وزیر خارجه به تهران برگشت

۰۸ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۰۷ کد : ۱۳۲۰۲ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه ایران که در راس هیاتی به سه کشور شرق آسیا سفر کرده بود بامداد روز یکشنبه از بندر سری به گاوان مرکز برونئی دارالسلام به تهران بازگشت.

به گزارش ایرنا، دکتر 'علی اکبر صالحی' در نخستین مرحله از سفر خود به کشورهای شرق آسیا با حضور در پکن با 'شی جین پین' معاون رییس جمهور و 'یانگ جیه چی' وزیر امور خارجه چین دیدارهای جداگانه و گفت و گوهای مشترکی را در مورد مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی داشت.

تقویت راههای گسترش همکاریهای اقتصادی و افزایش مبادلات تجاری کنونی ایران از حجم 30 میلیارد دلار،‌ رایزنی در خصوص تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا از جمله موضوعات مطرح میان صالحی و مسوولان چینی بود.

شی جین پین معاون رییس جمهور چین در دیدار صالحی تاکید کرد که چین سیاست دوستی با ایران را در هر شرایط بین المللی تغییر نخواهد داد و با رویکردی صمیمی و هدفی روشن روابط را با جمهوری اسلامی ایران به پیش می برد.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران در بخش میانی سفر خود در شانزدهمین اجلاس وزیران خارجه جنبش عدم تعهد 'نم' که مقارن با پنجاهمین سالگرد تاسیس این جنبش بود شرکت کرد.

ایران از سال 2012 (سال آینده) ریاست جنبش عدم تعهد را به عنوان دومین مجمع سیاسی بزرگ جهان پس از سازمان ملل برعهده می گیرد.

ایران به همراه مصر و کوبا، تروئیکای نم را تشکیل می دهد که محور اصلی هدایت و رهبری 120 کشور جهان در مسیر عالی این جنبش را برعهده دارد.

'نه گفتن به انحصار قدرتها ' و تلاش برای تغییر در ساختار یک طرفه تصمیم گیری نظام بین المللی' محور اصلی اهداف تاسیس نم است.

ایران و دیگر اعضای این جنبش درصدد هستند مسیر مستقلی را در سیاست جهانی ترسیم کنند.

کشورهای عضو نم به لحاظ وجود دیدگاههای مشترک در عرصه های منطقه ای و بین المللی تاکنون پیشینه موفقی در ایفای نقش موثر در سازمانهای بین المللی داشتند و درصدد هستند این مسیر را توسعه دهند.

تقویت و گسترش همکاریهای جنوب جنوب در قالب 120 کشور این سازمان از دیگر فرصت های پیش روی اعضای عدم تعهد است و در این زمینه رایزنی های مبسوطی توسط 600 هیات سیاسی حاضر در شانزدهمین اجلاس وزیران خارجه عدم تعهد در بالی اندونزی صورت گرفت.

وزیر امور خارجه ایران در حاشیه این اجلاس با قریب به 10 وزیر امور خارجه کشورهای عضو این جنبش دیدارهای جداگانه ای داشت که دیدار و رایزنی با نبیل العربی وزیر امور خارجه مصر و رییس اتحادیه عرب از مهمترین اقدامات این دوره بود.

نبیل العربی پس از وقوع انقلاب اکتبر مصر چندین بار بر علاقمندی قاهره برای برقراری روابط مجدد با تهران تاکید کرده بود.

وی در نخستین دیدارش با صالحی ضمن تاکید دوباره بر این موضوع گفت که دولت انتقالی این کشور این موضوع را مورد پیگیری قرار خواهد داد.

برونئی دارالسلام سومین مقصد سفر دوره ای وزیر امور خارجه بود و گفت وگوهای دیپلماتیک دوجانبه ای نیز در این کشور در عالی ترین سطح سیاسی برگزار شد.

سلطان حاج حسن البل کیاه،‌ خانم مسنا قائم مقام وزارت خارجه ، پهین لیم وزیر دوم امور خارجه و وزیر صنایع و منابع اولیه از مسوولان عالی این کشور در گفت وگوهای دیپلماتیک صالحی در برونئی بودند.

در این دیدارها مسوولان برونئی از گسترش همکاریها در حوزه های مختلف و توسعه روابط دوجانبه استقبال کردند.

ضرورت تقویت ظرفیت های توریسم مذهبی ، توسعه همکاریهای علمی و آموزشی، بهداشتی و فنی مهندسی و همچنین استفاده از ظرفیت جمعیتی بیش از 470 میلیون نفری ایران و 15 کشور اطراف آن برای رشد همکاریهای اقتصادی از جمله مباحث مطرح در این دیدارهای دوجانبه بود.

سلطان حسن البل کیاه در این دیدار پیشرفت ها و موفقیت های ایران را به رغم وجود برخی فشارهای بین المللی، ستود و علاقمندی کشورش را برای گسترش روابط در زمینه های آموزشی و بهداشتی با توجه به اشتهار ایران در امور علمی و آموزشی اعلام کرد.

به گفته دکتر صالحی پیشنهاد لغو یکجانبه روادید ورود اتباع برونئی به ایران بزودی به رییس جمهور ارائه می شود.

وزیر امور خارجه همچنین در پایان هر مقطع از سفر خود در گفت وگو با خبرنگاران ایرانی و محلی نتایج سفرش را به طور مبسوط تشریح می کرد.



نظر شما :