امام موسی صدر و همراهانش بدست معمر قذافی به شهادت رسیده‌اند

۰۱ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۵۱ کد : ۱۴۸۰۵ سرخط اخبار
"عبدالمنعم الهونی " یکی از نمایندگان شورای انتقالی لیبی ضمن ابراز امیدواری از زنده بودن امام موسی صدر گفت: اطلاعاتی که ما در اختیار داریم نشان می‌دهد،‌ امام موسی صدر و همراهانش بدست معمر قذافی به شهادت رسیده‌اند.
 
"عبدالمنعم الهونی " از نمایندگان شورای انتقالی لیبی که به قاهره سفر کرده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره مسائل گوناگون و جاری در لیبی و از جمله سرنوشت امام "موسی صدر " بیان کرد.

وی معتقد است که امام موسی صدر توسط قذافی و به دستور مستقیم وی به قتل رسیده است.
الهونی با ابراز اطمینان از به شهادت رسیدن امام موسی صدر تاکید کرد: هرکس می‌خواهد در این‌باره مطمئن شود، می‌تواند از "موسی کوسا "، وزیر خارجه‌اش پرس‌و‌جو کند.
نماینده شورای انتقالی لیبی افزود: اطلاعاتی که ما در اختیار داریم عنوان می‌کند که قذافی امام موسی صدر و همراهانش را به قتل رسانده است.
به ادعای وی، این اطلاعات را یکی از افسرانی به وی داده که یکی از دوستان نزدیکش شاهد این جنایت بوده است.
الهونی به بحث و مناقشه‌‌ای اشاره می‌کند که بین قذافی و امام موسی صدر در خصوص تشیع روی داد که این بحث عدم اطلاع و اشراف قذافی به علوم اسلامی را برملا کرد و همین امر خشم رهبر لیبی را برانگیخت و خواستار کشتن وی و همراهانش شد.
وی همچنین از محل دفن وی ابراز بی‌اطلاعی کرد.

آنچه در پی می‌آید، متن کامل این مصاحبه است.

فارس: در ابتدا می‌خواهیم ما را از آخرین تغییر و تحولات در عرصه نظامی لیبی مطلع کنید؟

الهونی: مخالفان در عرصه نظامی در سه جبهه کوه‌های غربی و مصراته و نزدیکی‌های طرابلس پایتخت لیبی موفقیت‌هایی کسب کرده و پیش‌رویی‌هایی داشته‌اند، اما این پیروزی‌ها برای ما چندان دلچسب و خوشایند نیست، چون در هر دو طرف شاهد از بین رفتن شهروندان و غیرنظامیان بی‌گناه هستیم و آرزو می‌کردیم، ای کاش این انسان عجیب و غریب برسر عقل بیاید و تصمیمی بگیرد که مانع ریختن بیش از پیش خون‌ ملت لیبی و از بین رفتن منافع و ثروت‌هایشان شود و پس از 41 سال قرار داشتن در راس قدرت و ایجاد فساد و خرابی و برای جلوگیری از ریخته شدن خون‌ها راضی به کناره‌گیری از قدرت شود که متاسفانه چنین ندیدیم.

فارس: با توجه به این که شما در سپتامبر 41 سال پیش در انقلاب فاتح در کنار قذافی بودید،‌ آیا توصیه‌ای به وی داشته‌اید یا خیر؟

الهونی: چرا در اولین روزهای انقلاب تلاش کردم به او بفهمانم که ملت لیبی در چه بحرانی بسرمی برد و تنها راه خروج از بحران کناره‌گیری وی و خانواده‌اش از قدرت و خروج آنها به شکلی امن از کشور است، اما غرور و تکبری که به آن دچار شده بود، باعث شد، ‌پیشنهاد مرا نپذیرد و حتی حاضر نشود، در‌ این‌باره با من گفت‌وگو کند، بعد از آن چندین بار دیگر تلاش کردم، صحبت درباره این موضوع را با وی از سر گیرم و حتی بارها با او تلفنی تماس گرفتم، اما حاضر نشد با من صحبت کند.

