احتمال اقدام تهران برای نشست اضطراری اوپک

۰۴ تیر ۱۳۹۰ | ۱۶:۴۲ کد : ۱۴۰۵۸ سرخط اخبار
 دیپلماسی ایرانی: هرچند زمان زیادی از برگزاری 159 امین نشست اوپک نگذشته است اما در همین زمان کوتاه، نشستی که بنا بود با ریاست ایران از کاهش قیمت‌ها جلوگیری کند، به تسریع این روند منجر شده است.

مقامات نفتی ایران در جریان این نشست تلاش کردند از محقق شدن خواست عربستان، امارات متحده عربی و کویت برای افزایش سقف تولید به منظور ایجاد توازن در بازار جلوگیری کنند و در این روند به موفقیت دست یافتند. اما مقامات سعودی که این نشست را یکی از بدترین اجلاس‌های اوپک توصیف کرده بودند، بلافاصله پس از بازگشت به ریاض از افزایش یک‌جانبه سقف تولید عربستان خبر دادند. به دنبال اعلام این خبر بهای نفت به 98 دلار رسید و از آن پس روند نزولی قیمت‌ها با توجه به ظرفیت مازاد تولید 5/4 میلیون بشکه‌ای عربستان آغاز شد.

این کشور که بزرگترین تولید کننده اوپک با در اختیار داشتن 70 درصد تولیدات است همچنین از کاهش بهای نفت سبک برای بازار‌های آسیایی خبر داد و گزارش‌ها حاکی از آن است که از آن پس مشتریان ژاپنی و چینی عربستان درخواست  افزایش تعداد محموله‌های نفتی دریافتی را مطرح کرده‌اند.

به این ترتیب اجلاسی که بنا بود به خواسته تهران مانع افزایش تولید و کاهش قیمت‌ها شود، پس از 4 ماه ثبات بیشتری در بازار بهای نفت ایجاد کرد. اما چند روز پس از این اقدام عربستان، بیانیه آژانس بین المللی انرژی نیز بهای نفت را 7 درصد دیگر کاهش داد. کشور های غربی و در راس آنها آمریکا بیشترین ذخیره نفت از سال 1991 را روانه بازار خواهند کرد و به تعبیر کارشناسان این هشداری مستقیم برای اوپک است.

این در حالی است که مقامات نفتی ایران که اخیرا با  درخواست نشست اضطراری اوپک مخالفت کرده بودند، تاکید کرده‌اند در صورت ادامه روند نزولی قیمت‌ها نشستی اضطراری برگزاری خواهند کرد.

خبرگزاری داوجونز به نقل از یک مقام نفتی ایران گزارش داد، در صورتی که به دنبال آزادسازی ذخایر استراتژیک کشور‌های مصرف کننده بهای نفت سیر نزولی خود را دنبال کند، موضوع نشست اضطراری اوپک را دنبال خواهیم کرد.

این در حالی است که کارشناسان پیش بینی می‌کنند ترکیب آزادسازی ذخایر استراتژیک با افزایش تولید روزانه عربستان، چشم انداز کاهش قیمت‌ها در بازار نفت را روشن‌تر می کند. با این وجود روند نزولی قیمت‌ها برای کشوهایی با اقتصاد بسیار وابسته به نفت مانند ایران، پیامد‌های مخربی به همراه خواهد داشت.


نظر شما :