل خود می دانیم و در طول تاریخ توانسته ایم به جهانیان ثابت کنیم که ایران در برابر ظلم و دشمنی تسلیم نمی شود و فشارها و تهدیدها نمی توانند به حاکمیت و استقلال ما لطمه بزنند. ما آماده ایم هر بهایی را برای محافظت از حاکمیت و استقلال خود بپردازیم زیرا معتقدیم بدون استقلال در تصمیم گیری و موضع گیری های سیاسی، حیاتی برای ما متصور نخواهد بود. بر این اساس جمهوری اسلامی تصمیم گرفته است که لقمه آسانی برای دیگران نباشد. در اعتقادات و سیاست ما این مسئله وجود ندارد که طبق دستور یا تصمیم دیگران عمل کنیم. باید از غرب بپرسید که آیا ایران در برابر فشارها و تحریمها عقب نشینی کرده یا پیشرفت کرده است. کاملا روشن است که ایران پیشرفت زیادی کرده است. از این رو بار دیگر تکرار می کنم که ایران همه چیز خود را فدا خواهد کرد ولی تسلیم تصمیمات غرب یا دیگران نخواهد شد. ایران در سه دهه اخیر این مسئله را اثبات کرده است. سیاست دشمنی با ایران نتیجه ای نخواهد داشت و من می گویم هرچه فشارها و تهدیدهای آنان علیه ایران بیشتر شود، عزم ما راسخ تر و پیشرفت ما بیشتر خواهد شد.

صالحی در پاسخ به این سئوال که نیروگاه هسته ای بوشهر چه زمانی با تمام ظرفیت شروع به فعالیت خواهد کرد؟ گفت: در خصوص نیروگاه بوشهر عملیات ساخت آن به پایان رسیده و بخار به قلب نیروگاه تزریق شده و توربین شروع به کار کرده است و مراحل راه اندازی نیروگاه به خوبی پیش می رود به طوری که می توانم بگویم این نیروگاه در آینده ای نزدیک به صورت آزمایشی شروع به فعالیت برای تولید انرژی برق و اتصال آن به شبکه سراسری خواهد کرد. در خصوص نیروگاه بوشهر، مسئله را تمام شده تلقی می کنیم و مایلم از طریق شبکه روسیا الیوم قدردانی ایران را از دولت و ملت روسیه اعلام کنم. ما از تلاش های روسیه برای راه اندازی نیروگاه بوشهر قدردانی می کنیم. اکنون ایران با تجربیات داخلی خود قصد دارد تا سه یا چهار سال دیگر رئاکتور اراک را راه اندازی کند. قدرت این رئاکتور چهل و پنج مگاوات خواهد بود.

صالحی درباره طرح روسیه برای حل مسئله هسته ای ایران و مهمترین نکات طرح پیشنهادی روسیه و پاسخ ایران به این پیشنهاد گفت: ابتدا از روسیه به علت تلاش های سازنده اش برای یافتن راه حلی برای مسئله هسته ای ایران قدردانی می کنم. از نظر ما این پیشنهاد گامی به جلو است که می تواند درها را برای خروج از بحران بازکند. از این رو پیشنهاد روسیه را گامی مثبت می دانیم که حسن نیت این کشور را نشان می دهد. ولی ما هنوز جزئیات این پیشنهاد را دریافت نکرده ایم ولی نامه ای از برادرم سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دریافت کرده ام که مرا به دیدار از روسیه در آینده نزدیک برای رایزنی درباره برنامه هسته ای ایران و مسائل منطقه ای و بین المللی دعوت کرده است. ولی در شرایطی که ایران تلاش می کند راه جدیدی برای حل مسئله هسته ای خود پیدا کند، غرب به این ادعای خود ادامه می دهد که ایران در حال ساخت موشکهایی است که می توانند کلاهک هسته ای حمل کنند. این رفتار نشان می دهد که غرب به دنبال راه حلی عادلانه نیست بلکه می خواهد ایران زیر نفوذش باشد. ما برای هرگونه مذاکره و همکاری با همه طرفها بر اساس قوانین آژانس بین المللی انرژی اتمی و بر اساس ارائه طرحی جدید آماده ایم ولی وقتی جزئیات طرح پیشنهادی روسیه را دریافت کنیم، می توانیم بهتر با آن تعامل کنیم.