فارس: این حادثه دقیقا چه وقت روی داد؟

الهونی: این گفت‌وگوها در اولین روزهای انقلاب روی داد، روزهای اول 17 فوریه تا اواخر آن ماه، پس از آن ارتباطم با رژیم قطع شد و بطور کامل درگیر انقلاب شدم و ان شاء الله که ارده ملت لیبی بر رژیم قذافی پیروز شود.

فارس: موضع کشورهای همجوار بویژه مصر در برابر انقلاب لیبی چگونه بود؟

الهونی: مصر انقلاب بزرگی را توسط جوانان 25 ژانویه رقم زد و روشنگری بسیاری در افکار و اندیشه‌های جوانان عرب جهت ایجاد تغییر و تحول در جوامع‌ خود بوجود آورد، همچنین این ملت با تمام توان و امکانات در کنار ملت لیبی ایستادگی کرد و در شرق نیازهای هموطنان ما را برآورده ساخت، کمکی‌های بشردوستانه آنها نیز هیچ‌گاه نه توسط ملت و نه دولت مصر متوقف نشد و آنها هرچه در توان داشتند نیازهای دارویی و غذایی ما را برآورده کردند و سندیکای پزشکان مصر کمک‌های بسیاری به ما کرد، حتی 70 پزشک مصری با مسئولیت خود به لیبی آمدند و در اولین روزهای انقلاب عملیات‌های جراحی چندی در بیمارستان‌های صحرایی بر روی مجروحان انجام دادند، ما هیچ وقت این از خودگذشتگی و کمک را فراموش نمی‌کنیم.

- پیش از این گفته بودید که قذافی مرتکب جنایات بیشماری در حق سیاستمداران لیبی و عرب شد، این گفته تا چه اندازه صحت دارد، فکر می‌کنید چه برسر امام موسی صدر و همراهانش 30 سال پیش در لیبی آمده است؟

- اکنون اطمینان داریم، اما موسی صدر توسط قذافی و به دستور مستقیم او به قتل رسیده و هرکس می‌خواهد در این‌باره مطمئن شود، می‌تواند از موسی کوسا، وزیر خارجه‌اش پرس‌و‌جو کند و شکاف‌های اخیر بوجود آمده در سران رژیم فجایعی را برملا ساخت که کسی از آنها جز خود قذافی و اطرافیانش خبر نداشتند و قضایای بسیار وحشتناک و جنایتکارانه‌ای بودند که در حق ملت لیبی و غیر لیبی‌ها به اجرا گذاشته شدند، با برخی از افرادی که از رژیم قذافی جدا شده بودند، دیدارهایی داشته‌ام آنها طی این دیدارها از فجایعی پرده برداشتند که در باور هیچ‌کس نمی‌گنجد.

- اما چه چیز موجب شد قذافی اقدام به کشتن روحانی چون امام موسی صدر کند، درحالی که وی مهمان قذافی بود، آیا در پس این قضیه هدفی سیاسی نهفته بود؟

- نه صرفا هدف سیاسی نبود، میان قذافی و امام موسی چه هنگام استقبال از وی و چه در زمان دیدارش از لیبی با همراهانش بحث و مناقشه‌هایی روی و همانطور که می‌دانید، قذافی ادعا می‌کند، به تمام مسائل و قضایا از جمله امور مذهبی و سیاسی آگاه است و هنگام دیدار قذافی با امام موسی صدر،‌ قذافی به مسئله تشیع پرداخت و بر آن شک و شبهه‌هایی وارد کرد، پاسخ امام موسی صدر به قذافی بسیار محکم و قاطعانه بود و قذافی را به نادانی و جهالت در علوم اسلامی بطور کلی چه شیعه و چه سنی متهم کرد، واکنش قذافی به این سخنان توهین و ناسزا گفتن بود که امام موسی صدر هم پاسخ وی را داد و او را به خیانت و مزدوری متهم کرد، همین موضوع خشم قذافی را برانگیخت و خواستار کشتن وی و همراهانش شد و عملا چند روز بعد آنها را فراخواند و در حضور قذافی طی جنایتی که در باور هیچ انسانی نمی‌گنجد، او و همراهانش را کشت.

