جان کری با پیام‌های تند در پاکستان

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۰۱:۵۳ کد : ۱۲۸۲۳ آسیا و آفریقا
جان کری رئیس کمیته روابط خارجی سنای امریکا می گوید اسلام آباد باید ظرف چند ماه آینده نشان دهد که در ریشه کن کردن شبکه تروریستی القاعده و گروه های طرفدار آن متعهد است
جان کری با پیام‌های تند در پاکستان
دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسید جان کری که تا همین دو ماه پیش با پیام هایی عمدتا دوستانه و حاوی کمک های مالی به پاکستان رفت و آمد می کرد، بتواند روابط زبر و پراصطکاک چند هفته اخیر اسلام آباد – واشنگتن را ملاطفت بخشد و تا اندازه ای احیایش کند. اما این گونه که از منابع خبری و اظهارات جان کری برمی آید، امریکا قصد ملایمت و نرم خویی ندارد و موضع بالا را گرفته و می کوشد با اعمال فشار بر اسلام آباد، این کشور را مجاب به اجرای تعهدات ضدتروریستی و ماندن بر سر عهد سابق اش کند.

به گزارش نیویورک تایمز، ایالات متحده امریکا با استفاده از وضعیت مبهم و نابسامانی که بین مقام های عالی رتبه نظامی پاکستان به خاطر کشته شدن اسامه بن لادن به وجود آمده، طی ده روز گذشته حملات هواپیماهای بی سرنشین اش را به مناطق قبایلی پاکستان افزایش داده است.

پاکستان که هنوز شوک ناشی از عملیات امریکایی ها را در کشتن بن لادن پشت سر نگذاشته بود، با حمله تروریستی القاعده به یک آموزشگاه نیروهای شبه نظامی مواجه شد و فرصت چندانی برای عکس العمل به افزایش حمله های هواپیماهای بی سرنشین پیدا نکرد. تنها ژنرال شجاع پاشا رئیس ISI در سخنرانی خود در پارلمان، این حملات را محکوم کرد.

پارلمان پاکستان پس از بیانیه رئیس سازمان اطلاعات، لایحه ای را به تصویب رساند و حمله هواپیماهای بی سرنشین امریکایی را همچون عملیات کشتن اسامه بن لادن، تخطی از تمامیت ارضی کشور دانست. پارلمان هشدار داد که اگر امریکا به این حملات خسارت بار ادامه دهد، پاکستان نیز راه مواصلاتی نیروهای امریکایی و ناتو را به افغانستان می بندد.

این واکنش اسلام آباد بیشتر از آن جهت است که هنوز نتوانسته آبروی ریخته را بازسازی کند و پاسخگوی افکار عمومی و دست کم آن بخش از افکار عمومی کشورش باشد که حامی بنیادگرایان هستند و ضد امریکایی بودن را به مثابه اصول مذهبی شان باور کرده اند.

حالا با وجود محکوم کردن ایالات متحده امریکا از سوی پاکستان، جان کری سناتور ارشد حزب دموکرات امریکا که چندین بار برای حل مسائل جنجال برانگیز ماموریت هایی را در پاکستان انجام داده، به این کشور رفته و گفته می شود برای انجام اقدامات و بهبود روابط با این کشور پیشنهادهایی همراه دارد. ظاهرا این پیشنهادها با هماهنگی وزیر امور خارجه، مشاور امنیت ملی و سایر مقام های بلندپایه امنیتی امریکا نهایی شده است.

یک مقام امریکایی روز شنبه گفت: "ایالات متحده برای اعمال فشار بر پاکستان می تواند از قطع کمک های سالانه سه میلیارد دلاری کنگره به پاکستان استفاده کند." رئیس کمیته روابط خارجی سنای امریکا نیز قبل از سفر به افغانستان و پاکستان در مصاحبه ای گفت که موضوع کمک به پاکستان در کنگره به یک مساله حساس تبدیل شده است. جان کری افزود، به پاکستان خواهد گفت که اکنون زمان آن رسیده تا این کشور نشان دهد که در مبارزه علیه گروه های تروریستی صادقانه به تعهدات خود عمل می کند.

البته او همزمان به مقام های پاکستانی اطمینان خواهد داد که در روند صلح با طالبان به این کشور نقش محوری داده خواهد شد تا به این ترتیب از نگرانی های مقام های پاکستان بکاهد که می ترسند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان زمینه ساز نفوذ هند در این کشور باشد. با این حال چند روز است که این پرسش در محافل سیاسی و دیپلماتیک مطرح می شود که آیا ایالات متحده امریکا می تواند به پاکستان اعتماد کند؟ بخشی از کارشناسان معتقدند با کشته شده اسامه بن لادن ثابت شد که پاکستان در مبارزه با تروریسم همکاری صادقانه ای نداشته است. البته تا امروز بارک اوباما هیچ واکنش مستقیمی در مورد انتقاد از حکومت پاکستان نداشته است. شاید نزد مقام های امریکایی این برداشت وجود دارد که پاکستان با چنین انتقادها و موضع گیری های ضدامریکایی قصد دارد خشم مردم اش را که ناشی از کشته شدن اسامه بن لادن توسط نیروهای خارجی در خاک پاکستان و ناکامی ارتش این کشور در کشف این حملات است، فروبنشاند.

 

نظر شما :