ایران ادعای اوپک را رد کرد

۰۱ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۴ کد : ۱۴۸۰۸ سرخط اخبار
در گزارشی سالانه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، تغییراتی در جایگاه‌ کشورهای عضو صورت گرفته است که برخی از این تغییرات از سوی نماینده ایران در اوپک سوال برانگیز و برخی قابل پیش‌بینی عنوان شد.

گزارش اوپک عنوان کرده که نیجریه توانسته جایگاه‌ ایران را به عنوان دومین صادر کننده نفت با 2میلیون و 248 هزار بشکه در روز تصاحب کند.

در این باره محمدعلی خطیبی طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا رقم‌های ارائه شده از سوی کشور نیجریه را سوال بر انگیز دانست و توضیح داد: معلوم نیست چگونه وقتی تولید این کشور افزایش نداشته، صادراتش افزایش داشته است!

وی افزود:‌ همچنین در این گزارش بخش درآمدهای حاصل از صادرات نفت، درآمد ایران از نیجریه در سال 2010 بیشتر ثبت شده است. پس چگونه درآمد نیجریه با وجود افزایش صادرات و با توجه به سبک و مرغوب‌تر بودن نفت خام آن از ایران کم‌تر است؟

وی با اظهار این که در حال حاضر کارشناسان ایرانی در حال بررسی این آمار هستند، تصریح کرد: این کارشناسان برخی از ارقام ارائه شده در این گزارش را مبهم می‌دانند و افزایش صادرات نیجریه را تایید نمی‌کنند.

او در پاسخ به این سوال که آیا در این شرایط باید ایران نگران جایگاه خود (دومین صادر کننده) در اوپک باشد یا نه؟ تاکید کرد: مبنای سهمیه‌بندی در اوپک، تولید است نه صادرات و ایران کماکان دومین تولیدکننده اوپک است و جایگاهش تغییری نکرده است.

نماینده ایران در اوپک یادآور شد: بخش آماری اوپک که اقدام به انتشار این آمار می‌کند، هیچ‌گاه این آمارها را مورد تجزیه و تحلیل قرار نمی‌دهد و قضاوت نمی‌کند.

خطیبی با اظهار این که آمارهای اعلام شده در گزارش سالانه اوپک رسمی محسوب می‌شود، گفت: البته این گزارش از طریق پرسش‌نامه‌هایی که در اختیار کشورهای عضو قرار می‌گیرد، تهیه می‌شود.

به گفته وی، در هر صورت آن چه که مهم است میزان تولید است نه صادرات و بر این اساس ایران هم‌چنان دومین تولید کننده بزرگ نفت است.

 پیشی گرفتن ونزوئلا از عربستان قابل پیش‌بینی بود

در قسمتی دیگر از گزارش سالانه اوپک، ونزوئلا با کشفیات جدید ذخایر نفت، از عربستان به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر نفت جهان پیشی گرفته است.

بر اساس این گزارش ذخایر اثبات شده نفت ونزوئلا به 295 میلیارد بشکه رسیده که 40 درصد بیشتر از گزارش سال گذشته است. این در حالیست که ذخایر نفت عربستان حدود 264 میلیارد بشکه است.

با وجود این که عنوان می‌شود که تحلیلگران غربی نسبت به صحت آمار اعلامی ونزوئلا درباره ذخایر جدید نفت این کشور تردید دارند، خطیبی اظهار کرد: با توجه به این که در دو سال گذشته ونزوئلا نسبت به افزایش ذخایر خود اقدام کرد، پیشتازی این کشور از عربستان قابل پیش‌بینی بود.

در این گزارش ذخایر نفت ایران و عراق نیز در سال 2010 با رشدی به ترتیب 10 و 24 داشت.

نظر شما :