احتمال توافق جدید گازی میان ایران و پاکستان

۰۵ تیر ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۵ کد : ۱۴۰۹۲ سرخط اخبار
 معاون وزیر نفت از آغاز دور جدید مذاکرات گازی ایران و پاکستان در تهران خبر داد و اعلام کرد: در صورت توافق نهایی حجم صادرات گاز ایران به این کشور تا سقف 30 میلیون متر مکعب در روز قابل افزایش است.

جواد اوجی امروز در گفتگو با مهر با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات صادرات گاز ایران به پاکستان در تهران، گفت: این نشست دو جانبه فردا یکشنبه 5 تیر ماه با حضور سرپرست وزارت نفت ایران و وزیر انرژی و منابع طبیعی پاکستان برگزار می شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه مطابق با قرارداد امضا شده ایران باید تا سال 2014 میلادی به طور متوسط روزانه 21.5 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به پاکستان صادر کند، تصریح کرد: در حال حاضر ساخت ادامه خط لوله هفتم سراسری به طول 250 کیلومتر تا مرز پاکستان در حال انجام است.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه پاکستان اخیرا درخواستی مبنی بر افزایش حجم واردات گاز طبیعی از ایران مطرح کرده است، اظهار داشت: در صورت توافق نهایی حجم صادرات گاز طبیعی ایران به این کشور همسایه تا سقف 30 میلیون متر مکعب در روز قابل افزایش است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه با تکمیل خط لوله لوله هفتم سراسری و فازهای در دست اجرای میدان پارس جنوبی امکان تامین بلند مدت گاز مورد نیاز پاکستان توسط ایران وجود دارد، بیان کرد: ظرفیت خط لوله هفتم سراسری حدود 110 میلیون متر مکعب در روز است.

 وی با یادآوری اینکه مطابق با مطالعات انجام شده تا سال 2014 میلادی مصرف گاز استانهای جنوب شرق کشور همچون سیستان و بلوچستان و کرمان تا سقف 50 تا 55 میلیون متر مکعب قابل افزایش است، خاطر نشان کرد: بر این اساس ایران گاز مازاد برای صادرات به پاکستان در اختیار دارد.

به گزارش مهر، آبان ماه سال گذشته با امضای قراردادی 55 میلیون دلاری با آی.ال.اف آلمان، مطالعات ساخت خط لوله پاکستان به منظور واردات گاز طبیعی از ایران به طور رسمی در خاک این کشور آغاز شده است.

بر اساس این قرارداد گازی این شرکت آلمانی طرح مطالعه و امکان سنجی این خط لوله گازی را در دو بخش را به جای 18 ماه در 12 ماه به پایان می رساند و در ازای آن دستمزد خود را از دولت پاکستان دریافت می کند.

از سوی دیگر پاکستان پیشتر قصد داشت طرح مطالعه و امکان سنجی خط لوله گازی ایران-پاکستان را در مدت 18 ماه انجام دهد، اما با کمبود سوخت و افزایش تقاضا در پاکستان، دولت زمان امکان سنجی این خط لوله را از 18 ماه به 12 ماه کاهش داد.

 بر اساس قرارداد 25 ساله ایران و پاکستان باید تا فروردین ماه 1393 (2014 میلادی) سالانه 7.8 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به این همسایه شرقی صادر شود.

قرارداد اصلی گازی ایران و پاکستان خرداد ماه سال گذشته با حضور محمود احمدی نژاد و آصف زرداری روسای جمهور دو کشور در تهران پاراف شده بود.

 پس از امضای این قرارداد 2 سند موافقت نامه عملیاتی و موافقت نامه رئوس ترانزیت گاز از خاک پاکستان تهیه و اسفند دو سال گذشته در ترکیه امضا شد.

 همچنین ضمانت نامه این قرارداد در دولت پاکستان و در وزارت انرژی این کشور توسط نماینده ویژه دولت پاکستان امضا و سپس بخش حساس این قرارداد گازی به دنبال نظر مشاوران حقوقی توسط نماینده دولت پاکستان دست نویس شد.

در نهایت نافذ شدن این قرارداد هفت میلیارد دلاری فروش گاز طبیعی خرداد ماه امسال در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران هم به تصویب رسید.

 خط لوله تاپی یکی دیگر از گزینه های پاکستان برای تامین گازز مورد نیاز خود است که پیش بینی می شود با ساخت خط لوله ای یکهزار و 680 کیلومتری تی.ای.پی.آی 30 میلیارد متر مکعب در سال از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند ارسال شود.

 این خط لوله انتقال گاز طبیعی از میدان گازی دولت آباد ترکمنستان آغاز می شود و موازی با بزرگراه هرات، از افغانستان به قندهار می رسد و پس از آن در پاکستان از شهر کویته به مولتان هند امتداد می یابد.


نظر شما :