البرادعی: اشتباه بزرگ قطعه رابطه با ایران بود

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۳ کد : ۱۲۸۶۵ سرخط اخبار

دبیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه مصر اشتباه بزرگی را مرتکب شد که با ایران ارتباط نداشت، گفت: ما در مصر به دنبال برقراری رابطه با ایران هستیم و قرار است سفارتخانه‌های دو کشور افتتاح شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد البرادعی مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی سخنانی در کنفرانس اشتوریل در پرتغال مطالبی را در خصوص خاورمیانه، برنامه هسته‌ای ایران، رابطه تهران و قاهره و ... بیان کرد.

وی با بیان اینکه تنها انتخاب، جهان عاری از سلاح هسته‌ای است، گفت: جهان ما مربوط به سلاح هسته‌ای نیست، بلکه جهان باید بدون سلاح هسته‌ای باشد. این یک آرزو نیست، بلکه خواسته‌ای است که دست یافتنی است.

البرادعی افزود: پر واضح است کسانی که به دنبال سلاح هسته‌ای هستند، در پی پرستیژ و قدرت نیز هستند ولی این پیام غلطی است و باید از توسعه سلاح هسته‌ای جلوگیری کرد.

مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: معتقدم مشکل اصلی بین ایران و آمریکا در مورد شیوه عمل و اقدام در خصوص خاورمیانه است. هم‌اکنون هیچ کس نمی‌گوید و معتقد نیست که ایران از سلاح هسته‌ای برخوردار است و تنها نگرانی موجود این است که می‌گویند ممکن است ایران در آینده چنین تصمیمی بگیرد. مشکل، نبود اعتماد است که به نظرم تنها با انجام مذاکرات برطرف می‌شود.

وی افزود: من به شدت مخالف مشی و روشی بودم که در دوران بوش جاری بود. از سویی این نگرانی‌ها به ایران گفته می‌شد و از طرف دیگر، بوش ایران را محور شیطانی می‌نامید و ضمن پیگیری تغییر حکومت در ایران خواستار مذاکره بود. این موضوع مگر درست و عقلایی است؟ من شاهد بودم که سوئیس چقدر تلاش کرد بین ایران و آمریکا اعتماد به وجود بیاید و متأسفانه میسر نشد.

البرادعی خاطرنشان کرد: احترام به دیگران شرط اولیه مذاکره است. اما اوباما نخستین کسی بود که گفت من حاضرم ضمن احترام به ایران، بدون پیش شرط با ایران مذاکره کنم. فکر می‌کنم امیدهایی زنده شده است.

مدیرکل سابق آژانس ادامه داد: مصر اشتباه بزرگی را مرتکب شد که با ایران ارتباط نداشت. اکنون ما در مصر به دنبال برقراری رابطه با ایران هستیم و قرار است سفارتخانه‌های ما در هر دو کشور افتتاح شود.

وی مذاکره و تعامل را تنها راه‌حل مسائل دانست.


نظر شما :