مجله هفته/ نگاه خریدارانه به مطبوعات

۰۳ تیر ۱۳۹۰ | ۱۵:۵۰ کد : ۱۴۰۲۶ اخبار اصلی
در صفحه "نگاه خریدارانه به مطبوعات" که جمعه ها پیش رویتان قرار می گیرد، مقالات و یادداشت های مهم روزنامه های کشورمان را که در طول هفته منتشر شده است از نظر می گذرانیم.
مجله هفته/ نگاه خریدارانه به مطبوعات

 

در صفحه "نگاه خریدارانه به مطبوعات" که جمعه ها پیش رویتان قرار می گیرد، مقالات و یادداشت های مهم روزنامه های کشورمان را که در طول هفته منتشر شده است از نظر می گذرانیم.

نقض حقوق شهروندی چیست؟

«یک بام و دو هوا!» عنوان یادداشت روز روزنامه‌ کیهان در روز شنبه 29 خرداد به قلم حسام الدین برومند است. این یادداشت ضمن تقدیر از عملکرد نیروی انتظامی در طرح مقابله با بدحجابی به منتقدان این طرح اشاره می کند و می نویسد: برخی از رسانه ها و آقایان مدعی که این روزها شمشیر انتقادات تند خود را علیه ناجا بکار گرفته اند همان دسته و گروه و جریانی هستند که هنگامی که سه سال پیش (تیرماه 87) طرح تشدید مجازات اخلالگران در امنیت روانی جامعه در مجلس شورای اسلامی مطرح شد زبان به انتقاد نامنصفانه و تخطئه گشودند که این طرح بوی خشونت می دهد و با مبانی حقوق بشر ناسازگار است.! این جماعت و عقبه رسانه ای آنها همان هایی هستند که وقتی در اواخر سال 88 ریاست دستگاه قضایی به دادستان کل کشور دستور داد تا طرح جامعی برای برخورد با عوامل اخلالگر در امنیت اجتماعی تهیه شود نغمه حقوق شهروندی سر دادند و... گویا راهی جز حرکت در چنبره فریب و تناقض و تضاد در پیش ندارند!

کیهان می افزاید: واقعیت آن است جماعتی در داخل کشور با فریاد به اصطلاح حقوق شهروندی و زمزمه قانون گرایی و نغمه امنیت طلبی و آزادی، مسبب اصلی نقض حقوق شهروندی و سلب کننده امنیت اخلاقی و اجتماعی هستند و گواه آشکار و غیرقابل خدشه بر این پلشتی آن است که نص صریح قانون را برنمی تابند و با ژست قانون مندی و قانونگرایی به جنگ قانون آمده اند.

به نوشته این روزنامه، جماعت مورد اشاره در حالی وکیل مدافع مزاحمین نوامیس، عفاف ستیزان، هنجارشکنان، مانکن ها، زنان خیابانی و سگ گردانان در اماکن عمومی شده اند که حاضر نیستند به «قانون» تمکین نمایند. مگر نه این که به موجب تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی عدم رعایت حجاب شرعی از سوی زنان جرم است پس قیل و قال مدعیان قانون گرایی درباره مبارزه قانونمند با بدحجابان چیست؟ آیا کسانی که قانون موضوعه کشور را رعایت نمی کنند مزاحم دیگر شهروندان نمی شوند؟ در قاموس آقایان مدعی و این رسانه ها، نقض حقوق شهروندی چیست؟

شور و اشتیاق انقلابی مردم و بویژه جوانان فروکش نکرده است

«نمایش‌های اعتقادی و دینی جوانان» عنوان سرمقاله روزنامه‌ رسالت به قلم محمد کاظم انبارلویی در روز شنبه است که در آن با اشاره به سخنان مقام رهبری در جمع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است: رهبر انقلاب سه صفت عمده برای نسل جوان کنونی را برجسته‌تر می‌بینند: 1- مومن 2- انقلابی 3- بصیر و آگاه.

و سپس توضیح می دهد: واقعیت این است که انقلاب در مسیر تکاملی خود در تعمیق ایمان به خدا و قیامت در جامعه انسانی امروز ایران موفق عمل کرده است. ما هر روز شاهد نمایش‌های اعتقادی و دینی هستیم. امروز صدها هزار ایرانی بویژه جوانان در مساجد در مراسم اعتکاف زیبا‌ترین صحنه‌های عبودیت یک ملت را به نمایش گذاشته‌اند. آثار و برکات این همایش دینی و مذهبی در جامعه ما ماندنی است و حکایت از ژرفای اعتقادات دینی در میان جوانان دارد.