البته ارتکاب چنین جنایاتی از خصوصیات قذافی حتی در سال‌های اخیر بوده، ‌مثلا در سال 2003 دو نفر از نزدیکان قذافی که با سمت افسر در ارتش وی خدمت می‌کردند،‌ به این نتیجه رسیدند که قذافی به دلیل ارتکاب کارهای غیراخلاقی موجب ننگ و رسوایی در قبیله آنها شده، به همین دلیل تصمیم گرفتند او را بکشند و برای این منظور توطئه‌ای تدارک دیدند، اما با کمال تاسف مقرر کردند، یکی از دوستان خود را در این عملیات شرکت دهند و هم او بود که موجب برملا کردن توطئه‌شان نزد قذافی شد و نمی‌دانید قذافی چه انتقام وحشتناکی از آنها گرفت. او حتی تصاویر جنایات و شکنجه‌های خود را برای سربازان و نیروهای نظامی‌اش منتشر می‌کند تا آنها از آن درس عبرت بگیرند.

- اما آیا فکر نمی‌کنید که امام موسی صدر همچنان در قید حیات است و در یکی از زندان‌های لیبی بسرمی‌برد؟

- اینها تصوراتی است که نزد برادران لبنانی ما وجود دارد و امیدوارم حقیقت داشته باشد و ایشان در قید حیات باشند، اما اطلاعاتی که ما در اختیار داریم عنوان می‌کند که قذافی امام موسی صدر و همراهانش را به قتل رسانده است.

- آیا منابع شما موثق هستند و دلایل و مدارکی در این‌باره وجود دارد؟

- من به این منابع اطمینان دارم و این خبر را یکی از افسرانی به من داد که یکی از دوستان نزدیکش شاهد این جنایت بود.

- بنابراین امام موسی صدر و همراهانش کجا به خاک سپرده شدند، در صحرا یا در شهر؛ آیا اطلاعات دقیقی درباره این مکان دارید؟

- آنها در جایی دفن شدند که ما از آن بی‌اطلاع هستیم،‌ در یکی از مناطق سرت و هنگامی‌که لیبی آزاد شود، به دنبال مزار آنها خواهیم گشت.

- گزارش‌هایی خبری وجود داشت که نشان می‌دهد در این اواخر گفت‌وگوهایی میان شورای انتقالی با نمایندگان رژیم قذافی انجام شده آیا این واقعیت دارد؟

- به شما اطمینان می دهم تا کنون هیچ تماس یا مذاکره و گفت‌وگویی میان شورای انتقالی با نمایندگان قذافی یا سران رژیم وی انجام نشده، اما بواسطه طرف سوم مثل کشورهای اروپایی یا آفریقایی نامه‌هایی رد و بدل شده است.

- گزارش‌هایی منتشر شده که در نیات واقعی نیروهای بین المللی از جمله ناتو جهت غلبه بر نیروهای قذافی شک و تردید‌هایی مطرح و نشان می‌دهد پیمان ناتو درصدد طولانی کردن جنگ است تا به این طریق به اهداف مورد نظر خود در لیبی دست یابد چه در غیر این صورت می‌توانست مثل رژیم صدام حکومت قذافی را نیز به سرعت درهم بپیچد، ارزیابی شما از این گزارش‌ها چیست؟

- در ابتدا می‌خواهم این سوال را از شما بکنم که مخالفان قذافی با این امکانات نظامی چه کاری را می‌توانند از پیش ببرند؛ اگر دخالت ناتو نبود، قذافی قتل عامی تمام عیار در لیبی انجام می‌داد،‌ چه پیش از ورود ناتو به لیبی به سربازانش دستور داده بود، می‌خواهد هنگامی که در بنغازی می‌ایستد، شهر طوقه را ببیند، این حرف چه معنایی دارد،‌ غیر از این که قذافی تصمیم گرفته تمام این مناطق را با خاک یکسان و مردمانش را قتل عام کند.
وقتی هم که ما از برادران عربمان در همان ابتدای انقلاب خواستیم به ما کمک کنند‌ و خودم یادداشتی را برای اتحادیه عرب بردم و خواستار دخالت نظامی و سیاسی و بکار بردن فشار علیه قذافی شدم، تا کشتاری رخ ندهد، هیچ پاسخی نشنیدم.

