صالحی: روابط ایران و اروپا عادی می‌شود

۰۱ مرداد ۱۳۹۰ | ۲۰:۲۰ کد : ۱۴۸۱۶ سرخط اخبار
وزیر خارجه کشورمان پیشنهاد روسیه در بحث هسته‌یی را اقدامی مثبت خواند و گفت: این اقدام روسیه نشان‌دهنده‌ی تلاش مسکو برای گشودن در‌هاست، اما نیاز است برای بررسی آن ایران به طور رسمی در جریان این پیشنهاد و جزییاتش قرار گیرد.

علی اکبر صالحی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که آیا درباره پیشنهاد جدید وزیر خارجه‌ی روسیه برای حل مسائل بین ایران و آژانس با ایران نیز گفت‌وگویی انجام شده است یا خیر؟ اظهار کرد: ایران پیشنهاد مطرح شده از سوی وزیر خارجه‌ی روسیه را به طور مکتوب دریافت نکرده است اما من پیش از آن نامه‌ای از سوی لاوروف دریافت کردم که در آن به اهمیت رایزنی بین ایران و روسیه تاکید شده بود و پاسخ نامه را دادیم و امیدوارم در آینده‌ی نزدیک ملاقاتی با یکدیگر داشته باشیم.

رایزنی‌های تهران ـ مسکو درباره مسائل منطقه‌یی موثر است

او ادامه داد: در این نامه خیلی مسائل از جمله تحولات منطقه، روابط دوجانبه و مسائل بین‌المللی مطرح شده است و معتقدم رایزنی‌های تهران ـ مسکو در ارتباط با این موضوعات می‌تواند موثر باشد.

در بیانیه‌ آمانو مطالبی متفاوت از توافق مطرح شد

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که شما در دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آمادگی ایران برای همکاری با آژانس در پاسخ به سوالاتی که از ایران دارد سخن گفتید و دو روز بعد وزیر خارجه روسیه پیشنهاد "گام به گام به جلو" را در همین رابطه بیان کرد، آیا پیش از دیدار با آمانو در جریان پیشنهاد روسیه بودید؟ گفت: در دیداری که با آمانو داشتم اعلام کردم که ما به یک ابتکار جدید نیاز داریم. به نظرمی‌آید دو طرف به موضع خود پافشاری دارند و به یک ابتکار برای خروج از بن‌بستی که آن‌ها ایجاد کردند نیاز است. از این رو پیشنهادی را به مدیرکل آژانس ارایه کردیم که در همان جمله مورد قبول هم قرار گرفت هرچند در بیانیه‌ای از سوی آمانو مطالبی متفاوت مطرح شد اما از نظر ما آن بیانیه خیلی نافی تفاهم و صحبت‌های ما در جلسه‌ی مشترک نیست و قرار شده کارشناسان دو طرف با یکدیگر گفت‌وگو کنند و به مکانیزمی جدید در چارچوب توافق‌نامه مدالیتی میان ایران و آژانس (2007) برسند.

باید به طور رسمی در جریان پیشنهاد لاوروف قرار بگیریم

پیشنهاد لاوروف نشان‌دهنده‌ی تلاش روسیه برای گشودن درهاست

وی تصریح کرد: بعد از اعلام آمادگی ایران برای گفت‌وگو با آژانس شاهد پیشنهاد روسیه بودیم و ما این اقدم مسکو را مثبت تلقی می‌کنیم و نشان‌دهنده‌ی تلاش روسیه برای گشودن درهاست. البته نیاز است تا ما در این‌باره به طور رسمی در جریان قرار بگیریم و باید بر روی آن کارشناسی شود اما در مجموع این اقدام مسکو را مثبت می‌دانیم.

ایران و اروپا مکمل یکدیگرند

وزیر خارجه کشورمان در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: معتقدم ایران و اروپا مکمل یکدیگر هستند. ایران به لحاظ موقعیت ژئواستراتژیک و ژئوپلتیک و منبع انرژی بودن و اروپا به عنوان یک بازیگر و نقش‌آفرین مهم بین‌المللی نیازمند به یکدیگر هستند و دلیلی ندارد نسبت به مسائلی که قابل حل و فصل است دچار افت در روابط‌مان باشیم.

صالحی در ادامه در پاسخ به این پرسش که مشکلات و مسائلی که در ارتباط با مبادلات بانکی میان ایران و اروپا وجود دارد در حال بهبود یافتن است؟ با اشاره به رویکردش در تعامل با اروپا تصریح کرد: خوشبختانه به نظر می‌آید اروپا هم نسبت به رویکرد مثبت ایران در ارتباط با خودش واکنش مثبت داشته است.

او سفر اخیرش به اروپا را موفقیت‌آمیز خواند و گفت: بنا به دعوت دو کشور اروپایی (اسلونی و اتریش) به اروپا سفر داشتم و معتقدم اگر ما در تماس و رایزنی‌های مستمر با اروپا باشیم سوءتفاهم‌ها و بی‌اعتمادی‌هایی که معتقدم بی‌دلیل به وجود آمده را می‌توان برطرف کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان بر صبر و حوصله در بهبود روابط با اروپا تاکید کرد و گفت: مسائلی برای ما در ارتباط با اروپا وجود دارد که به صراحت در گفت‌وگو با آن‌ها بیان می‌کنیم اما این به رایزنی مستمر نیاز دارد.

روابط ایران و اروپا آرام آرام عادی می‌شود

صالحی تصریح کرد: این تصمیم از سوی ایران و اتحادیه اروپا اتخاذ شده که رایزنی‌ها را استمرار دهیم تا آرام آرام روابط‌مان را به وضعیتی عادی برسانیم.

باید برای رفع مشکل با هند صبور باشیم

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که با توجه به مشکلات در نقل و انتقالات بانکی میان ایران و هند، روابط دو کشور به‌ویژه در زمینه‌ی صدور نفت و گاز در چه وضعیتی است؟ گفت: هند کشور مهم و بزرگی است و روابط ما با این کشور دیرینه است. موضوع میان ایران و هند درباره نقل و انتقال بانکی در صدور نفت و گاز یک موضوع اقتصادی ـ تجاری است که فکر می‌کنم با رایزنی قابل حل و فصل است و در سفر قائم‌مقام وزیر خارجه هند به ایران در دیدار با وی به طور مفصل در این‌باره صحبت کردیم و امیدواریم در آینده‌ی نه چندان دور حل شود.

وی در رابطه با قطع احتمالی صادرات نفت ایران به هند گفت: در این امور باید با صبر و حوصله پیش رفت.

نظر شما :