امریکایی‌ها در عراق بمانند تا ایران خوشحال نشود!

۰۵ خرداد ۱۳۹۰ | ۰۲:۰۶ کد : ۱۳۱۱۹ آمریکا
رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا روز سه شنبه گفت که اگر شماری از نیروهای امریکایی در خارج از چارچوب توافق‌نامه امنیتی در عراق بمانند این مسئله می‌تواند اطمینان خاطری برای کشورهای خلیج فارس، به جز ایران، ایجاد کند که از نگاه او فکر خوبی است.
امریکایی‌ها در عراق بمانند تا ایران خوشحال نشود!
دیپلماسی ایرانی: رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا روز سه شنبه گفت که اگر شماری از نیروهای امریکایی در خارج از چارچوب توافق‌نامه امنیتی در عراق بمانند این مسئله می‌تواند اطمینان خاطری برای کشورهای خلیج فارس، به جز ایران، ایجاد کند  که از نگاه او فکر خوبی است.

بر اساس تواق‌نامه امنیتی امضا شده میان امریکا و عراق، نیروهای این کشور باید تا پایان دسامبر سال جاری میلادی عراق را ترک کنند.

وزیر دفاع امریکا همچنین گفت که برخی از سیاستمداران ضد امریکایی که عموما وابسته به مقتدا صدر هستند، می‌خواهند که امریکایی‌ها از عراق بروند، این موضوع قابل بحث است که چه تعداد از این افراد واقعا صدری‌ هستند و چقدر از آنها مورد حمایت ایران قرار دارند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، صدری‌هایی که ایالات متحده از آنها صحبت می‌کند رابطه بسیار نزدیکی با ایران دارند و به دولت عراق بسیار فشار می‌آورند که باید همه نیروهای امریکایی تا پایان ماه دسامبر یعنی تاریخ نهایی حضور نیروهای امریکایی در عراق که میان بغداد و واشنگتن بر سر آن توافق شده، عراق را ترک کنند.

رابرت گیتس ماه آینده میلادی بازنشسته خواهد شد و از سمت خود در وزارت دفاع کنار خواهد رفت. وی در موسسه اینترپرایز امریکا که در یک نشست پرسش و پاسخ شرکت کرده بود، پس از آن که درباره بودجه وزارت دفاع امریکا سخن گفت، توضیح داد که این آخرین صحبتش در کسوت یک عضو دولت امریکا در واشنگتن است.

گیتس و شماری از مقامات دولت امریکا بر این اعتقادند که امکان حفظ شماری از نیروهای امریکایی در عراق تا پایان سال جاری میلادی وجود دارد. تا کنون وزیر دفاع امریکا صحبتی از ایران به عنوان یک فاکتور برای دولت اوباما بر سر خروج نظامیان امریکایی از عراق نزده بود. گیتس این اظهارات را با اشاره به گزارش روز سه‌شنبه فردریک کگان، یکی از اعضای موسسه اینترپرایز امریکا که مدعی شده بود ایران با استفاده از نیروهای نظامی وابسته به خود در عراق بیشترین تهدید را به امنیت این کشور وارد می‌کند، بیان کرده بود.

نزدیک به 45 هزار سرباز امریکایی در عراق حضور دارند. فرماندهان ارشد امریکایی می‌گویند که خشونت در عراق بسیار کاهش یافته ولی هنوز عراقی‌ها نمی‌توانند از حریم هوایی خود دفاع کنند و در سیستم امنیتی خود و مدیریت لجستیکی‌شان نیز مشکل دارند.

حفظ نیروهای نظامی امریکایی در عراق واکنش‌های سیاسی منفی را هم در عراق و هم در امریکا به دنبال خواهد داشت. باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در سال 2008 وعده داده بود که بر اساس یک برنامه زمان‌بندی شده همه نیروهای امریکایی را از عراق خارج کند، اکنون این خلف وعده می‌تواند از شمار حامیان او در امریکا بکاهد.

نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق گفته است که تحت فشار شدید آقای صدر و حامیانش قرار دارد، کسانی که مهمترین متحدان او در تشکیل دولت محسوب می‌شوند.

با این حال نوری مالکی گفته است که احتمالا به زودی با رهبران عراقی دیدار خواهد داشت و با آنها درباره تمدید حضور نیروهای امریکایی به بیش از پایان سال جاری میلادی بحث و تبادل نظر خواهد کرد. اگر قانونگذاران و  رهبران سیاسی عراقی از این ایده نوری مالکی حمایت کنند آن گاه او می‌تواند بحث حفظ شماری از نیروهای امریکایی در عراق را مطرح کند و به مقتدا صدر نیز بگوید که این درخواست در پی یک تصمیم جمعی ارائه شده است.

گیتس می‌گوید که پنج ماه پیش پیش‌بینی نمی‌کرد که تنش‌ها در دنیای عرب تا این اندازه بالا رود و فکر می‌کرده است که عراق بیشترین دموکراسی عربی را در میان کشورهای منطقه دارد. او در این باره گفت: «اکنون همه چیز در منطقه بسیار آشفته است. ولی با این حال عراقی‌ها در خیابان‌ها نیستند که به یکدیگر شلیک کنند و دولت نیز در خیابان‌ها حضور ندارد تا مردم را هدف قرار دهد.»

 

نظر شما :