اخراج سفیر لیبی در اسپانیا

۰۸ تیر ۱۳۹۰ | ۱۸:۲۳ کد : ۱۴۲۰۸ سرخط اخبار
سخنگوی شورای ملی انتقالی لیبی تصریح کرد: در پی صدور حکم جلب معمر قذافی از سوی دادگاه جنایی بین‌المللی دیگر فرصتی برای مذاکره با وی وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه‌ی الجزیره، محمود الشمام، سخنگوی شورای ملی انتقالی لیبی بعد از دیدار هیات رهبران شورای انتقالی به ریاست محمود جبریل، مسئول امور دیپلماسی در شورای انتقالی با نیکولاسارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه گفت: تصور نمی‌کنم که دیگر مجالی برای ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم با معمر قذافی، رهبر لیبی وجود داشته باشد.

الشمام افزود: ما اراده و راهکار لازم را برای آزادسازی کشورمان از دست نظام دیکتاتوری داریم و این مساله به زودی اتفاق خواهد افتاد و ما از تمامی منابع‌مان برای دستیابی به اهداف‌مان استفاده خواهیم کرد.

از سوی دیگر، چین از دادگاه جنایی بین‌المللی خواست با درایت در قبال وظایفش عمل کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص حکم جلب معمر قذافی اعلام کرد که عادلانه عمل کردن دادگاه به برقراری ثبات و صلح در لیبی منجر می‌شود.

از سوی دیگر لوئیس مورینو اوکامپو، دادستان کل دادگاه جنایی بین‌المللی اعلام کرد: معمر قذافی هرگز از مجازات رهایی نخواهد یافت.

اوکامپو احتمال اینکه سرنوشت معمر قذافی مانند سرنوشت عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان شود را بعید دانست.

دادستان کل لاهه اعلام کرد: من هرگز از ناتو نخواهم خواست که حکم جلب قذافی را اجرا کند.

اوکامپو تصریح کرد: انقلابیون وعده کردند که قذافی را دستگیر خواهند کرد و بهترین راه این است که خود آنها این سه مظنون را دستگیر کند.

این در حالی است که بلغارستان و کرواسی شورای انتقالی لیبی را به عنوان نماینده قانونی ملت لیبی به رسمیت شناختند.

در بیانیه مشترک این دو کشور آمده است: شورا قادر به اداره‌ی اوضاع لیبی و ایجاد لیبی دموکرات و متحد براساس حاکمیت قانون و احترام به اصول جهانی حقوق بشر است.

در این بیانیه آمده است: زمان قذافی پایان یافته و باید فورا قدرت را ترک کند و در دادگاه جنایی حاضر شود.

از سوی دیگر، استیفن هارپر، نخست وزیر کانادا از مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی خواست به کانادا سفر کند.

جان برد، وزیر خارجه کانادا که به بنغازی سفر کرده است این دعوت نامه را به عبدالجلیل تقدیم کرد.

از سوی دیگر، دهها تن از فعالان صلح عصر سه شنبه در برابر ساختمان پارلمان انگلیس تظاهرات کرده و به ادامه عملیات نظامی نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در لیبی اعتراض کردند.

این در حالی بود که تعدادی از طرفداران معمر قذافی نیز در برابر دفتر نخست وزیری انگلیس تظاهرات کردند.

تظاهرات مخالفان جنگ لیبی که از سوی ائتلاف "جنگ را متوقف کنید" و ائتلاف "تلاش خلع سلاح هسته‌ای" به مناسبت صدمین روز عملیات ناتو برگزار شد، تظاهرکنندگان اعلام کردند که هزاران بمب طی یک هفته بر سر مردم لیبی ریخته شده است و ناتو باید بداند که دست به کشتار غیرنظامیان می‌زند.

از سوی دیگر جمعه القماطی، هماهنگ کننده کل شورای انتقالی لیبی اعلام کرد: انقلابیون توانستند بعد از درگیری با گردان‌های قذافی یک پایگاه نظامی را که مملو از سلاح و ذخایر تسلیحاتی بود در نزدیکی شهر الزنتان به تصرف خود درآورند.

همچنین روزنامه‌ی فرامنطقه‌ای القدس العربی نوشت: دولت اسپانیا در پیامی به عبدالسلام برینی، سفیر لیبی در مادرید از وی خواسته است به همراه سه دیپلمات دیگر اسپانیا را ترک کند.

در بیانیه‌ی دولت اسپانیا آمده است: این اخراج به این دلیل بوده است که آنها نمایندگان نظامی هستند که دیگر مشروعیت ندارند.

مادرید سه دیپلمات دیگر لیبی را که یکی از آنها نماینده سازمان اطلاعات خارجی لیبی است، نیز اخراج کرده است.

این چهار دیپلمات از راه زمینی مجبور به ترک اسپانیا شدند.



نظر شما :