انبارلویی در ادامه می نویسد: حقیقت آن است که شور و اشتیاق انقلابی در میان مردم و بویژه جوانان فروکش نکرده است. شعارهای انقلابی و باورهای انقلابی هنوز تازگی خود را حفظ کرده است ومردم وفادارتر از گذشته پای انقلاب ایستاده‌اند و از بذل جان و مال خود برای اقتدار نظام دریغ ندارند. اگر امروز نبرد سختی با آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت گیرد، مردم حماسی‌تر از جنگ تحمیلی در صحنه خواهند بود. همچنان که در جنگ نرم دشمن دیدیم چگونه مردم و بخصوص جوانان در صف مقابله با تبهکاران سیاسی و فرهنگی دشمن ایستادند و توطئه پروژه‌های مخملی دشمن را نقش بر آب کردند. تردیدی وجود ندارد که نسل کنونی ایمان خود و حفظ دستاوردهای انقلاب را در سایه آگاهی و بصیرت به دست آورده‌ است.

حادثه‌ خمینی‌شهر در چرخه‌ علت و معلول‌ها

«حادثه‌ خمینی‌شهر در چرخه‌ علت و معلول‌ها!» عنوان سرمقاله‌ انتقادی روزنامه‌ ابتکار به قلم جاماسب محمدی بختیاری در روز شنبه است. نویسنده این سرمقاله معتقد است: با نگاهی به آمارها و ارقام چنین رویدادهای تلخ و گزنده و حجم رو به تزاید آنها در مقایسه با گذشته، می‌توان دریافت که سال‌هاست بنیان فرهنگ اصیل ایرانی‌اسلامی رو به احتضار گذاشته و دیگر لاپوشانی و تکذیب‌های مکرر و پی‌درپی مسئولان امر نه درمان مسئله است و نه مرهمی بر آلام اجتماعی. فرهنگی که نه‌تنها فتوت و جوانمردی در آن ارزش شمرده می‌شد، بلکه لوطی‌گری و غیرت و مردانگی سنت مرسوم و رسم مألوف افراد شرور بوده است. جامعه‌ای که اکنون از روح و وجدان جمعی مسخ و تهی شده است و هر چند وقت یک بار در اطراف و اکناف خودمان شاهد حوادث ناگواری ازجمله کودک‌آزاری تا قتل و آدم‌کشی درون‌خانوادگی و تجاوز به عنف و زیر پا گذاشتن عفت عمومی هستیم...

ابتکار می نویسد: درحالی‌که تمام دستگاه‌های رسمی و فرهنگی و آموزشی، بیش از سه دهه است که در کنترل دینداران است، اکنون باید از چه کسی حساب‌کشی کرد که برون‌دادهای جامعه ما جوانانی هستند که نه‌تنها مرزهای اخلاقی را زیر پا می‌گذارند بلکه مردانگی و غیرت به‌عنوان عناصری از هویت ایرانی نیز از درون آن‌ها رخت بربسته. آیا دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و آموزشی که از بودجه عمومی و بیت‌المال ارتزاق می‌کنند، در حرکت خود موفق نبوده‌اند که چنین محصولاتی از کوزه جامعه، بیرون می‌تراود یا اینکه دوگانگی در رفتار و گفتار بعضی از نخبگان باعث یأس و سرخوردگی جوانان و جامعه می‌شود؟

ایران و بازار عراق

«ایران و بازار عراق» عنوان سرمقاله‌ روزنامه‌ آفرینش (30 خرداد) به قلم علی رمضانی است که در آن به موضوع کاهش صادرات ایران به عراق به دلیل کیفیت پایین محصولات پرداخته شده است. در این یادداشت می خوانیم: عملکرد نامناسب کشور مان در بازار اقتصادی عراق با وجود پتانسیل های گسترده بر نگرانی بیشتر کارشناسان در کاهش سهم کشورمان از صادرات به عراق افزوده است. در این بین از آنجا که ما اشترکات زیادی با کشور همسایه غربی به ویژه کردهای شمال عراق داریم و در واقع دو کشور دارای ظرفیتهایی بالا برای توسعه مناسبات اقتصادی هستند اما متاسفانه از این ظرفیت ها به نحو مطلوب برای توسعه مبادلات بازرگانی و اقتصادی بهره گرفته نمی شود. در این بین اگر نگاهی به رقیب اصلی کشورمان در عراق یعنی ترکیه داشته باشیم می بینیم که ترکیه حضور بیشتری و نمایشگاه‌های فزون تری در عراق برگزار کرده و با وجود انکه فقط یک مرز مبادلاتی با عراق دارد به عنوان شریک اول تجاری عراق و رقیب ایران در این کشور، سرمایه ‌گذاری هنگفتی در استانهای مختلف عراق کرده است و در مقایسه با عملکرد نامناسب ما به تنهایی 12 مرکز تجاری در این کشور برقرار کرده و در کنار آن نیز با عراق تجارت مدرنی برقرار کرده و با برقراری روابط گسترده با این کشور حامی صادرکنندگان خود است . گذشته از این ترکیه سرمایه گذار مهمی در صادرات خدمات فنی -مهندسی و احداث راه، نیروگاه و..به عراق است . در این میان کشور ما با توجه به وجود چندین بازارچه و خطوط طولانی مرزی با عراق نتوانسته انگونه که باید از این فرصت ها برای افزایش صادرات به عراق بهره گیرد. در این میان بی شک در چند سال گذشته موانعی در راه افزایش سهم ایران از صادرات به عراق وجود داشته است که پایین بودن کیفیت کالاهای ایرانی و ناتوانی در رقابت با تولیدات مشابه خارجی و عدم حمایت مناسب و... را می توان از این دسته چالش ها نامید .