- اما بسیاری اعتقاد دارند، حملات ناتو بسیار ضعیف‌تر از آن چیزی است که مخالفان انتظار آن را دارند؟

- ما از ناتو خواستیم به ما در برابر حملات قذافی کمک کند، اما آنها از نیروهایشان براساس طرح‌ها و برنامه‌های خود استفاده می‌کنند که این مورد انتظار انقلابیون نیست، ما نیز نمی‌دانیم آنها توان از بین بردن قذافی را دارند یا خیر؛ خودشان که می‌گویند، ما شناختی از منطقه نداریم و باید فرصت کافی به ما داده شود تا اطلاعات لازم از مواضع و پایگاه‌های قذافی بدست آوریم، اما همکاری خوبی میان مخالفان که از مواضع قذافی مطلع هستند، با ناتو وجود دارد و هم اکنون فکر می‌کنم، تمرکز حملات ناتو بر مواضع قذافی بیشتر شده و این حملات تاثیرگذاری بیشتری دارد.

- اظهاراتی وجود دارد مبنی بر این که برخی ازکشورهای عربی کمک‌هایی به رژیم قذافی می‌کنند،‌ آیا این گفته صحت دارد؟

- تصور نمی‌کنم کشور عربی وجود داشته باشد که به قذافی کمک کند، اما او از مزدوران آفریقایی و روسی و اوکراینی و صربی در برابر روزی 500 دلار استفاده می‌کند، در مصراته دختران اوکراینی را دیدیم که در کنار نیروهای قذافی می‌جنگیدند.

- آیا آمار و ارقامی از تعداد کشته‌شدگان از زمان آغاز انقلاب لیبی در 17 فوریه تاکنون در اختیار دارید؟

- کشته‌شدگان دو طرف پا را از 35 هزار نفر فراتر نهاد، به عنوان مثال در شهر مصراته بیش از 3 هزار نفر کشته و 15 هزار نفر مجروح شدند، در میان نیروهای قذافی نیز گفته می‌شود که بیش از 5 هزار نفر کشته و 20 هزار نفر مجروح شده‌اند، اما اطمینان دارم، هنگامی‌که جنگ به پایان برسد و کشته‌ها شمارش شوند، بالطبع تعداد بسیار فراتر از این عدد خواهد بود.

- چگونه بر سلاح دست می‌یابید، آیا از کشورهای مجاور قاچاق می‌شود یا از طریق ناتو در اختیار شما قرار داده می‌شود؟

- سلاح‌هایی را که در اختیار داریم، در واقع غنیمت‌هایی است که از نیروهای قذافی طی درگیری‌ها گرفتیم، همچنین نیروهای قذافی که از ارتش جدا و به مخالفان ملحق می‌شوند با خود سلاح‌هایی به همراه دارند و این اتفاقاتی است که هر روز رخ می‌دهد،‌ اما منکر نمی‌شویم که کمک‌های نظامی هم از برخی کشورهای اسلامی دریافت می‌کنیم اما این کمک‌ها فراتر از هفت‌تیر و تفنگ نیست.

- اما رژیم قذافی اعلام کرد که سلاح‌هایی از برخی کشورهای عربی مانند قطر دریافت می‌کنید؟

- آنچه قذافی ادعا کرده دروغی بیش نیست و تصاویری که منتشر کرده که تسلیحاتی را نشان می‌دهد که بر روی آنها نوشته ارسالی از قطر دروغ محض است، آیا به نظر شما این منطقی است که کشوری به مخالفان یک کشور سلاح تقدیم کند و بر روی آن بنویسد از طرف قطر و آن را در انظار عامه قرار دهد،‌ واقعیت امر این است که قطر تاکنون غیر از حمایت‌های معنوی و سیاسی حمایت دیگر از ما انجام نداده است.

- باتوجه به شناختی که از قذافی داری، فرجام کار او را چگونه می‌بینی؟

- تصور می‌کنم، این دیکتاتور زندگی خون‌باری را پشت سر گذاشته و هنگامی که تصمیم گرفت، بر ملت خود فائق آید و خون لیبی‌ها را بر زمین ریخت، چنین فرجامی نیز در انتظار او خواهد بود و به نظر من او به اواخر حکومت خود نزدیک شده بویژه پس از این که حضور وی محدود به طرابلس و برخی از مناطق اطراف آن شده است.

( ۲ )

نظر شما :