وزیر امور خارجه ایران تعامل غرب با برنامه هسته ای ایران را بازی سیاسی برای اعمال فشار و تهدید علیه ایران دانست تا این کشور تسلیم خواسته های سیاسی غرب شود. به عبارت دیگر مسئله هسته ای به خودی خود مشکل اصلی نیست زیرا غرب تلاش می کند این ادعاهای خود را انتشار دهد که ایران به دنبال سلاح هسته ای است. ولی غرب به خوبی می داند که ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست و اگر قصد ساخت آن را داشت ترسی از اعلام آن نداشت. ولی وقتی تاکید می کنیم اسلام هرنوع سلاح هسته ای را حرام دانسته است چگونه نظام اسلامی ایران می تواند اقدام به ساخت آن کند. از این رو غرب اطمینان دارد که ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست ولی به دنبال بهانه ای برای ادامه فشار بر ایران است تا این کشور را مجبور کند در برابر تصمیماتش سر فرود آورد. سلاح هسته ای هم ابزار فشاری مانند حقوق بشر یا دموکراسی یا تروریسم است که غرب از آنها به عنوان ابزاری علیه دیگر کشورها استفاده می کند. ابزاری که برای فشار بر کشور ما مورد استفاده قرار گرفت برنامه هسته ای ما و این ادعا بود که ایران قصد ساخت سلاح هسته ای را دارد. این بازی سیاسی هیچ نفعی برای غرب نخواهد داشت. به نظر من غرب به تدریج به این نتیجه رسیده است که باید خود را از تنگنایی که به علت برنامه هسته ای ما در آن گرفتار شده است نجات دهد به گونه ای که آبرویش حفظ شود. ما مشکلی برای دستیابی به راه حلی که برای همه طرفها رضایت بخش باشد بر اساس فرمول برد- برد نداریم به طوری که غرب آبرویش را حفظ کند و ایران نیز به فعالیتهای هسته ای صلح آمیز خود زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه دهد.

صالحی در پاسخ به این سئوال که ایران چه واکنشی به تحمیل شدن پنجمین دور تحریمهای غرب علیه خود نشان خواهد داد گفت: همانطور که گفتم غرب سی سال است که ایران را تحریم کرده و علیه آن اعمال فشار می کند ولی چه نتیجه ای گرفته است؟ هیچ چیز. ایران کشوری بزرگ است و ویژگی های خاص خود را دارد. ایران با پانزده کشور همسایه است و در یکی از مهمترین مناطق جهان واقع شده است و موقعیت ژئوپلتیک و راهبردی ممتازی دارد. ایران کشور پهناوری است که ظرفیت های انسانی فراوانی دارد. بنابراین چگونه می توانند جلوی پیشرفت ایران را بگیرند؟ بار دیگر می گویم که ایران کشوری نیست که به این سادگی تسلیم شود. درست است که تحریمها در برخی جنبه ها بر ایران تاثیر گذاشته است ولی نمی تواند چرخه پیشرفت ما را متوقف کند بلکه برعکس، ما را برای تلاش بیشتر و خودکفایی بیشتر مصمم خواهد کرد. ایران انواع موشکها را با بردهای متفاوت می سازد. ایران رادار و هواپیمای جنگی و زیردریایی و کشتی و سلاحهای دفاعی می سازد. طبعا ادعا نمی کنیم که صنایع ما همردیف صنایع غرب یا روسیه است ولی آنچه را نیاز داریم و ما را از دیگران بی نیاز می کند می سازیم.

صالحی در پاسخ به این سئوال که ایران و روسیه چه منافع مشترکی دارند که موجب شده است مسکو از موضع طهران در خصوص برنامه هسته ای خود حمایت کند؟ گفت: روسیه مهمترین همسایه ایران است و ایران هم به نظر من مهمترین همسایه روسیه است. این واقعیتی است که تاریخ آن را ثابت می کند. اگر اندکی به تاریخ بازگردیم می بینیم که آمریکا از همه ابزارها و راهها برای سرنگون کردن اتحاد جماهیر شوروی استفاده کرد و اکنون جمهوری فدرال روسیه از نظر سیاسی و اقتصادی و نظامی به کشوری قدرتمند در سطح بین المللی تبدیل شده است. از آنجا که آمریکا به دنبال گسترش سیطره خود بر جهان است، باید تنها رقیب نظامی خود را که روسیه است محدود کند یا شکست دهد. از این رو مناطق نفوذ ناتو را گسترش داد تا به مرزهای روسیه رسید تا بر روسیه فشار بیاورد. اکنون در مرزهای روسیه فقط ایران است که زیر نفوذ ناتو نیست. غرب با سیطره بر ایران می تواند حلقه محاصره خود را علیه روسیه تکمیل کند. در صورتی که ایران به جمع کشورهای زیر نفوذ غرب باز گردد در این صورت ناتو به طور کامل می تواند روسیه را محاصره کند. از این رو ایران اهمیت حیاتی برای روسیه دارد و برعکس این مسئله هم صحیح است. به نظر من ایران و روسیه به یکدیگر نیاز دارند.

صالحی در پاسخ به این سئوال که آیا تهران پیش بینی می کند که مسکو به حمایت خود از موضع ایران به ویژه در پرونده هسته ای ادامه دهد؟ گفت: ما اطمینان داریم که روسیه به حمایت خود از موضع ایران ادامه خواهد داد. ایران در عین حال به خوبی می داند که روسیه ویژگی ها و دیدگاههای سیاسی خاص خود را دارد. ولی در مجموع، معتقدیم به نفع روسیه و صلح منطقه ای و بین المللی است که روسیه در مسائل سیاسی منطقه ای و بین المللی همچنان در کنار ایران باقی بماند.
 

نظر شما :