 

 

نه دولت سوریه، ایرانیان را دوست ‌دارد و نه ملت سوریه، مردم ایران را

مهدی ذاکریان کارشناس مسائل علوم سیاسی در یادداشتی در روزنامه اعتماد (30 خرداد) به شرح و بسط روابط ایران و سوریه و نگاه منفی مردم سوریه به ایران پرداخته و نوشته است: سوریه از جمله کشورهای غیردموکراتیکی است که تنها در سطح اول روابط حسنه‌ای با ایران دارد. نه دولت سوریه، ایرانیان را دوست می‌دارد و نه ملت سوریه، مردم ایران را. موید بخش دوم و اینکه دولت سوریه، ایرانیان را دوست نمی‌دارد، کتاب‌های درسی این کشور است که بدترین تصویر و معرفی از ایرانیان را به دانش‌آموزان خود ارائه می‌دهند.

 ذاکریان می نویسد: در واقع زشت‌ترین تصویر از ایران و ایرانی در جهان عرب را سوری‌ها در کتاب‌های درسی خود از ایران ارایه می‌کنند. مجوسیان خودخواه و لجوج، اشغالگران سرزمین‌های عربی، کفار متجاوز و بسیاری از نسبت‌هایی مانند این. به علاوه دولت سوریه در اتحادیه عرب و نیز به صورت انفرادی، ایران را اشغالگر جزایر سه‌گانه خواند و از مواضع امارات متحده عربی پشتیبانی کرد.

این مطلب حاکی است: سوریه هم مانند دیگر کشورهای عربی خلیج پارس را به نام جعلی و خودساخته آن اطلاق کرد. همین دو نکته یعنی ارایه تصویر زشت از ایران و نیز حمایت از اعراب در موضوع نام و جزایر ایرانی خلیج پارس نکوهیدنی است.  مردم سوریه هم تحت تاثیر تبلیغات ‌دولت خود، از ایران و ایرانی و نیز از آنجا که از قلب خاندان اسد را دوست نمی‌داشتند، مردم ایران را نیز گرامی نمی‌داشتند و نمی‌دارند. این نکته‌ای است که بسیاری از زوار ایرانی که از سوریه دیدن کرده‌اند، بدان اذعان دارند. اما اکنون در موج دموکراسی‌خواهی اعراب که سوری‌ها هم به پا خاسته‌اند، ایران می‌توانست و می‌تواند به کانون اخلاق و منافع ملی بدل شود. هم روابط حسنه با دولت سوریه داشته باشد وهم از دولت سوریه بخواهد که حقوق مردمش را رعایت کند (همانطور که آقای احمدی‌نژاد در مقام رییس‌جمهور ایران از دولت‌های عرب این را خواست) و دست کم اینکه در مقابل خواست مردم از ارتش برای سرکوب استفاده نکند. این در حالی است که خاندان اسد نهادهای دموکراتیک را نابود کرده‌اند، قدرت را در دست حزب بعث و دوستان خود قرار داده‌اند و در اعتراضات مردمی این کشور، تاکنون هزار و 100 نفر کشته شده‌اند و هر روز سرکوب مردمی را افزایش می‌دهند. جالب اینکه بر‌خلاف مصر که اعتراض مردمی خاستگاه و ماهیت فیس‌بوکی داشت، ‌قیام سوریه دارای ماهیتی اسلام گرایانه است و از سوی دیگر ایران خواهان گسترش و حمایت صادقانه از خیزش اسلامی ملت‌های عرب است و این نکته‌ای است که مقام معظم رهبری به آن تاکید کردند.

جذب هکر‌های انقلابی و راه‌اندازی ارتش سایبری

هفته‌نامه «صبح صادق» با ابراز نگرانی از تلاش‌های آمریکا برای ایجاد شبکه اینترنت موازی (اینترنت در چمدان) در ایران٬ از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته برای مقابله با آن تدابیری اتخاذ کنند.

هفته‌نامه «صبح صادق» ارگان سپاه پاسداران نیز در تازه‌ترین شماره خود از اجرای این طرح ابراز نگرانی کرده و خواستار «تشکیل قرارگاه سایبری و جذب هکرهای انقلابی» برای مقابله با آن شده است.

این هفته‌نامه همچنین توصیه کرده که مقام‌های جمهوری اسلامی با «اقدامات زیربنایی و کار کار‌شناسی، نظارت مستمر و رصد فعالیت دشمنان» خود را برای مقابله با این طرح آماده کنند.

این طرح که به پروژه «اینترنت در چمدان» مشهور شده٬ می‌تواند هر وسیله ارتباطی مثل تلفن همراه و یا یک رایانه شخصی را به مرکز یا موتور یک شبکه مستقل و نامرئی اینترنت بدل کند.

 

 


نظر شما :